Switch to full style
Vertel hier over jezelf.
Plaats een reactie

Voorstellen: 996 en 911T

07 feb 2021 15:28

Ik ga me na een paar jaar af en toe meelezen op dit forum toch maar eens voorstellen. Ik ben Bas, geboren in 1972 in Maastricht en in 2000 verhuist naar Belgie, net over de grens in Maastricht. Eigenlijk altijd Volvo rijder geweest met uitstapjes naar Saab 900 Cabriolet T16, Renault 5 Alpine Turbo en Triumph Spitfire 1500. Vroeger een Volvo 164 in 7 jaar tijd van schroothoop naar perfecte staat gerestaureerd. Daarna kwamen kinderen, eigen zaak, scheiding en nieuwe vriendin (in die volgorde :mrgreen: ).

In 2018 heb ik mijn eerste Porsche, een 996 cabriolet gekocht van een particulier in Belgie. Voor aanschaf een aankoopkeuring laten uitvoeren bij Porsche Centrum Maastricht. Naast een paar kleine zaken, een goede auto met aantoonbaar weinig km (105k). Geen heel bijzondere opties maar wel voorzien van een leuk brullende uitlaatsysteem (geen idee welk maar hij klinkt geweldig).

De auto is Sealgrey van buiten met een donkerbruine sotftop en Cinamon (kaneel) interieur. Vooral dat laatste was voor mij de belangrijkste keuze om voor de 911 te gaan. Hiervoor een Saab 900 T16 cabrio gehad met zwart interieur maar zwart, zon en blote benen is geen fijne combi. :shock:

Ik doe een deel van het onderhoud / reparaties zelf. Het is voor mij een groot deel van de hobby. Rijden in de 996 is geweldig. Het geluid, de looks, het vermogen, de zon op je kop. :drive: Maar gebruik maken van het vermogen is in NL eigenlijk niet mogelijk. Als je een beetje leuk gas geeft rij je in de bebouwde komen meteen hoogst illegale snelheden en ook op de snelwegen ga je tegenwoordig snel veel te hard. Daarnaast gaat het allemaal zo makkelijk dat je het vaak niet door hebt. Ik heb ooit een Triumph Spitfire gehad en daar had je met 80 km/h het gevoel dat je 180 reed, met de 996 is het andersom.

De afgelopen jaren gereden in combinatie met wat verbeteringen:
- Motorkap deukje weg laten werken, deur en achterbumper opnieuw gespoten vanwege deukje / krassen.
- Nieuwe velgen en banden ivm forse stoeprandschade
- Nieuwe LMM (zat net buiten bereik volgens aankoopkeuring)
- Zelf carterventilatie mod aangebracht
- IMS lager en koel mod door Autoresto laten uitvoeren
- Interieur delen die erg bekrast waren vervangen (nadeel van het lichtere interieur).

De 996 is in de winter geschorst en staat nu te wachten op beter weer. Foto's kon ik zo snel niet vinden....

Dan nog de 911 T.... :scratch:
Ik kijk regelmatig op internet wat er allemaal voorbij komt en kwam op een veilingsite (Hammertime) een complete 911 tegen. Dit was een Amerikaanse 911 T (1971) omgebouwd naar 993 met een motor en bak van een G (3.2 motor en bak). De veiling liep nog even en er was 14.500 euro geboden. Ik dacht, voor dat geld kun je eigenlijk geen buil vallen en heb een bod van 15.000 gedaan. En toen had ik ineens een tweede Porsche.
De foto's van de 993 staan nog online: https://hammertime.be/nl/lot/lot-detail ... repro-1971

Gisteren opgehaald met een trailer en zolang op de zaak in een hal geplaatst. Ik had nog nooit in zo'n oude 911 gezeten maar wat is dat klein vergeleken met een 996! Uiteraard ziet alles op foto's er mooier uit dan in werkelijkheid. Verschillende polyster delen maar wat scheurtjes. De spoiler is niet mijn ding. De velgen zijn afschuwelijk en waarom ze delen van de motor rood hebben gespoten is mij ook een raadsel. Ook typisch Amerikaans: dikke motor er in maar wel nog de originele remmen uit 1971. Op de wielnaven enorme spacers (10 cm of meer schat ik). Maar positief is het redelijk nette interieur en de nagenoeg roestvrije body.
Eerst maar eens een accu aangesloten en kijken of ie rond draait. En dat deed ie wonderwel. Maar er zat geen druppel benzine in. En alvorens te starten, wil ik eerst een en ander nakijken.

Ik ben momenteel nog met wat andere zaken (dakkapellen bouwen) bezig en daarna heb ik wel zin in weer eens wat te sleutelen. De afgelopen 11 jaar vooral met de zaak bezig geweest en een auto project geeft wat leuke afwisseling.
Ben me een beetje aan het oriënteren wat te doen met de 911 T - 993. Dit zo laten is eigenlijk geen optie want de combi 911 T met 3.2 motor krijg je volgens mij bijna niet op kenteken, ook niet met de nodige aanpassingen. Omdat de basis erg goed lijkt te zijn, overweeg ik om de oude 911 T weer op te bouwen. Of ik zorg dat ie rijdt en verkoop de handel weer door.
Ik sta open voor suggesties! :thumleft:

Re: Voorstellen: 996 en 911

07 feb 2021 16:56

Welkom Engelen!

Ik heb even je foto's bekeken en het enige was ik kan zeggen is; Jij durft wel! Ik had hem laten staan, maar voor dié suggestie is het te laat :wink:

Ik denk dat je totaal leegloopt als je hem wilt terugbouwen naar een 911T. Het was volgens mij een Targa, dus het enige wat je kunt hergebruiken is de carrosserie en wellicht het bak. Je zal dan ook alle Targa spullen moeten vinden. Gelukkig kan je nog geld vangen voor de 993 onderdelen zoals de koplampen en interieur. Zo te zien zijn de velgen imitaties, dus die zal niet zo heel veel opleveren.

Ik wens je veel succes en hoop dat je veel geduld and geld voor dit project over hebt. Ik zal je project met heel veel interesse volgen :cheers:

Re: Voorstellen: 996 en 911T

07 feb 2021 21:46

Klopt, het is origineel een targa. H et zal zeker geld kosten. Maar voor een 911T Targa restauratie object vraagt men zo maar 30k. Daarvan moet dan ook het hele interieur vervangen worden, plaatwerk rondom zeer slecht is en den bodem rot is, vind ik het wel meevallen. Een nette 911T doet zo 50k. Dus je kunt wat investeren. Als je alles laat doen, is zo'n restauratie al snel een financiële ramp.

Een snelle schatting van 993 onderdelen incl. motor levert ongeveer 10-12k op. Als ik al het plaatwerk nieuw koop, een compleet nieuw interieur en een te reviseren motor koop zit ik aan 25k aan nodige onderdelen. Uiteraard nog spuiten en een hoop duur klein spul voor ca 10k. Dan is de totale investering 40-45 k. Als je meer geduld hebt en onderdelen van particulieren koopt kun je de investering nog wat beperken. Dus ja, grote investering maar nog altijd binnen de waarde van de auto.

Maar mss bekijk ik alles te optimistisch. Eerst maar eens de huidige motor aan de praat zien te krijgen.

Re: Voorstellen: 996 en 911T

07 feb 2021 22:00

Ik denk dat je wellicht iets te optimistisch bent, maar zoals je al zei dit is voor jouw een afleiding na 11 jaar alleen maar focussen op je werk. Dan mag het tijd in beslag nemen en wat centen kosten. Ik ga er van uit dat je dan ook best handig bent, dus dan komt het zeker goed. Leuke uitdaging sowieso :thumleft:

Re: Voorstellen: 996 en 911T

08 feb 2021 9:58

Welkom en succes met het project!

Re: Voorstellen: 996 en 911T

08 feb 2021 10:24

Welkom!

Je project ga ik volgen. Ben benieuwd wat je er mee gaat doen. Ombouwen zou het mooiste zijn (als je het mij vraagt).

Suc6 ermee.

Re: Voorstellen: 996 en 911T

08 feb 2021 10:35

Het spreekwoord "bezint eer ge begint" komt spontaan boven bij het lezen van je bericht over je 911T. Ik ben absoluut geen ervaringsdeskundige, maar als Johann hier aan zijn hoofd begint te krabben :scratch: bij het zien van je project dan wil dat wel wat zeggen denk ik.

Kijk eens onder het hoofdstuk "techniek" > "projecten" naar de diverse projecten die er hier gestart zijn door forummers. Je moet een gigantische handige harrie zijn (met zeer veel ervaring), met zeeën van tijd (en geld) om een dergelijk project goed te kunnen afronden.

Succes!

Re: Voorstellen: 996 en 911T

08 feb 2021 11:33

Hou ons op de hoogte! :res:

Re: Voorstellen: 996 en 911T

08 feb 2021 12:30

Ik volg al een tijdje verschillende projecten op het forum waaronder deze: viewtopic.php?f=33&t=50559. Het resultaat van de restauratie is geweldig! :res: Als ik hier echter een financiële inschatting van maak, begrijp ik vanuit financieel oogpunt niet helemaal waarom je niet met een volledig te restaureren auto begint. Er is een groot bedrag betaald voor aanschaf en vervolgens nog een groot bedrag aan de restauratie.

Ik ga me zeker bezinnen en zoals gezegd, eerst deze eens lopend / rijdend krijgen en in detail de basis doorlopen. Ik heb ervaring in restaureren van oude auto's en heb een mooie werkplaats tot mijn beschikking. Dus daar zit het hem niet in. Alleen er missen natuurlijk een hoop kleine onderdeeljtes die met de ombouw van F naar 993 verloren zijn gegaan. Dat is naast de kosten ook een hele grote puzzel.

Re: Voorstellen: 996 en 911T

09 feb 2021 21:37

[album]https://www.porscheforum.nl/album/album_page.php?pic_id=78340[/album]

Re: Voorstellen: 996 en 911T

09 feb 2021 21:41

78340
78341

Re: Voorstellen: 996 en 911T

09 feb 2021 21:43

Even oefenen met de foto's maar dat is gelukt. Twee oude foto's van de vorige eigenaar had ik nog.... :shock: De 996 staat nu onder zeil in de garage. Niet echt fotogeniek.

Re: Voorstellen: 996 en 911T

09 feb 2021 21:46

En nog een paar van de 993 ombouw.

78334
78335
78333

Re: Voorstellen: 996 en 911T

09 feb 2021 21:58

Engelen5 schreef:78340
78341


Met de juiste velgen (als je het mij vraagt) :thumleft:

Re: Voorstellen: 996 en 911T

10 feb 2021 11:05

Welkom Bas, veel plezier aan en op dit forum voor de echte Porsche liefhebber en met jouw project natuurlijk :thumleft: :salut:
Plaats een reactie