Switch to full style
Vertel hier over jezelf.
Plaats een reactie

Fons met 914 en L(astige) jetronic

31 mei 2021 19:02

Hallo,
ik ben Fons de Rijcke en ik ben op op dit forum gaan kijken omdat ik meer info zocht betreft het storing zoeken van het L jetronic systeem.
Ik heb een 914 van 74, na veel werk en ook laten revisren van motor en weber kon ik eindelijk rijden, maar dat viel tegen .
De bak schoot terug uit de 3e en ook de 4 e versnelling en de motor starte en reed niet goed met de enkele weber.
Na veel moeite een andere bak gevonden, de carburateur kregen ze niet goed afgesteld en adviseerden mij een andere weber.
Uiteindelijk een 2e project, een 75er ook een 1800 maar dan met de originele jetronic, waarop de motor redelijk draaide.
Dit systeem op de 74 gezet; draaide en starte goed, daarna de plastic leidingen vervangen door metalen leidingen en de pomp onder de auto gemonteerd, toen kwamen de problemen terwijl er nauwelijks iets veranderd was;

De motor start met heel veel moeite en loopt zeer slecht , De pomp druk is ca 2,5 bar, er staat spanning op het dubbelrelais injectie
maar de motor draaid voor geen meter, eindelijk mooi weer, kan ik nog niet rijden.

Ik heb de electrische schema s van de L jetronic en rij al 23 jaar met een andere oldtimer voorzien van D jetronic, weinig problemen mee gehad,
als je benzinedruk hebt en een goed vacuum dan werkt het altijd.

Re: Fons met 914 en L(astige) jetronic

31 mei 2021 20:36

Rebel Engineering bellen :idea:

Re: Fons met 914 en L(astige) jetronic

31 mei 2021 21:29

Ik had zo'n systeem in mijn Kadett GTE van 1978. Daar ging het wel eens mis met de luchtmeter. Er kwam dan vocht in de regelunit die bovenop de klep zit gemonteerd en geseald is en dan liep alles mis (veel te rijk of veel te arm mengsel). Misschien voorzichtig openmaken en kijken of daar corrosie in zit.

Re: Fons met 914 en L(astige) jetronic

31 mei 2021 22:00

Denk dat het heel belangrijk is dat je iemand zoekt de veel verstand heeft van die jetronics: gecompliceerd spul

Re: Fons met 914 en L(astige) jetronic

31 mei 2021 22:05

De K-jetronic is vooral mechanisch wat er mis kan (luchtweger, injectoren). De L-jetronic is ook nog uit het historisch tijdperk maar niet heel erg ingewikkeld. Vanaf Motronic wordt het hogere wiskunde

Re: Fons met 914 en L(astige) jetronic

31 mei 2021 22:37

Ja, ik zoek inderdaad iemand die goed bekend is met de L jetronic.

De luchtmassameter vond ik ook verdacht, maar is inderdaad geseald, zal voorzichtig proberen te openen om de koperbanen schoon te maken.

De motor heeft een paar keer even gedraaid en rookte enorm, blijkbaar een erg rijk mengsel.

Re: Fons met 914 en L(astige) jetronic

31 mei 2021 22:42

blijkbaar een erg rijk mengsel.[/quote]
Dat had mijn Kadettje ook. Gewoon doorgereden natuurlijk tot 200km later de drijfstanglagers eruit liepen door de enorm verdunde olie.......
Motortje gemaakt en op de sloop een nieuwe LM gehaald. Daarna probleemloos.
Geen idee hoeveel types er zijn, maar kan zomaar dat een willekeurige Passat uit die tijd eenzelfde LM heeft.
Ook ff olie verversen dus !

Re: Fons met 914 en L(astige) jetronic

31 mei 2021 22:48

Hans44 schreef:blijkbaar een erg rijk mengsel.

Dat had mijn Kadettje ook. Gewoon doorgereden natuurlijk tot 200km later de drijfstanglagers eruit liepen door de enorm verdunde olie.......
Motortje gemaakt en op de sloop een nieuwe LM gehaald. Daarna probleemloos.
Geen idee hoeveel types er zijn, maar kan zomaar dat een willekeurige Passat uit die tijd eenzelfde LM heeft.
Ook ff olie verversen dus ![/quote]
Daar was ik al bang voor, bedankt voor de tip.

Re: Fons met 914 en L(astige) jetronic

01 jun 2021 9:26

Je zou eens contact op kunnen nemen met Arno Wienands (https://914parts.eu/), hij kent het 914-landschap als geen ander. Mocht je de Engelse taal beheersen dan kun je ook eens rondzoeken of een topic openen op 914 World (http://www.914world.com).

Zelf heb ik er eentje uit '73 met D-Jetronic dus ik begrijp de uitdaging. Het ligt niet eens aan het systeem, het probleem is gewoon dat er maar weinig specialisten over zijn die deze systemen kennen of bereid zijn om er tijd in te steken om het uit te vogelen. Wel kan het handig zijn om eens aan te kloppen bij een specialist in meer gangbare auto's met L-Jetronic. Denk dat je eerder een Opel-specialist kunt vinden die er wat mee kan dan in de Porsche wereld. Zie bijvoorbeeld https://www.mantablog.nl/elektrisch/l-jetronic/

Zag hierboven een tip om Rebel Engineering te bellen, dat heb ik indertijd ook gedaan en hij stelde voor om het systeem te vervangen door een modern injectiesysteem. Wat ik persoonlijk slecht advies vind, ten eerste omdat je de originaliteit aantast en ten tweede omdat gebrek aan kennis geen reden is om er dan maar euro's in te gooien. Natuurlijk zal hij als een zonnetje lopen, maar dat resultaat is ook te behalen met carburateurs of het originele injectiesysteem.

Re: Fons met 914 en L(astige) jetronic

01 jun 2021 11:06

Jazzy schreef:Zag hierboven een tip om Rebel Engineering te bellen, dat heb ik indertijd ook gedaan en hij stelde voor om het systeem te vervangen door een modern injectiesysteem. Wat ik persoonlijk slecht advies vind, ten eerste omdat je de originaliteit aantast en ten tweede omdat gebrek aan kennis geen reden is om er dan maar euro's in te gooien. Natuurlijk zal hij als een zonnetje lopen, maar dat resultaat is ook te behalen met carburateurs of het originele injectiesysteem.

Thx, wist ik niet.
Weet wel van paar bekenden die hun 914 daar in onderhoud/restauratie hebben. Begrijp echter je opmerking en zou dat dan ook niet doen. :salut:

Afbeelding

Re: Fons met 914 en L(astige) jetronic

01 jun 2021 19:23

Jazzy schreef:Zag hierboven een tip om Rebel Engineering te bellen, dat heb ik indertijd ook gedaan en hij stelde voor om het systeem te vervangen door een modern injectiesysteem. Wat ik persoonlijk slecht advies vind, ten eerste omdat je de originaliteit aantast en ten tweede omdat gebrek aan kennis geen reden is om er dan maar euro's in te gooien. Natuurlijk zal hij als een zonnetje lopen, maar dat resultaat is ook te behalen met carburateurs of het originele injectiesysteem.

T’is maar net welke vraag je hebt gesteld. Ik heb ook een oud, vrij origineel gebakje, maar daar wil Erwin eigenlijk niet eens de kettingspanners ombouwen. Want: niet origineel en met het huidige type heeft hij het ook ruim 200.000 goed gedaan. Op gebrek aan kennis heb ik Erwin ook nog niet kunnen betrappen.

NB was Erwin in het verleden ook niet de voorzitter van de 914 club?

Re: Fons met 914 en L(astige) jetronic

04 jun 2021 9:58

Tja, hier legt hij het zelf beter uit: viewtopic.php?f=33&t=50169&start=50 (weet niet hoe ik kan linken naar één specifiek bericht).

En zoals ik daar ook al schrijf, als iemand eigenlijk liever niet aan je injectiesysteem wil werken dan heeft het ook geen zin om je auto daar neer te zetten. Anyway, het staat Fons natuurlijk vrij om Erwin te bellen. Ik deelde alleen mijn ervaring omdat het me relevant leek.

Re: Fons met 914 en L(astige) jetronic

04 jun 2021 17:39

Je schreef dat je gebrek had aan vermogen. Dan hebben we het over tuning, niet over originaliteit.

Re: Fons met 914 en L(astige) jetronic

05 jun 2021 10:53

Wat is je punt precies? Het lijkt er een beetje op dat je denkt Erwin te moeten verdedigen omdat ik gezegd heb dat ik zijn advies niet goed vind. Of het nu gaat om het aanpassen van het mengsel of troubleshooten van een slecht lopende motor, hij legt in mijn topic heel helder uit wat hij als problemen ervaart rond het werken aan een oud injectiesysteem. Zijn goed recht, net zoals het mijn recht is om daar wat van te vinden en dat hier op te schrijven. :)

Re: Fons met 914 en L(astige) jetronic

05 jun 2021 14:09

Jazzy schreef:weet niet hoe ik kan linken naar één specifiek bericht
Linksboven in elk bericht staat een geel mapje. Als je dat mapje klikt opent het bericht op een nieuwe pagina. Kopieer de url van die pagina naar je antwoord.

Zoals ik nu doe ;)

Re: Fons met 914 en L(astige) jetronic

05 jun 2021 23:19

NordRack2 schreef:
Jazzy schreef:weet niet hoe ik kan linken naar één specifiek bericht
Linksboven in elk bericht staat een geel mapje. Als je dat mapje klikt opent het bericht op een nieuwe pagina. Kopieer de url van die pagina naar je antwoord.

Zoals ik nu doe ;)

Er was een tijd dat ik die jongen was die handig met computers was. :) Bedankt voor de tip!
Plaats een reactie