19 jaar geleden kocht ik
deze 930, maar na verkoop daarvan was ik "even" Porscheloos. Inmiddels is die tijd voorbij en staat er weer een fraaie Porsche in de garage
. Na drie BMW's X5 toch weer terug naar mijn liefde voor Porsche
Een Cayenne of Macan moest het gaan worden gezien de voorwaarde van minimaal 2.500kg trekvermogen (ivm flinke caravan) en 4wd ivm frequent richting de sneeuw gaan. De keuze is reuze, maar onder het motto "nu kan het nog" voordat we straks allemaal in elektrische wagentjes rondkachelen, heb ik mijn liefhebbershart weer eens wat harder laten kloppen.
Een V6 is aardig, maar met een V8 in het assortiment geniet zoiets natuurlijk de voorkeur. Gevolg daarvan is dat je in de reeks t/m 2014 komt want daarna zijn het 6 cylinders die de klok slaan muv de Turbo. Een Turbo vond ik wat overkill en het geluid daarvan vond ik ook niet denderend. Blijven er uiteindelijk dus een Cayenne S en de sportiever georiënteerde GTS over. Kennis van me heeft zo’n GTS, maar da’s voor mij al wel op het randje qua uitbundigheid met zijn enorme Turbo-stijl-luchtgaten aan de voorzijde en zijn 21” erg groot ogende 5 spaaks velgen. Ik nader inmiddels ook de 50 dus wat sjieker sprak me meer aan dus ook de GTS ging van het lijstje.
Vervolgens een hele waslijst opgesteld aan eisen:
- geen zwarte en geen 5 spaaks “turbo”-velgen
- aantoonbare complete onderhoudshistorie, bij voorkeur dealer onderhouden
- max 100k gelopen
- luchtvering
- schuifdak (geen panorama gezien de kwetsbaarheid daarvan)
- veelvoudig verstelbare stoelen ipv de “standaard” stoelen
- zwart leer
- max 40k€
Sinds begin dit jaar wel wat zoekopdrachten op de bekende autosites uitstaan inclusief Duitsland, maar er kwam eigenlijk niks voorbij wat voldeed aan alle eisen. Tot er vorige week een zilveren Cayenne opdook bij een autobedrijf in Rhenen die “spot-on” leek te zijn. Hij voldeed aan alle eisen en met een nieuwprijs van 145k€ is hij ook rijkelijk voorzien van wat extra’s.
Direct een mail gestuurd inclusief wat gegevens en foto’s van de in te ruilen X5 en vrij snel kreeg ik al een reactie inclusief een realistisch bod op de X5. Mooi bedrijf (Otto de Gooijer) met een aanbod en de staat van auto’s dat liefhebberij uitstraalt. Vorige week vrijdag even naar Rhenen en de Cayenne stond al klaar dus kopje koffie gedaan, rondje om de auto heen en stuk rijden. Eigenlijk was ik na de start al verkocht
. Wat een heerlijke sound produceert zo’n apparaat bij de start. Dat wordt een brede grijns op mijn gezicht iedere keer als ik hem thuis de garage uitrij.
Ook van buiten ziet hij er perfect uit zonder deuken, krasjes etc. De Cayenne reed geweldig en gaat er ondanks zijn gewicht van 2.000kg met dank aan de 400 paardjes toch wel rap vandoor. Vervolgens was ik een kwartier kwijt om alle 300 knopjes in het interieur te testen op functioneren
.
Met de lakdiktemeter een rondje gedaan waaruit bleek dat geen enkele deel ooit gespoten is wat ook wel bijzonder is op die leeftijd. Interieur zag er ook zeer netjes uit: geen krassen op het dashboard en deurpanelen (beiden met leer bekleed) of de stoelen en zelfs het stuur is na zoveel jaar nog netjes. Met 94k heeft de Cayenne ook nog niet zo heel veel km gelopen. De trekhaak is nog nooit gebruikt en de auto is volledig dealer onderhouden (Leusden en daarna Heteren) waarbij de laatste grote beurt op 29 november is uitgevoerd
. Best bijzonder om vervolgens enkele dagen daarna de Cayenne in te ruilen. De Cayenne is samen met een Macan ingeruild want de vorige eigenaar wilde terug van 2 naar 1 auto aangezien ze 80% van de tijd op vakantie zijn in het buitenland en als ze dan eens thuis zijn stond er altijd één Porsche stil. Na de proefrit snel zaken kunnen doen en overeengekomen dat de restyler de drie minimale deukje (ben een mierenn....er) er nog uit zou halen.
Afgelopen donderdag aan het begin van de middag heb ik hem opgehaald en met een smile van oor tot oor heb ik hem naar huis gestuurd. Een wat uitgebreider rijverslag volgt nog wel, want deze lap tekst is al gigantisch. Over 90 dagen ga ik hem bij de Porsche-dealer in Heteren onderbrengen in de Porsche Approved waardoor ik me de komende twee jaar geen zorgen hoef te maken over grote kosten. Het kost dan weliswaar 1.200€ per jaar maar bijvoorbeld een verdeelbak vervangen (bekend issue) kost het 5-voudige dus het is toch wel top dat Porsche dat aanbiedt en het geeft mij een gerust gevoel.
Na heel die lap tekst uiteraard wat fotootjes van mijn aanwinst:
Echte fauteuils die als gegoten zitten:
Met weinig toeren in zijn 8 op de cruise-control huiswaarts, dakje open, stoel- en stuurverwarming aan en genieten maar :df:
Denk niet dat hij ooit zuiinger gaat worden
The real stuff ipv al dat saaie elektrische / 3 cylinder gebeuren:
Ik heb nog wat te lezen de komende dagen:
Volledig dealer onderhouden:
Veilig thuis in de inpandige garage: