Een nieuwe Porsche die ook verdient om te worden voorgesteld…
Na ruim anderhalf jaar met veel plezier in de Boxster S 986 uit 2001 te hebben gereden ging het toch kriebelen. Ik zou vaker roadtrips naar de Eiffel en de Alpen willen doen. Met de 986 wordt de heen- en terugweg dan wel wat lang, mede vanwege zijn leeftijd en de - voor mij - minder goede stoelen. Ook zou een 2+2 misschien wel fijn zijn zodat er incidenteel meer dan èèn passagier mee kan. Het werd kortom tijd voor oriënteren en proefrijden. Een ding was duidelijk: het moest sowieso weer een cabrio worden.
Proefgereden met een paar mooie 991.1 Carrera en Carrera S cabrio’s uit 2012. Geweldige auto’s. En wat is die PDK goed. Wel groot en minder lichtvoetig dan een Boxster. En de kinderen wilden toch hun benen behouden. Als er niemand achterin past en ik het lichtvoetige karakter van de Boxster mis…
Proefgereden met een late 981 S. Ook mooi. Fijne (midden)motor. Goede balans. Snel genoeg. Lichtvoetiger. Wel nog behoorlijk prijzig voor goed uitgevoerde latere exemplaren.
Met een schuin oog ook gekeken naar de 718 Boxster S. Moderner met alle up to date voorzieningen. Energieke motor met veel koppel. Snel en lichtvoetig. Minder mooi geluid. Relatief voordeliger dan een late 981 S of GTS met weinig km’s en de juiste opties. Een serieuze kandidaat. Een mooie Miami blue GTS 2.5 in het zuiden des lands net misgelopen. Weer verder zoeken...
Vervolgens een Racing gelb 718 Boxster S 2.5 PDK uit 2016 met weinig km’s tegengekomen. Een geheel dealer onderhouden Werkswagen met veel opties: PASM, PDLS+, PTV, Sport Chrono, Bose, CarPlay, 18 voudige sportstoelen met ventilatie en verwarming, 20” Carrera S wielen, volledig leer tot en met de stuurkolom en de zonnekleppen, interieurlijsten en gordels in Racing gelb, etc. Proefrit gemaakt. Overtuigend. De tijd heeft tussen 2001 en 2016 niet stil gestaan. De 718 Boxster S is - ook met twee cilinders te weinig - een geweldige auto.
Na een positieve aankoopkeuring bij Van der Gugten heb ik hem gisteren opgehaald. Niet echt weer om open te rijden maar dat mag de pret niet drukken.
Een foto: