Switch to full style
Vertel hier over jezelf.
Plaats een reactie

Carrera 3.0

25 sep 2005 19:35

Hello,

even voorstellen: ik ben een Belg maar leef/werk in Engeland. Mijn dagelijkse auto is een 911 carrera 3.0 targa.

Ik heb al gezien dat Jeroen en Andre, alswel iemand met een zwart exemplaar, trouwe C3 rijders zijn. Grrrreat!

De Porsche Club Great Brittain is een heel actieve club: ik ben sinds mijn studententijd actief erin en heb altijd goede aankopen via clubleden kunnen doen.

Ik ben, als student, met een 924 begonnen, dan een 944 gehad, een 911 2.7 targa 165 pk en nu mijn orgelpunt: een 1976 carrera 3.0 Targa.

Reden voor een targa: net zoals in Nederland heeft de Belgische Pliesie porsches gehad en het was letterlijk en figuurlijk DE auto waar je naar moest uikijken.

Afbeelding

Waarom een Carrera 3.0? wel....

1. the body is fully galvanised and provides better protection for the daily use I have of her
2. The weight of both Carrera 2.7 and Carrera 3.0 is identical
3. By reading Paul Frere's: "the original Porsche 911", I realised that in 1976 the Carrera 3.0 offered the following benefits over the impact bumper G-model 2.7 Carrera 210 hp engine -which was also found in the cult Porsche: the Carrera 2.7 RS:

"The road test published in Auto, Motor and Sport of October 25, 1975 indicated that the lossof 10 hp in the I-series Carrera 3.0 engine compared wit it's 2.7 litre predecessor is of little consequence, maximum speed being reduced by a mere 2mph to a still very useful 146.2 mph, which all standing start acceleration figures practically identical or, if anything, on the better side of it. Flexibility however, which was already excellent with the 2.7 litre Carrera, shows a dramatic improvement, 40 to 80 kph (25 to 50 mph) in fifth gear dropping from 14.1 to 9.4 seconds, the 80 to 120 kph (50 to 70 mph) time from 12.1 to 10.4 seconds and the 120 to 160 kph (75 to 99.5 mph) time from 12.4 to 10.7 seconds."
In fact, the 930 Turbo with 3 litres is quoted to accelerate from 0-100 kph in 6.1 seconds whilst the Carrera 3.0 is quoted to do this sprint in 6.0 second flat. Naturally the moment the turbo kicks in, the C3 is left behind like nothing else.

Iedereen in GB is helemaal gek van de 2.7 litre 210 pk carrera en de carrera RS. Met een carrera 3.0 heb ik me even een bargain gekocht: onderhouds boekje en alle originele rekeningen sinds april 1977! Een old boy heeft ze altijd perfect bijgehouden en ik probeer nu de traditie verder te zetten.

Nadat ik een goede 15.000 km met haar heb gereden, moet ze nu een bottom end rebuild hebben. (barrels, pistons, valves, valve guides) Ik heb ze nu gestald in Belgie. Iemand enige ervaring met Porsche Ahrens in Duisburg, Duitsland?

Een simpel rekensommetje heeft me namelijk duidelijk gemaakt dat porsche specialisten hier in Engeland 30% duurder zijn dan aan de andere kant van het Kanaal. Honestly :roll:

Als het een beetje meezit zal ik ook met "hillclimbs" en/of "sprints" meedoen vanaf december 2005. Natuurlijk met een carrera 3.0: een monster van 985 kg, een deamon set up, een gebanceerde motor, een RSR clutch en en en. Fingers crossed!

Afbeelding
en voordat ik de ducktail spoiler had:
Afbeelding

Jullie forum schijnt gefrequenteerd te worden met een leuke gezellige bende. Indien jullie eens meer willen weten over de pre-1973 bende in de UK: www.ddk-online.com

take care,
Bert

(edit door paSCal: Even wat linkjes naar de foto's goed gezet!)

25 sep 2005 20:17

Welcome Bert , weer een Carrera3.0 erbij :ba: :ba:

Graag een paar foto's van je motor en interieur.En hopenlijk tot een eerstvolgende meeting.
ps; een auto van 1977 als "daily driver"??

bye bye :wink:

Welkom

25 sep 2005 20:50

:D Welkom en 3.0 ziet errug gaaf uit. Die ducktail vind ik super.

25 sep 2005 20:56

André 3.0 schreef:ps; een auto van 1977 als "daily driver"??


Ah, hmm. Ze is eigenlijk een bouwjaar 1975 modeljaar 1976 daar gereigstreerd op 6 januari 1976. Gelukkig is het hier in Engeland geen probleem een beetje exentriek te zijn.

Als ik het kon, zou ik het liefst dagelijks met een 1929 Bentley rijden. Maar wat ik eigenlijk wil zeggen is: hoe rauwer de auto, hoe liever ik het heb. Ik ben net terug van een inspectie van een 1967 911 SWB. Jammer maar ik weet nu al dat de galvanisatie en het rijke koppel van de carrera 3.0 praktisch beter zijn.

Daarom hoop ik de huurauto snel terug te geven en die racewagen (en oorstopjes) te gebruiken voor dagelijks gebruik totdat de targa motor gefikst is.

Ik werk ongeveer 70-75 uur per week. Ik was niet happy met een stressvolle job EN met een nieuwe auto (afgezien van de depreciatie). Met een ouwe Porsche houden we het gezond. *kuch*

En het helpt dat ik psycholoog/psychoanalyst ben in het geval van commentaar :wink:

Interieur:

Afbeelding

Ik vrees dat ik een motor-foto alleen op papier heb: zel het later inscannen. Maar ik heb de 5-bladige engine fan.

(edit door paSCal: Link naar foto goed gezet!)
Laatst bijgewerkt door Bertroex op 25 sep 2005 23:05, in totaal 1 keer bewerkt.

25 sep 2005 21:26

alweer een witte erbij


welkom :o

25 sep 2005 22:03

welkom.
ben ik de enige die die foto's niet ziet en alleer url's ziet en op een algemene pagina terechtkomt waar hij eerst moet registreren? :shock:

25 sep 2005 22:19

horn schreef:welkom.
ben ik de enige die die foto's niet ziet en alleer url's ziet en op een algemene pagina terechtkomt waar hij eerst moet registreren? :shock:


Nee.

25 sep 2005 23:07

Sorry: ik krijg de foto's niet geplaatst. Ik heb de verschillende opties geprobeerd maar zonder succes.

Kan er iemand mij een website / foto host aanbevelen?

Ik heb reeds MSN gebruikt en photobucket, nu mucho's :evil:

Bugger

26 sep 2005 0:07

Alweer iemand met zo'n oude 3.0.. :twisted:






Welkom :lol: :lol:

26 sep 2005 0:14

Dag iedereen, en in't bijzonder den Bert !

Denk dat ik de "vierde man" ben met een c 3.0.... op dit forum. Ik heb dezelfde nationaliteit als jij (maar niet geëmigreerd naar dat grote eiland) en dezelfde naam als super-junkie-met-de-968cs. ( :?: :?: )

Terloops : hij is niet zwart, maar héééél donkerpaars !

26 sep 2005 0:18

Halle...koen, dan zit je niet zo ver van André vandaan toch.. :wink: ?

26 sep 2005 1:59

Hallo naamgenoot.
Van harte welkom hier op dit te gekke en verslavende forum.
Ik wens je hier nog hopen leerrijke uurtjes en wie weet kan je eens iets hier posten dat sommige van ons over de plas lokt om erheen te gaan :wink:

26 sep 2005 9:54

Bertroex schreef:Sorry: ik krijg de foto's niet geplaatst. Ik heb de verschillende opties geprobeerd maar zonder succes.
Kan er iemand mij een website / foto host aanbevelen?
Ik heb reeds MSN gebruikt en photobucket, nu mucho's :evil:

Probleem zit hem in de spaties in je bestandsnamen ;)
Ik heb ze nu vervangen door "%20", wat zich op de server vertaalt naar een spatie ;)

Maareh, zet ze gewoon hier in je album.... :wink:

26 sep 2005 17:41

Hello again

Bedankt voor de warme welkomst. En paSCal: mate: je hebt opgelost waar ik reeds een hele tijd mee zat: ik kreeg die vervloekte foto's nooit gepost op diverse fora.

Jammer genoeg net vernomen dat die road legal racewagen waar ik het over had verkocht is aan Karl Broad voor historische competitie.

Bugger. Je moet er snel bij zijn, blijkbaar.

:oops:


Ik heb nu foto's geladen in het persoonlijk fotoalbum betreffende de racewagen. Enjoy! :wink:
Laatst bijgewerkt door Bertroex op 26 sep 2005 18:28, in totaal 1 keer bewerkt.

welcome

26 sep 2005 17:54

welcome old chap!
Veel P. fun hier :lol:

26 sep 2005 20:12

Hallo Koen!

Welkom! Hoe meer Carrera 3.0 hoe beter! :D

Mooie auto zo in het wit! Inderdaad geinig zo'n ducktail. Lekker iedere dag genieten van de brul van dat luchtgekoelde sixpack. Goed bezig!

26 sep 2005 22:22

Jeroen C3.0 schreef:Hallo Koen!

Welkom! Hoe meer Carrera 3.0 hoe beter! :D

Mooie auto zo in het wit! Inderdaad geinig zo'n ducktail. Lekker iedere dag genieten van de brul van dat luchtgekoelde sixpack. Goed bezig!


:roll: Euuuh ... er heerst hier een kleine spraakverwarring :lol: : IK ben Koen en Bert is de man met de witte c 3.0 ducktail !

26 sep 2005 22:25

DAT doet het hem... Een SC is OOK een 3-liter jongens... Ik voel me buitengesteld :cheesy:

(hehehehe, geintje, welkom aan al die Carrera-3.0's! Whoei!)

26 sep 2005 22:26

Valt me nu ook pas op.
Twee nieuwelingen die zich zeer kort op elkaar in hetzelfde draadje voorstellen.
Daardoor heb ikmijn naamgenoot welwelkom geheten , maar niet de stichter van dit draadje.
BERT , ook van harte welkom hier :wink:

26 sep 2005 22:36

Oke, got it! Welkom Bert en Koen! Mooie elfjes! 8) :wink:

26 sep 2005 22:40

Die van Koen is een USA uitvoering zie ik op de foto.

26 sep 2005 23:31

Jeroen C3.0 schreef:Die van Koen is een USA uitvoering zie ik op de foto.

Nee, enkel de achterbumper met de dikke stootrubbers is Amerikaans.

Carrera 3.0 werd nooit voorzien voor de USA-markt.

Hij is wel turbo uitgebreed met de whaletail van de éérste 930.

28 sep 2005 19:04

Mooie auto :)
al ben ik niet zo'n fan van de ducktail op "normale" carreras. Waarom maak je er geen RS wannabe van!? Dan ben jij een van de weinige (zoniet enige) met een Targa RS! :D (hoewel je dan wel een nep-RS hebt)

29 sep 2005 0:41

R.M.Boosten schreef: Waarom maak je er geen RS wannabe van!?


Sja, ik probeer nu al een targa te hebben met een gezonde pk/gewichtverhouding.

Een carrera 3.0 weegt 1170 kg (gewone coupe 1120 kg) tegenover een RS coupe touring met 1060 kg (source: Peter Morgan - The orginal 911: RS homologation @960 kg + m472 touring package+100kg)

Als je op "album " klikt, zie je de gele carrera 3.0 racewagen die ongeveer 985 kg weegt. Met deze set up gecopied, probeer ik mijn targa nu rond de 1050 kg te krijgen met een motor van 230 pk. Dat wordt al heel erg dicht tegen een RST specificatie.

Wat de cosmetics aangaat, vind ik die "backdating craze" hier in de U.K. gewoon een modeverschijnsel, net zoals in de 1990-ties een 964 facelift op de oudere carrera's vaak werd uitgevoerd.

Er zijn verbazend weinig G-modellen orginele carrera's 2.7 en carrera 3.0 meer over, dus dat komt met der tijd wel weer "en vogue."
En die ducktail? Het is 1 van de drie configuraties die ik beschikbaar heb: whaletail, plain en ducktail. Er zijn niet zo veel porschista's die er eentje gemonteerd hebben en daarom vond ik het wel fun.
Plaats een reactie