Hallo allemaal,
Mijn naam is Dirk-Jan, 40 jaar oud en woonachtig in de omgeving van Nijmegen. Inmiddels lees ik al ruim twee jaar met veel plezier mee op dit forum. Nu mijn zoektocht succesvol is afgerond, leek het mij leuk om mezelf voor te stellen en jullie mee te nemen in mijn zoektocht naar de voor mij perfecte Porsche Cayman. Uiteraard heb ik lang getwijfeld of dit wel het juiste moment was. Rationeel gezien is de aanschaf van een Porsche waarschijnlijk nooit echt goed te praten, maar uiteindelijk heb ik toch maar besloten om door te zetten.
Aanvankelijk was ik in het begin van mijn zoektocht ervan overtuigd dat het een handgeschakelde 911 (997) moest worden. Een 991 met de juiste opties viel buiten het budget en een handbak leek voor mij simpelweg onderdeel van de echte sportwagenbeleving. Ik heb meerdere keren proefgereden met verschillende 997's, maar hoe mooi de auto's ook waren, het echte wauwgevoel bleef helaas uit. Het interieur voelde voor mij net wat te ruim en misschien ook wat te sober aan. Vervolgens heb ik nog gekeken naar een 997.2 met PDK, maar ook daarbij ontbrak voor mijn gevoel iets. De zoektocht kwam daardoor tijdelijk stil te liggen, al bleef het toch kriebelen. Het besef dat we er niet jonger op worden en dat het perfecte moment misschien nooit komt, zorgde ervoor dat ik met een schuin oog toch verder bleef kijken.
Op een zondagmiddag ben ik spontaan gaan proefrijden in een Cayman 981. Vanaf de eerste kilometers voelde dat direct goed. Vooral het geluid, de compacte cockpit en het hogere afwerkingsniveau sloten perfect aan bij wat ik zocht. Vanaf dat moment was de richting wel duidelijk en gingen we verder met de zoektocht. Handgeschakeld of toch PDK? Welke kleur? Welke opties zijn een must? Hoeveel kilometers zijn acceptabel? En uiteraard speelden onderhoudshistorie en herkomst ook een belangrijke rol. Hoe langer ik zocht, hoe duidelijker het werd dat de "perfecte" 981 eigenlijk niet bestaat. Er is altijd wel iets dat je anders zou willen zien. Daarnaast kwam ik veel auto's tegen met een flink schadeverleden of auto's die oorspronkelijk uit de USA of UAE afkomstig waren.
Na een lange zoektocht vond ik uiteindelijk in België de 981 waar ik naar op zoek was: de juiste kleur, de juiste opties en precies de uitstraling die ik voor ogen had. De aankoopkeuring bracht weliswaar een aantal punten aan het licht, maar niets dat een serieuze dealbreaker was.
Inmiddels staat hij thuis voor de deur

Optielijst is als volgt:
* 250 = Porsche Doppelkupplung (PDK)
* 342 = Seat heating
* 423 = 20-inch Carrera S wheels
* 456 = Adaptive cruise control include Porsche Active Safe (PAS)
* 475 = Porsche Active Suspension Management (PASM)
* 498 = Deletion of model designation
* 567 = Windscreen with grey top-tint
* 583 = Smoking Package
* 603 = Bi-Xenon headlights including Porsche Dynamic Light System (PDLS)
* 608 = HomeLink (programmable garage door opener)
* 630 = Light design package
* 636 = ParkAssist (front and rear)
* 640 = Sport Chrono Package including Dynamic Gearbox Mounts / Sport Chrono Plus
* 658 = Power steering Plus
* 666 = Telephone module
* 676 = TV tuner
* 680 = BOSE Surround Sound System
* 970 = Leather interior package in two-tone combination
* P13 = Automatically dimming mirrors with integrated rain sensor
* P23 = Porsche Communication Management (PCM) including navigation module with AUX and USB interface
* CLH = Alcantara PDK lever
* XLK = Alcantara sports steering wheel
* XLF = Sports exhaust system
* XYB = Aluminum-look Fuel Tank Cap
En natuurlijk de foto's:

Laatst bijgewerkt door
HerrJ op 16 sep 2026 14:11, in totaal 1 keer bewerkt.