Auteur |
Bericht |
Murn
|
Groentje
Beste forumleden, Na lang twijfelen, toch maar de knoop doorgehakt om een andere auto te gaan kopen en dat moet een heuse Porsche worden. Nou is mijn keuze gevallen op de 996 van MY 2002. Echter heb ik een 2-tal punten waar ik over twijfel. - C2 of C4 - Handbak of Tiptronic Bij beide punten hebben zijn voor en nadelen, maar een C4 met handbak zou mijn voorkeur hebben. Het is de bedoeling om de auto als daily driver te gaan gebruiken (ong 10.000 km pj). Verder vraag ik mij af, op welke belangrijke aspecten ik moet letten bij mijn zoektocht. Op internet kan ik hele waslijsten vinden met problemen, maar het gaat mij om de dingen die in eerste instantie belangrijk zijn. Mocht ik de juiste auto hebben gevonden, dan laat ik hem als nog keuren bij een specialist. Ik ben benieuwd wat de kenners op dit forum mij adviseren en de reden .
|
14 jun 2016 20:40 |
|
|
ErikP
997 S cabrio in Speedgelb,
Ex Boxster 986Schiedam
|
Re: Groentje
Als daily lijkt me 4-wiel aandrijving wel prettig voor de bitterkoude lange Hollandse winters (ik bedoel de vele regen...). Check de site van Stuttgart Parts voor een goede aankoopgids. AKK laat je zo te lezen al doen, dat is zeer belangrijk. Net als wat geld in reserve voor eventuele mankementen. Porsche bouwt goede auto's, maar als er iets is gaat wel de meter lopen. Hou voor regulier onderhoud rekening met ca 2.000 per jaar. Vervangingsonderdelen zijn BV de draagarmen. Er is al veel geschreven over motorproblemen, maar laat je daar niet te bang door maken. Het percentage wat er mee te maken krijgt is relatief klein. Na een technische aanpassing is dat zeker geen issue meer, maar velen laten dat niet doen en die rijden ook al gerust 200 K km probleemloos rond. Handbak zou mijn voorkeur hebben. Succes en veel plezier met je zoektocht. Tip; auto's die te koop staan zijn hier regelmatig bekend, maak daar gebruik van door ernaar te vragen als je iets op het oog hebt.
|
14 jun 2016 22:23 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Re: Groentje
Welkom hier, mocht je tegen een mooie C2 aanlopen die verder helemaal naar je zin is dan zou ik ook niet aarzelen. Een 996 heeft genoeg electronica aan boord om te helpen als het spannend wordt.
|
15 jun 2016 8:36 |
|
|
ErikP
997 S cabrio in Speedgelb,
Ex Boxster 986Schiedam
|
Re: Groentje
Deels mee eens Ewout. Want er is nu eenmaal een natuurkundige grens. De combi van een waterplas die dieper is dan verwacht met brede banden zorgt er inderdaad voor dat de elektronica ingrijpt, maar je staat alsnog achterstevoren tegen de vangrail. Daar zijn voorbeelden genoeg van, ook terwijl er niet onverantwoord hard gereden werd. Een DD zal daar minder snel last van hebben, want minder breed rubber in combinatie met vaak zwaarder gewicht auto en dezelfde soort electronica. En dan ga ik er nog van dezelfde snelheid uit... In een P ga je nu neenmaal makkelijk hard. 4-wiel aandrijving helpt in sommige situaties dan. En winterbandjes natuurlijk, net als beheersing vd rechtervoet.
Overigens heb ik in mijn Boxster op 2.65 breed rubber, geen 4wd en geen winterbanden ook doorgereden als DD afgelopen winter. Was erg blij dat er geen sneeuw kwam en heb rustig aan gedaan in nat weer.
|
15 jun 2016 11:37 |
|
|
Scooby-R
Een echte Nee-T3
|
Re: Groentje
Ik zou zeker een keer in een C2 gaan rijden, zelf bewust voor gekozen, net wat meer "puur" rijden. Zelfs met belachelijk breed rubber aan de achterkant (315-25-19) ook bij nattigheid nog steeds erg voorspelbaar.
(Wel een stuk spannender dan m'n AWD Impreza)
_________________________________________ I have sexdaily, I mean dyslexia, fcuk
|
15 jun 2016 12:46 |
|
|
Bertjan
2008 987 Cayman SVeluwe
|
Re: Groentje
Welkom en succes met de zoektocht! De vraag handbak en C2 of C4 is nogal onderhevig aan persoonlijke voorkeur en voor alles is wat te zeggen. Dus voor wat het waard is; ik zou een C2 handbak nemen
_________________________________________ Happiness isn't around the corner - IT IS THE CORNER
|
15 jun 2016 21:36 |
|
|
porschenot
ex 993 ex 996
|
Re: Groentje
tiptronic zeker als DD
|
15 jun 2016 21:41 |
|
|
IPF
911 2.4E Coupé (1972)
944 S2 Coupé (1991/2)
997 Carrera S Coupé (2007)Den Haag
|
Re: Groentje
C2 handbak, hands down
_________________________________________ Horses for courses....
|
15 jun 2016 23:09 |
|
|
boxster550spyder
996 Carrera, Boxster S 550 Spyder en Cayman S Sport (ex Boxster 2.5 en ex 924).
|
Re: Groentje
Murn, welkom op het forum.
Je geeft aan dat je een DD zoekt en ongeveer 10.000 km per jaar gaat rijden. (Dat is i.m.h.o. bijna niets - zo'n 25 á 30 km per dag?).
Als je die 10.000 km voor een groot deel in de file of in de stad gaat rijden zou ik voor de automaat gaan. Is dat niet het geval zeker een handbak nemen (zowel bij een C2 als ook een C4).
C2 lijkt me inderdaad meer "puur". Maar ook dan vraag ik me af wanneer ga je dat werkelijk merken? (Afhankelijk van je rijstijl natuurlijk...).
Just my 2 cent. Anyway, veel succes en plezier met je zoektocht.
_________________________________________ 996 Carrera 1998, Boxster S 550 Spyder 2004 en Cayman S Sport 2008.
|
16 jun 2016 7:20 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Groentje
@ErikP
Ik vind het fel overdreven hoor wat je hier nu stelt. Hier in NL is het amper winter. Die paar dagen sneeuw en iedereen huilt al moord en brand.
En met een set goede winterbanden komt het prima in orde bij wat kouder weer. Ik spreek nu vanuit 15.000km ervaring met C2 enkel en alleen de laatste winterperiode (koud en veel regen) Bij regen geldt ook gewoon voor elke bestuurder ongeacht de auto, pas je rijstijl aan.
Als je het hebt over aquaplaning, dan stond je waarschijnlijk in gelijkaardige situatie met iedere andere auto ook in de vangrail. Bij aquaplaining is maar één remedie: profiel op de banden moet voldoende zijn. Hoe beter het profiel hoe meer water er afgevoerd kan worden. C2 of C4 zal daar niet veel incloed op hebben. Ik heb vorige maand een stuk of 12 keer de aquaplaningoefening gedaan op een rijvaardigheidscursus, ook met paar keer PSM uit. Nou dat was een wereld van verschil. Aquaplaning probeer je te controleren door te remmen en zacht sturen dus C2 of C4 maakt in dit geval geen enkel verschil, want je remt.
Vraag mij ook af als je met je auto, hier in NL nota bene en met je PSM aan, je al achterstevoren gaat staan in de vangrail op de openbare, dat het niet eerder aan je eigen rijstijl ligt dan aan een verschil tussen C2 of C4. Durf zelfs te stellen dat een C2 veel geleidelijker de grenzen aangeeft dan een C4. Dus dat met een C4 als je gaat glijden in de bocht je eigenlijk al bijna over de grens heen bent.
Natuurlijk ligt de C4 in bepaalde winterse omstandigheden beter op de weg qua tractie. Als je weet dat je veel door de sneeuw gaat ploegen ja dan is een C4 wel de beste keuze. maar met 10.000km als DD is dat dan het geval? Met Ijzel schuif je trouwens ook even hard als al de rest hoor.
|
16 jun 2016 10:48 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Groentje
Verschil in de wegligging tussen een C2 en C4 is verwaaloosbaar voor 95% van de tijd. Ik zou me veel drukker maak om opties , kleur en staat van de auto. Handbak moet je nemen als je graag bezig wilt zijn met de auto, automaat als je rustiger wilt rijden. Zelf zal ik nooit weer een Porsche met automaat kopen (behalve een SUV of sedan). Ik had een tiptronic 997 en hoewel het een geweldige auto was, vond ik het door de gebrek aan handbak toch een beetje saai. Een handbak geeft niet sozeer meer rijbeleving maar zorg gewoon dat je meer betrokken ben bij wat de auto allemaal doet. Als laatse zou ik zeggen koop geen 911 of sportauto als daily. Koop de 911 voor de lol en koop een goedkoop autotje ernaast om kilometers te vreten (Smart, VW up!, Panda allemaal leuke DD waar je een hoop lol mee kunnen hebben). File rijden in een 911 is een beetje dressuur rijden met een olifant. Het kan wel maar het ziet er niet uit en de olifant word er vast ook niet blij van.
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
16 jun 2016 11:20 |
|
|
Murn
|
Re: Groentje
Bedankt voor de tips!
DD begrip moet je niet al te letterlijk nemen... Ik rij niet dagelijks en meestal wat langere stukken, voor het rondje om de kerk hebben we een Twingo'tje.
Dus wat dat betreft denk dat mijn voorkeur sowieso uitgaat naar een handbak.
Alleen C2 of C4 is nog een twijfel gevalletje. Ik heb diverse verhalen gehoord dat vooral een C2 bij vochtig wegdek in bochten soms nog wel eens voor een verassing kan zorgen.
Verder ben ik wel een redelijk ''safe''rijder, sportief wanneer het kan maar wel met een auto die ik vertrouw.
|
16 jun 2016 19:37 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Groentje
Dat dacht ik eerst ook ... Maar dan moet je het wel heel bont maken. Maar voor dat je het te bont maakt grijpt het PSM al in hoor. Tenzij je het uitzet. Het uitbreken gaat zelfs mooi geleidelijk. Goed te voelen als de kont begint te glijden. Ik kan verder niet vergelijken met C4. Maar het principe is dat je daar langer grip gaat houden, maar sneller tegen de limiet zit. Maar PSM grijpt dan toch weer in.
|
16 jun 2016 20:07 |
|
|
caelin
Nu 991.2 GT3
ex 991.1 GTS
ex 981 GT4
ex 997 Turbo S
ex Cayman S
|
Re: Groentje
persoonlijk vind ik de c4 een stuk mooier. volgens mij vinden meer mensen dat want ze zijn n stukkie duurder
_________________________________________ Match je auto altijd aan de juiste muziek!
|
16 jun 2016 20:11 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Groentje
C4 is narrow body. Uiterlijk geen verschil. Je bedoelt waarschijnlijk de C4S.
|
16 jun 2016 21:05 |
|
|
Murn
|
Re: Groentje
Deze heeft wel erg mijn voorkeur, origineel NL auto. Misschien iemand die hem herkend? http://zuffenhaus.nl/car/porsche-911-3-6-carrera-coupe/
|
17 jun 2016 21:33 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Groentje
De C2 gaan ook wel aan de prijs zo ...
|
17 jun 2016 22:13 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Groentje
Mooie auto, maar ik vind al zijn auto's een beetje aan de prijs.
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
17 jun 2016 22:14 |
|
|
Marquez93
|
Re: Groentje
Helemaal mee eens, een 911 is voor "erbij" en dat is nu juist het leuke d'ran. Kan dan ook eens een keertje "ongesteld" zijn zonder dat je daardoor gehinderd wordt in je mobiliteit.
|
17 jun 2016 23:04 |
|
|