Welkom hier! Prima keuze, een 914!
Het spijt me dat ik begin met een negatieve reactie, maar op basis van wat je schrijft gaan bij mij wel een paar alarmbellen rinkelen. De carrosserie van de 914 is behoorlijk roestgevoelig, met name in de langsgeleiders ("longs") onder de bodemplaat en de hoek onder de accu (hell hole). Met de stijgende prijzen die voor een goede 914 betaald worden is het voor veel handelaren aantrekkelijk om een 914 uit Amerika te halen, het aanbod is daar veel groter en de prijzen liggen nog relatief laag. In veel gevallen gebeurt dit zonder de auto in persoon gezien te hebben of grondig onderzoek te doen. Bij aankomst in Nederland of België blijkt vervolgens dat die 'lichte roestplekken' toch echt inhouden dat er hele delen vervangen moeten worden maar is men niet bereid om hier duizenden euro's aan te besteden.
Vervolgens zie je dan een groot aanbod van 914's op de verkoopsites waarbij dan heel positief staat dat de invoerrechten (0) en BTW (6/9%) al betaald zijn. Dan moet je jezelf serieus afvragen waarom de handelaar niet zelf die 300 euro uitgegeven heeft om de koplampen te vervangen en langs de RDW te rijden... Noem me gerust sceptisch of achterdochtig, maar als eigenaar van drie Amerikaanse 914s (waarvan 2 door mij geïmporteerd) denk ik dat ik een beetje door begin te krijgen hoe dit werkt.
Mocht de koop nog niet volledig rond zijn, dan adviseer ik je om geen knopen door te hakken totdat je de auto hebt laten controleren door een 914-kenner en een goede inschatting hebt van de kosten die je zult moeten maken om de auto op kenteken te krijgen.
Als je dit allemaal al wist en toevallig een roestvrij exemplaar hebt weten te vinden dan kun je dit natuurlijk allemaal negeren.
Begrijp me niet verkeerd, een 914 is misschien wel de leukste Porsche als je kunt leven met het bescheiden vermogen, maar het is een beste uitdaging om een goed exemplaar te vinden. Laat me horen als ik ergens mee kan helpen.