Ik ga me na een paar jaar af en toe meelezen op dit forum toch maar eens voorstellen. Ik ben Bas, geboren in 1972 in Maastricht en in 2000 verhuist naar Belgie, net over de grens in Maastricht. Eigenlijk altijd Volvo rijder geweest met uitstapjes naar Saab 900 Cabriolet T16, Renault 5 Alpine Turbo en Triumph Spitfire 1500. Vroeger een Volvo 164 in 7 jaar tijd van schroothoop naar perfecte staat gerestaureerd. Daarna kwamen kinderen, eigen zaak, scheiding en nieuwe vriendin (in die volgorde
).
In 2018 heb ik mijn eerste Porsche, een 996 cabriolet gekocht van een particulier in Belgie. Voor aanschaf een aankoopkeuring laten uitvoeren bij Porsche Centrum Maastricht. Naast een paar kleine zaken, een goede auto met aantoonbaar weinig km (105k). Geen heel bijzondere opties maar wel voorzien van een leuk brullende uitlaatsysteem (geen idee welk maar hij klinkt geweldig).
De auto is Sealgrey van buiten met een donkerbruine sotftop en Cinamon (kaneel) interieur. Vooral dat laatste was voor mij de belangrijkste keuze om voor de 911 te gaan. Hiervoor een Saab 900 T16 cabrio gehad met zwart interieur maar zwart, zon en blote benen is geen fijne combi.
Ik doe een deel van het onderhoud / reparaties zelf. Het is voor mij een groot deel van de hobby. Rijden in de 996 is geweldig. Het geluid, de looks, het vermogen, de zon op je kop.
Maar gebruik maken van het vermogen is in NL eigenlijk niet mogelijk. Als je een beetje leuk gas geeft rij je in de bebouwde komen meteen hoogst illegale snelheden en ook op de snelwegen ga je tegenwoordig snel veel te hard. Daarnaast gaat het allemaal zo makkelijk dat je het vaak niet door hebt. Ik heb ooit een Triumph Spitfire gehad en daar had je met 80 km/h het gevoel dat je 180 reed, met de 996 is het andersom.
De afgelopen jaren gereden in combinatie met wat verbeteringen:
- Motorkap deukje weg laten werken, deur en achterbumper opnieuw gespoten vanwege deukje / krassen.
- Nieuwe velgen en banden ivm forse stoeprandschade
- Nieuwe LMM (zat net buiten bereik volgens aankoopkeuring)
- Zelf carterventilatie mod aangebracht
- IMS lager en koel mod door Autoresto laten uitvoeren
- Interieur delen die erg bekrast waren vervangen (nadeel van het lichtere interieur).
De 996 is in de winter geschorst en staat nu te wachten op beter weer. Foto's kon ik zo snel niet vinden....
Dan nog de 911 T....
Ik kijk regelmatig op internet wat er allemaal voorbij komt en kwam op een veilingsite (Hammertime) een complete 911 tegen. Dit was een Amerikaanse 911 T (1971) omgebouwd naar 993 met een motor en bak van een G (3.2 motor en bak). De veiling liep nog even en er was 14.500 euro geboden. Ik dacht, voor dat geld kun je eigenlijk geen buil vallen en heb een bod van 15.000 gedaan. En toen had ik ineens een tweede Porsche.
De foto's van de 993 staan nog online:
https://hammertime.be/nl/lot/lot-detail ... repro-1971Gisteren opgehaald met een trailer en zolang op de zaak in een hal geplaatst. Ik had nog nooit in zo'n oude 911 gezeten maar wat is dat klein vergeleken met een 996! Uiteraard ziet alles op foto's er mooier uit dan in werkelijkheid. Verschillende polyster delen maar wat scheurtjes. De spoiler is niet mijn ding. De velgen zijn afschuwelijk en waarom ze delen van de motor rood hebben gespoten is mij ook een raadsel. Ook typisch Amerikaans: dikke motor er in maar wel nog de originele remmen uit 1971. Op de wielnaven enorme spacers (10 cm of meer schat ik). Maar positief is het redelijk nette interieur en de nagenoeg roestvrije body.
Eerst maar eens een accu aangesloten en kijken of ie rond draait. En dat deed ie wonderwel. Maar er zat geen druppel benzine in. En alvorens te starten, wil ik eerst een en ander nakijken.
Ik ben momenteel nog met wat andere zaken (dakkapellen bouwen) bezig en daarna heb ik wel zin in weer eens wat te sleutelen. De afgelopen 11 jaar vooral met de zaak bezig geweest en een auto project geeft wat leuke afwisseling.
Ben me een beetje aan het oriënteren wat te doen met de 911 T - 993. Dit zo laten is eigenlijk geen optie want de combi 911 T met 3.2 motor krijg je volgens mij bijna niet op kenteken, ook niet met de nodige aanpassingen. Omdat de basis erg goed lijkt te zijn, overweeg ik om de oude 911 T weer op te bouwen. Of ik zorg dat ie rijdt en verkoop de handel weer door.
Ik sta open voor suggesties!