Auteur |
Bericht |
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
Een modificatie mbt koeling betekent niet dat je een nieuwe auto hebt. Kan zijn dat je toch al collateral damage hebt die dan langzaam verder uitgroeit.
|
22 sep 2018 21:54 |
|
|
jan_h
|
Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
Ja echt een moeilijke keuze....
Nu, ik heb 2 996'en op het oog... eentje van rond de 17.500 en één van 21.500. De één een automaat en carrera 2, de andere manueel en carrera 4. Alle 2 met een volledig onderhoudsboekje en lijkt betrouwbaar... km's identiek. En alle 2 een 3.4 motor die geen last hebben van de plof... (komt blijkbaar voor in de vroege km's en er zijn geen bramen te zien volgens verkoper).
Grootste nadeel vind ik dat ik nog 10 jaar met een jaarlijke tax zit van 1300euro en éénmalig biv van 1200euro. Die Biv kan ik incalculeren maar die jaarlijks terugkerende tax vind ik een groot nadeel aangezien er max 6.000km zal mee gereden worden.
Dan de 944 turbo, daar heb ik ook één op het oog. Voordeel is dat deze oldtimer is en dus zeer laag naar verzekering en tax. Proper onderhouden auto.... Maar eerlijk, ik vind de 996 een pak mooier... Ziet er meer uit als een sportwagen, de 944 minder mooi maar rijdt ook wel goed en is een zekere investering, die turbo's gaan hun waarde houden... Moeilijke keuze.
Aangezien ik er echt niets van ken laat ik idd best een aankoopkeuring doen indien ik er wil mee verder gaan. Maat wat kost zoiets? En weet je dan direct alle gebreken?
En weet er nog iemand of ik een auto ook voor een halfjaar kan laten inschrijven? Want mocht dit mogelijk zijn dan gaat de keuze wrs naar de 996... Ik hoorde hier wel al zeggen dat dit lukt maar dat je dan een jaarlijkse indexatie aan je been hebt? Zodat het eigenlijk duurder uitkomt? Hoe zit het echt?
Gr!
|
23 sep 2018 8:10 |
|
|
csteenbe
|
Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
Eigenlijk simpele keuze je wilt/kan die 1300€ per jaar niet betalen, de 944 Turbo is een super auto en daarbij een betere investering en kosten technisch binnen jou bereik.
|
23 sep 2018 8:40 |
|
|
Wilco911
997S C2 cabrioKrimpenerwaard
|
Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
1300 is een stevig bedrag maar een hobby mag geld kosten en een auto een half jaar stilzetten omdat het wat centen kost...nee daar knapt de auto ook niet echt van op!
Het gaat gewoon per jaar kosten: 1300 tax. 800 verzekering. 1500 onderhoud (over all per 5 jaar). Vergeet niet dat de auto 1 op 8 loopt en het beste rijdt op euro98 of hoger. En als je pech hebt ploft ie en kost t je 12k extra.
(-Het gros hier op het forum tikt dit af voor een paar duizend kilometer per jaar!-)
Als je dat niet wil kun je beter direct stoppen met de zoektocht en een andere hobby zoeken.
|
23 sep 2018 8:54 |
|
|
Master Ken
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 TargaGemert, N-Brabant
|
Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
Tussen de regels door, lees ik dat je voorkeur hebt voor een 996. Als je dan de perfecte 944 koopt blijf je toch altijd met een schuin oog naar een 996 kijken en roept er een stemmetje in je hoofd "had ik maar". Bekijk er diverse om meer ervaring op te doen. Ondertussen lekker doorsparen en dan de knoop doorhakken. Succes
|
23 sep 2018 8:58 |
|
|
Bokicelli
996 C4 ''00
955 4.5 V8 Turbo ''03,
ex 2x 996 C2' ex 957 4.8 S, ex 968Gelderland
|
Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
En hoe kom je aan deze info? Bij mijn eerste 996 was het rond de 100.000 km raak. De tweede heeft het iets langer uitgehouden. Beide een 3.4. Nogmaals mijn advies, geweldige auto’s. Begin er niet aan zonder een ‘plof’ potje. Of koop er 1 waar de motor recent gereviseerd is en alle modificaties heeft gehad die meerdere malen hier genoemd zijn.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
Laatst bijgewerkt door Bokicelli op 23 sep 2018 9:07, in totaal 1 keer bewerkt.
|
23 sep 2018 9:03 |
|
|
mark996
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
|
Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
Ik wil jouw hoop niet naar beneden halen, maar dit zijn mooie praatjes van een verkoper die zijn 996 kwijt wil ben ik bang. Het plofrisico is er altijd. Vroeger toen er minder bekend was hierover, werd er inderdaad gezegd dat de polf kwam rond de 100k en dat je daarna geen risico meer had. De toekomst heeft echter geleed dat dit niet klopt, het plofrisico is er nou eenmaal, welke km stand ook. Modificaties zijn dus aan te raden of een buffer achter de hand houden voor het geval de plof zich voordoet. Wat natuurlijk helemaal niet hoeft te gebeuren. My 2 cents, als een verkoper zoiets roept, zou ik extra goed kijken naar de P, wie weet wat de verkoper verder niet snapt aan de auto en jou mooi verkoopt..
|
23 sep 2018 9:06 |
|
|
mark996
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
|
Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
Zelfde strekking denk ik als het bericht boven mij (we waren even snel:))
|
23 sep 2018 9:06 |
|
|
996Tom
ex. 993 '93, ex. 968 '92.
Nu 996 C4
|
Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
Ik kom per jaar op een wegenbelasting van €720 (prov NH). €750 all risk verz. Onderhoud varieert sterk. Heb geen €12k achter hand voor een plof, wel na een AKK met cilinderinspektie de modificaties laten doen. En geniet maximaal. Vond een 968 ook geweldig, qua blok bullitproof, maar 996 is toch nog meer van alles.
_________________________________________ "Racing cars are neither beautiful, nor ugly. They become beautiful when they win" Enzo Ferrari
|
23 sep 2018 10:48 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
De 944 turbo is volgens mij een prima rijdende auto, perfecte balans. En denk op termijn ook nog eens waardevaster als de 996. Qua afschrijving geen zorgen dus. Heb zelf sinds paar maanden een 944 met 968 motor dus weet hoe het rijden is met 944 chassis met wat extra pk’s. De balans van de transaxle is onverslaanbaar. De tractie plankgas de bocht uit van een goed afgestelde 996 is ook onverslaanbaar dilemma’s
|
23 sep 2018 10:59 |
|
|
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
Tja, een hobby auto met een grote cylinderinhoud is - zolang die de oldtimer status niet heeft bereikt - een zeer kostelijk feestje qua fiscaliteit in België. Hoe lang is het geleden dat je hier nog een 964 of 928 hebt gezien zonder O-plaat? Dat heeft een reden hoor...
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
23 sep 2018 14:26 |
|
|
mbembe
Cayman S 2009,
924 1977
|
Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
Is het dan niet slimmer om bijv naar een BoxSter/Cayman te kijken met teruggeschroefde PK's? Scheelt nogal in de BIV en in de jaarlijkse kosten. Iets van 218PK heb je dan zeg ik uit mijn hoofd? Je kunt ook later bepalen om (stiekem) die PK-beperking eruit te laten halen waardoor je voordelig(er) rijdt
Ik weet dat er in B veel zijn met deze gelimiteerde PK's puur vanwege het drukken van de kosten
_________________________________________ Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!
|
23 sep 2018 17:08 |
|
|
Godspeed
PF #911België
|
Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
De magische limiet was 211pk voor de belasting in inverkeerstelling. Was, omdat deze limiet niet langer van tel is in Vlaanderen, wel nog in Brussel en Wallonië...
_________________________________________ 968 ClubSport GT86 MX-5 NA Ex: Elise S1 111S
|
24 sep 2018 16:09 |
|
|
Nine-6-four
|
Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
In België liggen die tarieven iets anders, voor een 987 Cayman S uit 2006 (met 3.4) is het tarief inmiddels 1.600 euro per jaar. Pittig ja, maar iedere euro waard wat mij betreft
|
24 sep 2018 17:02 |
|
|
Martinos
|
Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
Een 944 ben ik mee begonnen, maar ook hier ging het al snel knagen om toch "meer" te willen... Hoewel de 944 een fantastische stuurauto is (de balans is idd onovertroffen) miste ik beleving.
Daarna een boxster gekocht, wat een genot is om te rijden! Stuurt goed, geluid is (na een uitlaat mod) goed en het geeft je een echt porsche gevoel. maar omdat ik nou eenmaal al eens proefgereden had in een 996, bleef dat trekken dus bleef ik daarna kijken.. tot ik "de opknapper" tegen kwam voor het juiste bedrag. Vanuit die basis heb ik alle issues aangepakt om er een betrouwbare auto van te maken.
Elke verkoper kan je vertellen dat hij niet gaat gevoelige IMS Lager, maar je hebt pas enige zekerheid als je alles doet/laat vervangen of modificeren. Ik heb destijds direct de hele riedel gedaan. IMS, AOS, Koppeling, vliegwiel, bougies, pakkingen, krukaskeeringen enz enz.. Nu inmiddels anderhalf jaar en dik 18000km verder is het een topper gebleken. Nog nooit een centje pijn of problemen gegeven.
Ga je voor een 996; koop een goedkopere en laat meteen alles doen, of koop er een waarbij (aantoonbaar) alles is gedaan. Dan kun je (zeker met niet al teveel km's) jaren plezier hebben van je aankoop!
|
24 sep 2018 17:41 |
|
|
jan_h
|
Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
Hallo, Bedankt nogmaals voor alle tips! Kan iemand mij de exacte jaarlijkse tax doorgeven voor een 996 met 3.4 motor? (in België wel te verstaan, ik woon in Oost Vlaanderen). Want ik kan het nergens juist terugvinden.... Thx!
|
28 sep 2018 9:13 |
|
|
Godspeed
PF #911België
|
Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
Nochtans niet zo moeilijk hoor Jan... Je zoekt een advertentie met alle benodigde info erin, zoals gram CO 2/km, euronorm, KW en cilinderinhoud (zoekertjes van handelaren zijn meestal wel volledig, zeker in Duitsland) en geeft deze gegevens in de simulator van de Vlaamse belastingsdienst in ( https://belastingen.fenb.be/ui/public/vkb/simulatie). Hierna zal je enig idee hebben over de belasting op inverkeerstelling en jaarlijkse verkeersbelasting. Om helemaal zeker te zijn, wanneer je effectief een specifieke wagen op het oog hebt en deze wagen reeds in België is ingeschreven, kan je zelfs het chassisnummer ingeven en de belasting berekenen op basis van de gegevens die gekend zijn bij de belastingsdienst. Voor een 996 3.4 handbak van begin 1998 (leeftijd is belangrijk) met 221KW, euro 3 en 295g CO 2/km (soms kom ik 285g tegen, soms 295g...) kom ik tot: Jaarlijkse verkeersbelasting € 2.025,33 Belasting op inverkeerstelling € 2.273,4 Maar misschien zijn de gegevens die in de database van de belastingen zitten (zelfs eventueel schattingen) nog minder flatterend... Ter vergelijking, voor een oldtimer (944 S2 bijvoorbeeld, just saying...): Jaarlijkse verkeersbelasting € 37,19 Belasting op inverkeerstelling € 43,71
_________________________________________ 968 ClubSport GT86 MX-5 NA Ex: Elise S1 111S
|
28 sep 2018 11:10 |
|
|
Hellraiser
996 GT2 -
991 Cabrio ProjectSint-Niklaas, Oost-Vlaanderen
|
Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
Heb altijd oldtimers gehad, tot ik op een keer besloot een 996 te kopen omdat ik er dan minder werk aan zou hebben. Uiteindelijk was de 996 instappen en rijden, en dat was dan ook weer niet m'n ding. Nu ben ik terug blij aan het knutselen aan een oldie
|
28 sep 2018 15:33 |
|
|
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
5 jaar 996 rijden : ca. 15.000€ dokken aan Vadertje Staat 5 jaar 994 rijden : nog geen 250€.... Van het verschil kan je bijna een 996 kopen
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
28 sep 2018 21:29 |
|
|
mark996
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
|
Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
Bizar.. ik neem aan dat de 996 en nieuwere versies ook flink gedaald zijn in prijs daar? Biedt mogelijkheden wellicht qua invoer..
|
28 sep 2018 22:09 |
|
|