Auteur |
Bericht |
elfer964
964 C2 Cabrio 1991Heetveld
|
Héhé...niet nieuw hier.....maar toch..
Hee luitjes,
Na een héle lange tijd niet meer op deze site te zijn geweest hier een update over mijn Porsche en mezelf.
Ik ben Edwin en ik heb een Porsche 964 cabrio. Hier heb ik het eerste jaar ontzettend veel plezier van gehad maar ná ongeveer 20.000 km kreeg hij problemen.
Een kloppend geluid vanonder de motorkap bij ongeveer 3000 toeren.
Mijn vermoeden bleek juist: een defect drijfstang lager.
Nu heb ik regelmatig drijfstanglagers vervangen (bv van mijn Golf GTI MK1 G-60) maar daar is dan ook relatief makkelijk bij te komen (lijnmotor) via de carterpan maar de porsche heeft een boxer motor en die moet uitelkaar.
Vanwege grote drukte privé (woning restauratie, afbouwen rally Integrale, etc) heb ik hem weggebracht naar een zéér goed revisie bedrijf, namelijk Motoren Revisie Flevo.
Het was echt een klap geld maar nu heb ik dan ook alles nieuw, echt bijna alles is vervangen, gewoon ook uit voorzorg. Het schijnt dat de tapeinden van de cilinders bij de 964 erg slecht zijn en weleens willen afbreken dus ook deze (dure) dingen zijn vervangen.
Ook uit voorzorg maar de koppelingsplaat vervangen; merk gelijk dat dat ook beter gaat....
Heb vandaag mijn eerste inrij kilometers erop zitten (ongeveer 120 km), dus nog een flink aantal te gaan (ja, ik weet het: ik ben een mietje wat inrijden betreft maar ik heb dan ook nooit olieverbruikers..!) maar met de weersvooruitzichten voor de komende paasdagen moet ik een flink eind kunnen komen; kapje naar beneden en genieten van de zon op mijn bolletje....
Mensen, fijne paasdagen gewenst!
_________________________________________ Groeten Edwin.
** Als achter vliegen vliegen vliegen vliegen vliegen vliegen achterna.**
|
07 apr 2007 17:06 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Fijn omweer van je te horen en dat je terug plezier beleeft aan je Porsche.
Welkom terug
Wat me raar klinkt is dat de tapeinden van de 964 slecht zouden zijn. Ik meen van anderen hier gelezen te hebben dat die van de SC of 3.2 juist vervangen werden door die van de 964
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
07 apr 2007 17:09 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
bijna goed, tapeinden van de 993
_________________________________________ Got coffee?
|
07 apr 2007 17:18 |
|
|
elfer964
964 C2 Cabrio 1991Heetveld
|
Volgens dit bedrijf zijn de 3.6 motoren van de Porsche ijzersterk, dit in tegenstelling tot de eerdere type`s motoren en komen uitgelopen drijfstanglagers dan ook bijna niet voor.
Ik vermoed dat de vorige eigenaar met iets te weinig olie heeft gereden want de binnenmantel van het lagerschaaltje had iets "voering" los gelaten en gelukkig heb ik een oor voor geluiden dus ik was er ruim op tijd bij; moet er niet aan denken wat er gebeurt was als het lager echt stuk was gelopen: een drijfstang die zijn eigen leven gaat leiden.....
Maar goed: de originele tapeinden schijnen niet sterk te zijn, dit in tegenstelling tot de vervangende tapeinden van de 964. Door de grote warmte verschillen willen ze nogwel eens breken en ik weet hoe lastig het is om een cilinderblok van een porsche motor eruit te krijgen met de motor nog in het chassis. De motor, compleet met bak, er onder uit gaat in principe sneller (nou ja, niet echt maar je hebt dan de ruimte..) maar daar heb ik helemaal geen zin in en het blok moest toch uit elkaar dus dan maar uit voorzorg deze ook vervangen...
Flevo revisie wint gegevens in bij een duits revisie bedrijf dat alléén met Porsche werkt en op aanraden van hun is dit besloten te doen.
Het kostte toch al een klap geld dus dit kon er ook nog wel bij; heb nu in ieder geval een motor wat weer jááááren mee moet kunnen gaan (...alleen het kan ook zo weer gebeurt zijn.....je weet het nooit...)
O ja, de kmstand waarbij dit alles gebeurde was 176.000 km dus niet echt een erg hoge kmstand...(ja ja, NAP echte kilometers)
_________________________________________ Groeten Edwin.
** Als achter vliegen vliegen vliegen vliegen vliegen vliegen achterna.**
|
07 apr 2007 17:24 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Welkom terug met je (bijna nieuwe) 964.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
07 apr 2007 17:25 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Bij een 964-blok (en 3.2 en 993 911 ) Ook hier eerder over het "probleem" met tapeinden.
Heel verstandig en herkenbaar. Mijn ervaring en toen uiteraard óók de tapeinden laten vervangen. Ben benieuwd wat jij allemaal hebt laten vervangen.
Alles (nog) goed met het dak
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
07 apr 2007 18:05 |
|
|
D.D.
Op zoek naar...Noordwijk aan zee
|
Welkom terug..
_________________________________________ HOOTERS.....;)
|
07 apr 2007 19:42 |
|
|
barolo
3.2S010
|
Welkom terug naamgenoot
_________________________________________ That's thirty minutes away. I'll be there in ten.
|
07 apr 2007 20:56 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
(wederom) welkom hier
het gaat mooi cabrioweer worden, dus genieten van die bak
_________________________________________ Got coffee?
|
07 apr 2007 21:05 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Welkom terug hier. Goed te lezen dat je er op tijd bij bent geweest en alert bent geweest op de bijgeluiden. Er zijn genoeg verhalen die anders aflopen.
Heel veel plezierige kilometers toegewenst. Het is echt cabrioweer dus dat moet goed komen
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
07 apr 2007 22:12 |
|
|
Bert986
2.7 Boxster 987.1Hoogeveen
|
Geen verstand van tapeinden, maar welkom terug en veel goede open km's toegewenst.
|
08 apr 2007 9:58 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Tapeinde bij mij alleen maar bekend uit het café.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
08 apr 2007 10:00 |
|
|
elfer964
964 C2 Cabrio 1991Heetveld
|
Ja, het dak was nét nieuw toen ik de porsche kocht; het is het dak van een 993! Staat verschrikkelijk mooi op een 964.
Een kleine opsomming: krukas laten slijpen, alle lagers vervangen, alle pakkingen vervangen; tuimelaars vervangen (voorzorg), tapeinden (voorzorg), 2 x distributie ketting (voorzorg; zat speling in), complete koppeling, zuigerveren (was niet echt noodzakelijk want bijna geen meetbare slijtage), 2 x complete koprevisie en ga zo maar door....
_________________________________________ Groeten Edwin.
** Als achter vliegen vliegen vliegen vliegen vliegen vliegen achterna.**
|
08 apr 2007 14:12 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Vandaar ook de
Vervangen van zuigerveren was vanwege "nauwelijks slijtage" misschien niet noodzakelijk, maar desondanks verstandig aangezien na opnieuw monteren vaak inwendige lekkage optreed.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
08 apr 2007 19:42 |
|
|
elfer964
964 C2 Cabrio 1991Heetveld
|
Idd, olieschraapveren hebben soms de nare bijwerking dat ze "ineens" niet meer nauwkeurig afsluiten met het lekkere blauwe dampen als gevolg.
_________________________________________ Groeten Edwin.
** Als achter vliegen vliegen vliegen vliegen vliegen vliegen achterna.**
|
08 apr 2007 19:48 |
|
|
elfer964
964 C2 Cabrio 1991Heetveld
|
Héhe......nu zie ik het pas...
_________________________________________ Groeten Edwin.
** Als achter vliegen vliegen vliegen vliegen vliegen vliegen achterna.**
|
08 apr 2007 19:50 |
|
|