Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 1:41

Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Héhé...niet nieuw hier.....maar toch.. 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
964 C2 Cabrio 1991
Heetveld
Bericht Héhé...niet nieuw hier.....maar toch..
Hee luitjes,

Na een héle lange tijd niet meer op deze site te zijn geweest hier een update over mijn Porsche en mezelf.

Ik ben Edwin en ik heb een Porsche 964 cabrio. Hier heb ik het eerste jaar ontzettend veel plezier van gehad maar ná ongeveer 20.000 km kreeg hij problemen.

Een kloppend geluid vanonder de motorkap bij ongeveer 3000 toeren.
Mijn vermoeden bleek juist: een defect drijfstang lager.

Nu heb ik regelmatig drijfstanglagers vervangen (bv van mijn Golf GTI MK1 G-60) maar daar is dan ook relatief makkelijk bij te komen (lijnmotor) via de carterpan maar de porsche heeft een boxer motor en die moet uitelkaar.

Vanwege grote drukte privé (woning restauratie, afbouwen rally Integrale, etc) heb ik hem weggebracht naar een zéér goed revisie bedrijf, namelijk Motoren Revisie Flevo.
Het was echt een klap geld maar nu heb ik dan ook alles nieuw, echt bijna alles is vervangen, gewoon ook uit voorzorg. Het schijnt dat de tapeinden van de cilinders bij de 964 erg slecht zijn en weleens willen afbreken dus ook deze (dure) dingen zijn vervangen.
Ook uit voorzorg maar de koppelingsplaat vervangen; merk gelijk dat dat ook beter gaat....

Heb vandaag mijn eerste inrij kilometers erop zitten (ongeveer 120 km), dus nog een flink aantal te gaan (ja, ik weet het: ik ben een mietje wat inrijden betreft maar ik heb dan ook nooit olieverbruikers..!) maar met de weersvooruitzichten voor de komende paasdagen moet ik een flink eind kunnen komen; kapje naar beneden en genieten van de zon op mijn bolletje....

Mensen, fijne paasdagen gewenst!

** Als achter vliegen vliegen vliegen vliegen vliegen vliegen achterna.**

07 apr 2007 17:06
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Fijn omweer van je te horen en dat je terug plezier beleeft aan je Porsche.
Welkom terug :wink:
Wat me raar klinkt is dat de tapeinden van de 964 slecht zouden zijn. Ik meen van anderen hier gelezen te hebben dat die van de SC of 3.2 juist vervangen werden door die van de 964

Laatste update 22/10/2013

07 apr 2007 17:09
Profiel WWW Facebook 
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
bijna goed, tapeinden van de 993 :idea:

07 apr 2007 17:18
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
964 C2 Cabrio 1991
Heetveld
Bericht 
Volgens dit bedrijf zijn de 3.6 motoren van de Porsche ijzersterk, dit in tegenstelling tot de eerdere type`s motoren en komen uitgelopen drijfstanglagers dan ook bijna niet voor.

Ik vermoed dat de vorige eigenaar met iets te weinig olie heeft gereden want de binnenmantel van het lagerschaaltje had iets "voering" los gelaten en gelukkig heb ik een oor voor geluiden dus ik was er ruim op tijd bij; moet er niet aan denken wat er gebeurt was als het lager echt stuk was gelopen: een drijfstang die zijn eigen leven gaat leiden..... :cry:

Maar goed: de originele tapeinden schijnen niet sterk te zijn, dit in tegenstelling tot de vervangende tapeinden van de 964. Door de grote warmte verschillen willen ze nogwel eens breken en ik weet hoe lastig het is om een cilinderblok van een porsche motor eruit te krijgen met de motor nog in het chassis. De motor, compleet met bak, er onder uit gaat in principe sneller (nou ja, niet echt maar je hebt dan de ruimte..) maar daar heb ik helemaal geen zin in en het blok moest toch uit elkaar dus dan maar uit voorzorg deze ook vervangen...

Flevo revisie wint gegevens in bij een duits revisie bedrijf dat alléén met Porsche werkt en op aanraden van hun is dit besloten te doen.
Het kostte toch al een klap geld dus dit kon er ook nog wel bij; heb nu in ieder geval een motor wat weer jááááren mee moet kunnen gaan (...alleen het kan ook zo weer gebeurt zijn.....je weet het nooit...)

O ja, de kmstand waarbij dit alles gebeurde was 176.000 km dus niet echt een erg hoge kmstand...(ja ja, NAP echte kilometers)

07 apr 2007 17:24
Profiel WWW
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Welkom terug met je (bijna nieuwe) 964.

07 apr 2007 17:25
Profiel WWW
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Marco schreef:

Bij een 964-blok (en 3.2 en 993 :?: :arrow: 911 :?: ) ;)
Ook hier eerder over het "probleem" met tapeinden.

elfer964 schreef:
Maar goed: de originele tapeinden schijnen niet sterk te zijn, dit in tegenstelling tot de vervangende tapeinden van de 964. (...) maar daar heb ik helemaal geen zin in en het blok moest toch uit elkaar dus dan maar uit voorzorg deze ook vervangen...

O ja, de kmstand waarbij dit alles gebeurde was 176.000 km dus niet echt een erg hoge kmstand...(ja ja, NAP echte kilometers)

Heel verstandig en herkenbaar. Mijn ervaring en toen uiteraard óók de tapeinden laten vervangen. Ben benieuwd wat jij allemaal hebt laten vervangen.

Alles (nog) goed met het dak :?: :wink: :lol:

07 apr 2007 18:05
Profiel
PorscheForum Junkie
Op zoek naar...
Noordwijk aan zee
Bericht 
Welkom terug..;)

07 apr 2007 19:42
Profiel
3.2S
010
Bericht 
Welkom terug naamgenoot :roll: :wink:

07 apr 2007 20:56
Profiel WWW
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
(wederom) welkom hier :!:
het gaat mooi cabrioweer worden, dus genieten van die bak :thumleft:

07 apr 2007 21:05
Profiel WWW Facebook 
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Welkom terug hier. Goed te lezen dat je er op tijd bij bent geweest en alert bent geweest op de bijgeluiden. Er zijn genoeg verhalen die anders aflopen.

Heel veel plezierige kilometers toegewenst. Het is echt cabrioweer dus dat moet goed komen :wink:

07 apr 2007 22:12
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
2.7 Boxster 987.1
Hoogeveen
Bericht 
Geen verstand van tapeinden, maar welkom terug en veel goede open km's toegewenst.

08 apr 2007 9:58
Profiel
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Tapeinde bij mij alleen maar bekend uit het café.

08 apr 2007 10:00
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
964 C2 Cabrio 1991
Heetveld
Bericht 
EriC4C schreef:
Marco schreef:

Bij een 964-blok (en 3.2 en 993 :?: :arrow: 911 :?: ) ;)
Ook hier eerder over het "probleem" met tapeinden.

elfer964 schreef:
Maar goed: de originele tapeinden schijnen niet sterk te zijn, dit in tegenstelling tot de vervangende tapeinden van de 964. (...) maar daar heb ik helemaal geen zin in en het blok moest toch uit elkaar dus dan maar uit voorzorg deze ook vervangen...

Heel verstandig en herkenbaar. Mijn ervaring en toen uiteraard óók de tapeinden laten vervangen. Ben benieuwd wat jij allemaal hebt laten vervangen.

Alles (nog) goed met het dak :?: :wink: :lol:

Ja, het dak was nét nieuw toen ik de porsche kocht; het is het dak van een 993! Staat verschrikkelijk mooi op een 964.

Een kleine opsomming: krukas laten slijpen, alle lagers vervangen, alle pakkingen vervangen; tuimelaars vervangen (voorzorg), tapeinden (voorzorg), 2 x distributie ketting (voorzorg; zat speling in), complete koppeling, zuigerveren (was niet echt noodzakelijk want bijna geen meetbare slijtage), 2 x complete koprevisie en ga zo maar door....

08 apr 2007 14:12
Profiel WWW
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
elfer964 schreef:
Ja, het dak was nét nieuw toen ik de porsche kocht; het is het dak van een 993!

Vandaar ook de ;) :lol:

Vervangen van zuigerveren was vanwege "nauwelijks slijtage" misschien niet noodzakelijk, maar desondanks verstandig aangezien na opnieuw monteren vaak inwendige lekkage optreed. :idea:

08 apr 2007 19:42
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2 Cabrio 1991
Heetveld
Bericht 
Idd, olieschraapveren hebben soms de nare bijwerking dat ze "ineens" niet meer nauwkeurig afsluiten met het lekkere blauwe dampen als gevolg.

08 apr 2007 19:48
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
964 C2 Cabrio 1991
Heetveld
Bericht 
EriC4C schreef:
elfer964 schreef:
Ja, het dak was nét nieuw toen ik de porsche kocht; het is het dak van een 993!

Vandaar ook de ;) :lol:

Héhe......nu zie ik het pas... :wink:

08 apr 2007 19:50
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 16 berichten ]