| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

911 SC Aanschaf perikelen!
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=23&t=15932
Pagina 1 van 2

Auteur:  dubsport [ 28 okt 2007 20:17 ]
Berichttitel:  911 SC Aanschaf perikelen!

Hallo,

Ben pas sinds kort op forum passief aan het rond neuzen. Nu ben ik eigenlijk me zelf ook aan het orienteren op een 911 sc.

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Al zo'n beetje heel mijn leven ben ik gek op auto's en specifiek op een 911 sc of een 964. De klassieke belijning spreekt me gewoon aan.

Om de een of andere reden is de aanschaf van zo'n auto er tot nu toe niet van gekomen.

Het is de bedoeling de auto als 2e auto te gebruiken en dus niet voor dagelijks "woon-werk" verkeer.

...maar nu ben ik gaan kijken en dat is gevaarlijk. Ik heb alleen wat meer informatie nodig betreffende modellen en waar je op moet letten bij de aanschaf van een 911 SC.

Ik heb er een tweetal bekeken bij twee specialisten:

Carlo van Krey: '82 Rozenhout metallic met 240000 waarvan de history bekend is maar motorisch nog geen revisie heeft plaatsgevonden. Orignele 16" fuchs.

Afbeelding

Motron: 82 licht blauw met 240000 met leer met bekende history en motor revisie achter de rug. binnen kant deurstijl wat blaasjes. Jammer genoeg de 15" fuchs

Afbeelding

Beide auto's op het eerste gezicht in nette staat. Ik heb er nog niet in gereden omdat ik eerst me eens wilde orienteren wat je krijgt voor auto's in deze prijsklasse (17000 euro) en wat mag je verwachten?

Om me verder goed te kunnen orienteren heb ik nog wel een aantal vragen:

Ik heb al eens een bericht gelezen betreffende de motor revisie bij 200k. De auto bij C van Kreij heeft echter 240k gelopen en is motorisch nog niet gerevisseerd is het wel verstandig om voor zo'n auto te kiezen.

Wie kent deze auto's, wellicht is er iemand die er meer over weet.

mod by horn - links bruikbaar gemaakt en meteen plaatje ingevoegd. klik op de foto om naar de auto specs te gaan :salut:

Auteur:  JeroenSC [ 28 okt 2007 20:57 ]
Berichttitel: 

Bij SC's is het wel nuttig om te checken of er later nog de modificatie van de hydraulische kettingspanners is gebeurd, ter herkennen aan wat metalen olieleidingen bovenop je blok ter hoogte van de achterbumper. Verder valt me op dat de bruine SC de mistlampen van de 3.2 heeft (ingebouwd in scherm) en volgens mij was 15 inch toen de Fuchs standaard. Geen idee of toen al wel 16 inch verkrijgbaar was.

Klassieke roestplekken: onder de koplampen, rond de tankklep, op de overgang tussen voorschermen en de carrosserie (bovenop).

Auteur:  Ajnabi [ 28 okt 2007 21:14 ]
Berichttitel: 

bij de aanschaf van een sc is het belangrijk dat je weet dat je een oldtimer gaat rijden met alle voor en nadelen. kopen zonder akk kan je duur komen te staan en je moet zorgen enkele duizenden euro's over te hebben om onderdelen te vervangen die aan de beurt zijn te vervangen te worden.
ik las blaasjes aan de deurstijl?? prik er eens met een priem in, hoever zakt de priem erin?( hint , sc's beginnen ook slecht te worden aan de carrosserie)

Auteur:  wolf [ 28 okt 2007 21:15 ]
Berichttitel: 

SC motoren hebben een goede reputatie. Wel zie je soms afgebroken tapeinden, meestal is dat dan het begin van een motorrevisie.
Roest is naar mijn mening een groter probleem.

Mijn advies is je eerst grondig in te lezen voordat je op koperspad gaat. Een aankooopkeuring is essentieel.
Er rijden er genoeg rond. Ik denk dat je voor 17K wel een goede moet kunnen vinden. Sukzes!

Auteur:  Hielkema993S [ 28 okt 2007 21:19 ]
Berichttitel: 

Heb hier echt geen verstand van maar wens je wel heel veel succes!!
En ehh welkom hier!!!! :wink: :lol:

Auteur:  Double G [ 28 okt 2007 21:20 ]
Berichttitel: 

In de prijsklasse van €17000,- zou ik toch zeker een SC verwachten die er echt in perfecte staat bij staat. Dus roestblaasjes vind ik in dit geval niet horen. Beide zijn in ieder geval niet origineel, de ene door de 3.2 stijl mistlampen, de ander door de turbo achtervleugel met brede zijkanten. Aangezien ik geen van beide auto's ken kan ik ook niet beoordelen of ze daadwerkelijk 17k waard zijn. Beide specialisten staan volgens mij wel goed aangeschreven.

Auteur:  Jos Targa [ 28 okt 2007 21:40 ]
Berichttitel: 

Dubsport, allereerst welkom op het forum, als je een sc zoekt kijk dan eens bij speedservice in Born, heeft een hele mooie 79 staan in het wit, bak en motorrevisie, nu 12.000 km gelopen. ik dacht dat hij er 19000 voor vroeg.
www.speedservice.nl
groet,

Jurrian

Auteur:  horn [ 28 okt 2007 21:44 ]
Berichttitel: 

Afbeelding

19.750,- :salut:

Auteur:  dubsport [ 28 okt 2007 22:14 ]
Berichttitel: 

Top dat er zo snel gereageerd wordt!

Ik moet zeggen dat het aanbod van sc me toch wel tegen valt. Ik heb er slechts een beperkt aantal kunnen vinden zowel in Nederland als in Duitsland. Ik heb me zelfs laten vertellen dat er steeds meer sc's geexporteerd worden naar het buitenland De twee sc die ik nu gevonden heb zijn auto's die bij specialisten staan. Er staan er meer op marktplaats maar daar zit over het algemeen geen history bij.

Ik heb inderdaad al begrepen dat een AKK een must is.

Ik vraag me dan ook af of het niet beter is een auto te kopen zonder history maar dan voor een 4 of 5 K minder. Die 4/5 k kun je later of indien nodig direct steken in de restauratie of roestoratie van de auto. We praten hier tenslotte over auto's van 25 jaar of ouder. Ik maak me dan ook geen illusie dat je 10 jaar kunt rijden zonder onderhoud of restauratie.

Auteur:  Jos Targa [ 28 okt 2007 22:36 ]
Berichttitel: 

hmmm, ik zou toch gaan voor een goede auto, hystorie van de afgelopen 5 jaar is in mijn ogen belangrijk. Motorrevisie, bakrevisie wellicht, uiteraard met facturen en specificaties. 4 of 5K minder voor een auto zonder hystorie zou ik zeker niet doen als je het verschil wilt uitgeven voor toekomstige restauratie of revisie, alleen een motorrevise is in zijn algemeenheid al veel meer dan 5K, laat staan plaatwerk en spuitwerk, loopt echt in de papieren allemaal, dus mijn inziens beter iets meer voor een goede dan minder voor iets onbekends, hoe goed het er ook uit mag zien. En uiteraard, maar wellicht ten overvloede, altijd AKK. ( alhoewel ik nu al mijn 3e 911 zonder AKK heb gekocht, maar wel 1 keer flink leergeld heb betaald :oops:

Auteur:  Jos Targa [ 28 okt 2007 22:40 ]
Berichttitel: 

thanks, HornAfbeelding

19750 dus, is vraagprijs, dus wie weet waar hij voor weg mag.

Auteur:  Porsche911 [ 28 okt 2007 23:27 ]
Berichttitel: 

een goede sc is moeilijk te vinden.
zelf hebben wij nu zo'n 3 maanden geleden een sc welles waar een targa gekocht waar we ong. meer dan een jaar naar opzoek zijn geweest.
De punten waar je op moet letten zijn hierboven al genoemt.

succes ermee

Auteur:  yohanv [ 29 okt 2007 2:55 ]
Berichttitel: 

Hallo,

Ten eerste succes met je zoektocht. Neem hiervoor ook vooral de tijd.

Beter een goede die meer kost dan een gebakkie waar je veel meer aan moet verspijkeren.

Ik heb hier zelf ook een harde leerschool in gehad.

Dus nogmaals ik zou niet zomaar 4k/5k besparen op een auto waarvan de history compleet onbekend is. de wagen kan dan ook 3 Ton hebben gedraaid zonder revisie etc...

Anyway, Ik hoop dat je van lezen houdt: :wink:

yohanv schreef:
Met dank aan het lijstje van PaSCal en de autotelegraaf :thumleft:

Orientatie

Algemene orientatie

• Wil je een coupe, cabrio of een targa
• schuifdak ?
• Schakelbak of tiptronic (bij een 3.2 - > 915 bak of G50 bak )
• C4 of C2 (in geval van de nieuwere wagens)
• Welke kilometerstand vind je aanvaardbaar!!!!

• MOET de wagen schade/ongeval vrij zijn?, of waar liggen je grenzen
• Wil je perse een orgineel NL (BE) auto
• "Orgineel" of mag hij aanpassingen hebben, let hier goed op. (Kleur,stoelen,stuur,spoilers etc.)
• Eventueel ombouw? (SC :arrow: 3.2, 3.2 :arrow: 964 etc)
• Wel of geen (volledige) historie (laatste jaren het boeiendst)
• In geval van historie bekend: Is er in de laatste periode goed onderhoud gepleegd. Per model is dit verschillend bij welke km stand bepaald onderhoud is te verwachten)

Interieur

• Interieur kleur
• Volleder of niet?
• Airco of niet?
• Audio?
• Navigatie?
• Telefoon/carkit?
• Airbags?

Exterieur

• Exterieur kleur
• Wel of geen vaste spoiler
• 3e remlicht ?
• Cupspiegels of niet
• Wel of geen achterwisser ?
• voorkeur voor welke velgen, of welke zeker niet


Kosten

• Onderhoudskosten (Is voorheen goed onderhoud gepleegd)
• Verzekrings kosten
• Brandstof
• Wegenbelasting/Houderschapsbelasting
• Is ontbrekend (en/of certificaat) alarm Installatie vereisd?  Inbouwkosten
• Vereiste stalling?  evt stallingskosten


Bezichtiging/Proefrit

Tips:

• Neem een onafhankelijk iemand mee, liefst iemand met verstand van auto's, maar zonder (of weinig) liefde voor Porsche. Die persoon kan de emotie uitschakelen en is dus heel erg nuttig!
• Bij een particulier: Let op hoe de persoon met de wagen omgaat, laat hij de kofferklep dicht vallen, of drukt hij hem dicht. Dit geeft vaak al aan hoe de persoon met zijn auto omgaat. Let echter wel op, dat je de wagen niet gaat lopen afkraken, om de prijs te drukken. Een echte liefhebber stoot je voor de borst en het kon wel eens andersom aflopen.
• Om de markt eerlijk te houden, een Porsche is geen wagen waar je even naar gaat kijken, proefritje in gaat maken en alleen wat tegen de banden trappen. Dat is niet prettig voor de verkoper en jij als koper bent ook niet echt geloofwaardig!
• Neem een magneetje mee als je twijvelt aan evt schade, om zo evt grote plekken plamuur te traceren. (Weet wel of het plaatdeel van staal moet zijn, en niet van kunststof, polyester of aluminium!)
• Neem een zaklamp mee om evt op de donkere plaatsen te kunnen controleren.



Checlist voor de proefrit:

Exterieur:

• Lakstaat, denk aan kleurverschillen (overgespoten?  Waarom?), krassen en poetskrassen en steenslag. (kans op roest)
• Staat van de rubbers (goed of uitgedroogd)
• Staat van de velgen.
• Staat van de banden, vergeet hierbij niet de wangen.
• Staat van een Cabriokap/Targa dak/ schuifdak. Bij een Cabrio: Kijk van binnen (donker) naar buiten (licht) en lichtpuntjes geven aan waar gaatjes zitten. En controleer of het goed aansluit op de rubbers. Controleer ook of het frame de kap niet raakt en daardoor beschadigt. Vertoont de plastic achterruit krasjes dan is het zicht erdoor slecht. Ook een vouw in de ruit belemmert de doorkijk (Een kap gaat ongeveer zo’n 8 jaar mee)
• Roestvorming: op alle naden/rubbers (onderaan de zijruitjes en in de hoeken onderaan de voorruit, bij de koplampen!)
• Roestvorming bij de deuren, onderaan de opening, bij de lasnaad, B stijl.
• Roestvorming bij de accu. (Bekend problem bij lekkende accu’s). Wanneer is de accu voor het laatst vervangen? (Richtlijn:gemiddeld elke 3 jaar)
• Haal (zover het kan) (Bij 911) de bekleding in de kofferruimte los. Til het tapijt op en let op condens, roest, lasnaden en kleurverschil met de carrosserie. Dit kan allemaal duiden op onvakkundig schadeherstel
• Check even de punten waar het water wegloopt. (Links + Rechts voorin.)
• Let op veel roetaanslag boven de uitlaat. Dit kan wijzen op veel oliegebruik.
• Controleer het chassisnummer ivm evt diefstal/ombouw
• Let op krassen, steenslag, dofheid van de voorruit
• Controleer uiteraard de naden bij de koffer- en motorklep, lopen deze scheef, dan is dit vaak (niet altijd!) een teken dat er schade is geweest. Om dit te kunnen beoordelen, moet je veel auto's zien
• Check ook of de deuren "recht" dichtvallen, ofdat ze iets omhoog moeten bij sluiten (vaak schade)
• Bij uitgebouwde versies: Hoe is het onder het kunststof?
• Zijn er matching numbers, of klopt in elk geval de motor bij wat aangeboden wordt. Als dit niet zo is, waarom?
• Schokdempers: Een echt goede indicatie van versleten schokdempers krijg je als je met de auto gaat rijden, maar een indruk doe je op als je op de voor- of achterzijde drukt van de auto en die vervolgens loslaat. De auto mag niet te lang naveren.

Interieur/Opties:

• Is het interieur orgineel, en/of past het bij de achterbank.
• Staat van de bekleding, (stoelen,hemel, deurpanelen,dashboard). Als de bekleding redelijk veel gebruikssporen laat zien en de wagen aangeboden wordt met een lage Km stand, kan dit wel eens wijzen op nattigheid.
• Voel of de bekleding nat aanvoeld, vooral achter de voorstoelen. (Belangrijk bij Targa/Cabrio/Schuifdak)
• Hoe is de afwerking van Audio/telefonie? Zijn er lelijke gaten geboord etc
• Airbags. (Auto’s na ’92 ongeveer een levensduur van 15 jaar)
• Functioneerd een aanwezige airco. Er hoort steenkoude lucht uit te komen.
• Functioneren alle electrische opties/lichten/knipperlichten.
• Functioneren de Gordels


Motor:

• Uiterlijke staat van de motor. Hierbij kijkend naar de bouten/moeren en staat van de rubber slangen. (Controleer deze op haarscheurtjes. Kleintjes worden groot)
• Kijk uiteraard naar duidelijke olievlekken, ondanks dat de motor snel schoongemaakt is, vergeet men vaak de oprit/garage


• Is alles orgineel porsche, of is het "aftermarket" replacement, en zoja, past dat allemaal wel goed

proefrit:

• Hoe start de auto (zorg dat de motor gewoon koud is en niet al voorverwamd; dit ivm eventuele slechte dynamo/accu)? Hoe loopt de motor stationair
• Let er bij een proefrit op of de auto niet een kant optrekt tijdens het rijden.
• Hoe remt de auto, trekt bij dan niet naar een kant toe? Geen trillingen in het rempendaal of stuur. ( remschijven)
• Hoe stuurt de auto? Scherp, speling in het stuur, trillingen in het stuur (slechte uilijning etc)?
• Hoe pakt de motor op? Zijn er bijgeluiden?
• Hoe schakelt de auto? Bij een automaat soepel? Bij een handbak; zijn alle versnellingen goed in te leggen, zijn er bijgeluiden? Hoe pakt de koppeling op; hoog, laag?
• Hoe remt de auto? Trekt de auto niet naar 1 kant bij hard remmen?
• Let er op of de auto ook dweilt.


Aankoopkeuring (AKK)

• Is de auto naar hoe jij hem kunt beoordelen naar wens. Doe een AanKoop Keuring bij een onafhankelijke Porsche specialist. (Geen ANWB of DEKRA). Uit deze keuring kunnen heel veel dingen naar voren komen die je zelf over het hoofd hebt gezien. Bij een Porsche specialist hebben ze gevoel en kennis van het merk en dit kan veel ellende in de toekomst besparen. Het is echter geen garantie voor probleemloos rijden, aangezien ze niet binnenin de onderdelen kunnen kijken.

Auteur:  Jeroen914 [ 29 okt 2007 4:21 ]
Berichttitel: 

17K voor een SC met een ongereviseerde motor met 240K :shock:
't mot nie gekker worden met die prijzen hier
slaat echt helemaal nergens op!

Auteur:  dubsport [ 29 okt 2007 9:57 ]
Berichttitel: 

Heeft iemand een foto waar ik aan kan zien of de auto hydraulische kettingspanners heeft?

Auteur:  Maarten [ 29 okt 2007 10:00 ]
Berichttitel: 

Jeroen914 schreef:
17K voor een SC met een ongereviseerde motor met 240K :shock:
't mot nie gekker worden met die prijzen hier
slaat echt helemaal nergens op!


Inderdaad: een mille of 10 voor een revisie en je zit bijna in 993 land!

Auteur:  Dick [ 29 okt 2007 15:40 ]
Berichttitel: 

Hallo Dubsport,

Inderdaad, SC's zijn superbetrouwbaar maar 17k is teveel voor een exemplaar zonder gereviseerde motor.

Zuigers, cilinders, krukaslagers kunnen heel wat hebben maar de klepgeleiders van de uitlaatkleppen en de zuigerveren zijn bij die kilometerstand zeker "op" ...

Als je die 17k wil uitgeven dan zou ik voor de gereviseerde gaan (mits aantoonbaar en bij echte specialist uitgevoerd....). 15" Fuchsen ? Nou en ?
Ik denk dat je die voor meer geld verkoopt dan dat je voor 16" Fuchsen gaat betalen als je die 16" graag wilt...

Wat betreft originaliteit van mistlampen etc. kan ik alleen maar opmerken: so what ? Ik vind de 3.2 keienvanger met mistlampen beter staan dan die losse mistlampen/verstralers....

Succes,

Dick
(Al 3 SC's versleten...)

Auteur:  outletvalve [ 29 okt 2007 16:03 ]
Berichttitel: 

dubsport schreef:
Heeft iemand een foto waar ik aan kan zien of de auto hydraulische kettingspanners heeft?


Ben even de kelder ingelopen voor je om een foto te schieten. Zo ziet het uit bij een T 'tje uit 72 MET hyraulische kettingspanner. ( foto aan de rechterkant van de motor geschoten)

Afbeelding

Auteur:  Olaf [ 29 okt 2007 17:31 ]
Berichttitel: 

't gaat om dat dunne hydrauliek buisje :idea:

Auteur:  3 liter-man [ 29 okt 2007 21:07 ]
Berichttitel: 

Dubsport, WELKOM

voor 17 K moet je een goede kopen, anders niet aan beginnen.
Doe ECHT een Aankoopkeuring, scheelt je veel hoofdbrekens.
En als je kijkt naar een SC met revisie, zorg er dan voor dat je erachter komt wat er gereviseerd is. Blaasjes roest is altijd fout / voorbode.

succes met je zoektocht !

Auteur:  Porsche911 [ 30 okt 2007 0:37 ]
Berichttitel: 

Revisie red je denk k niet met 10.000 euro.

Bij onze sc staat op de factuur van pon al12.000 euro voor alleen de motor! daar komt dus de versnellingsbak ook nog is bij..
koop er 1 met een goede geschiedenis en laat je niet misleiden door dat de sc er zo goed uit ziet.
Over die mistlampen zo ik niet moeilijk doen vervangen kan altijd..
vroeger kon alles bij porsche als je er maar wat € tegenaan gooide :wink:

Auteur:  dubsport [ 30 okt 2007 0:47 ]
Berichttitel: 

Bedankt voor de reacties. Ik ben overtuigd toch maar even verder te kijken dan wat ik tot nu toe gezien heb.

Auteur:  michael [ 30 okt 2007 1:23 ]
Berichttitel: 

Citaat:
Bij onze sc staat op de factuur van pon al12.000 euro voor alleen de motor!


Bij pon ja :roll: [uurtariefje?] , dus 5000 euro teveel betaald.

Auteur:  yohanv [ 30 okt 2007 1:51 ]
Berichttitel: 

Dat was ook direct mijn gedachte... :lol: 8)

Auteur:  MetalGreen911SC [ 30 okt 2007 1:57 ]
Berichttitel: 

of een 993 blok
http://www.albertweb.de/Sonderposten/Motoren.htm

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/