Auteur |
Bericht |
Herman Q
993 Carrera Coupé 2 '95
|
993 Targa (is Coupe met schuifdak geworden).
Hoera! Ik ga een Porsche kopen!
Na jaren in een Citroen DS, daarna XM te hebben gereden ben ik toe aan een nieuwe auto. Na enige oriëntatie op het Internet viel mijn keuze in eerste instantie op een 964. Afgelopen zaterdag naar Wolbert geweest om eens een paar P echt van dichtbij en binnen te bekijken. Had nog nooit in een P gezeten, laat staan gereden. De 964 exemplaren kwamen naar mijn smaak toch net iets te veel als "old timer" over. Mooie vorm maar ik zoek toch een moderner look and feel, vooral van binnen.
Toen een paar 993 gezien en dat voelde goed. Wel hogere prijs. Maar ik ben gevallen een 993 Targa. Helaas boven mijn budget. Toch wil ik graag jullie meningen en voorkeuren horen zodat ik uiteindelijk ook een schitterende P kan kopen. Na een proefrit weet ik het zeker, een P is het helemaal voor mij!
Zou ik jullie visie over het volgende mogen horen:
1. Hoe hard kun je lekker (zonder al te veel windgeraas) met open Targadak (model 993) rijden? Tijdens mijn proefrit had ik het dak dicht.
2. Hebben jullie goede ervaringen met Wolbert?
3. Is voor een goed exemplaar 993 Targa uit 1997 met 114.500 km € 42.500 een redelijke prijs?
4. Op welke accesoires moet je letten bij een aankoop? Ik zal er niet dagelijks in rijden. Wil wel stijlvol en comfortabel rijden en af en toe lekker touren en autobahnrasen.
5. Welke P specialist voor onderhoud in omgeving Amsterdam/Utrecht is goed?
6. Zijn er bedrijven die een interieur en leer kunnen herstellen tot (bijna) nieuw? Ik las op PF dat er een paar bedrijven gespecialiseerd in lak zijn, maar wie is echt goed in interieur (volledige restauratie/grondige reiniging)?
7. Zijn er andere zaken waar je op moet letten bij aankoop, behalve AKK?
Alvast veel dank voor jullie reacties. Ik kan niet wachten zelf een P te bezitten, wellicht wel zo'n schitterende 993 Targa!
Groet,
Herman
|
27 okt 2008 23:07 |
|
|
HV
3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen
|
Hoi Herman Q,
goed voornemen!!
Ik kan zeker niet alles beantwoorden, maar even kort en bondig:
- Wolbert staat normaliter als zeer goede specialist bekend, dus no worries daar te kopen
- Prijs bij een specialist ligt vaak wel wat hoger dan bij generalistische garage en zeker dan bij particulier. De genoemde prijs lijkt niet onredelijk, maar is afhankelijk van aankoopadres, de garantie die men daar geeft, de KM stand (onder de 100.000 wordt een exemplaar al snel duurder bijvoorbeeld), de algehele staat, aanwezigheid van alle boekjes en facturen uit het verleden etc. Ook de exclusiviteit van het desbetreffende type maakt soms veel verschil; zo zijn de 993 2S en, meer nog, de 4S, onevenredig veel duurder dan een reguliere 993. Voor de niet-liefhebber is het gat ertussen (zo maar 20.000) wel erg gortig; de liefhebber geeft het graag uit aan zo'n exclusief (en vrij waardevast) mobiel.
- specialisen rondom A'dam zijn er best veel; denk overigens ook eens aan Robert Visser bij Hilversum
- als je de 964 te veel oldtimer vindt, zou je voor je 'toeslaat' toch ook eens de 996 moeten overwegen. Deze opvolger van de 993 (vanaf 1998) is vooral van binnen heel veel moderner dan de 993, die qua interieur nog grotendeels op voorgaande modellen is gebaseerd. Desondanks zweren velen hier bij de 993 hoor, maar gewoon even een reactie op jouw woord 'oldtimer'.
Succes met het zoeken en vinden!
|
27 okt 2008 23:17 |
|
|
pat69
992 S cabrio (ex 997 4S cabrio, ex-993 cabrio)030
|
Re: 993 Targa
Welkom Herman Qukeleku. Heb je de zoekfunctie al ontdekt op het forum?
Ik weet niet of je tegen of onder een 993 targa gevallen bent maar wat is je planning voor de daadwerkelijke aanschaf? 't klinkt nu nogal tegenstrijdig
|
27 okt 2008 23:23 |
|
|
Herman Q
993 Carrera Coupé 2 '95
|
Sorry, ik bedoel dat ik voor een 993 Targa ben gevallen maar ben nog niet zeker of ik inderdaad een Targa zal kopen: 993C2 wel stuk aantrekkelijker geprijsd. Ik probeer me een mening te vormen.
|
27 okt 2008 23:33 |
|
|
HV
3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen
|
schuifdak geeft je dan ook al veel waar voor je geld. Een Targa is natuurlijk wel specialer. Vraag is dan weer welke carosserie je het mooist vind (kijk vooral naar het zijaanzicht). En als je echt open wil, is de cabrio ook een optie natuurlijk, al blijkt een coupe wat praktischer (o.a. bij buiten laten staan/diefstal, iets meer ruimte binnen en zo - ach, triviale zaken dus eigenlijk ).
|
27 okt 2008 23:38 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: 993 Targa
De Targa is gebaseerd op de Cabrio - zeg maar 'n cabrio met 'n "vast" dak
Prijzen van Targa's en Cabrio's liggen (bij de 993) redelijk dicht bij elkaar in de buurt - maar zijn zeker duurder geprijst dan 'n 993 coupe'.
Beter 'n goede coupe, dan 'n slechte targa
Persoonlijk vind ik de targa mooier dan de cabrio - maar 't blijft 'n targa - wordt nooit 'n (echte) cabrio.
Als je geen echte cabrio-rijder bent - dan zou ik voor 'n 993 met cshuifdak gaan
|
27 okt 2008 23:47 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
1 vraagje eerst af hoevaak je lekker hard gaat rijden.is in nederland namelijk niet moglijk dus daar hoef je hem niet voor te laten staan.
ik heb zelf een 964 targa en die maakt tot 140 geen bijgeluiden.
2 prima bedrijf als je het mij vraagd.
3prijs is voor een goede 993 targa zelfs scherp vind ik.
4dat is wat je zelf wilt,er zit standaard alles op wat je nodig hebt.
5 amsterdam zit een porsche centrum.
6 ja die zijn er zat.
7dat je niet boven je beurs koopt, als je zeg boven mijn budget laten staan dan want €5000 kosten zijn zo gemaakt geloof me.
gr anton964 en welkom
|
27 okt 2008 23:52 |
|
|
Gerhard
991.2 Carrera 4 GTS
Hendrik-ido-Ambacht
|
1. Hard, natuurlijk hoor je wel wat wind geraas, maar dat is zeker niet vervelend. Met meer dan 200 km kan ik ook de radio nog gewoon horen.
Het aardige is ook dat je het dak met elke snelheid kan openen en sluiten. Ik vind dat een groot voordeel t.o.v. een cabrio.
2. Ik heb zelf geen ervaring met Wolbert, maar ik hoor over het algemeen goede ervaringen.
3. de prijs is zeker redelijk te noemen. Veel goedkoper zal je ze niet snel vinden.
4. Accesoires zijn erg persoonlijk. Accesoires die er wat mij betreft NIET op horen te zitten zijn een tiptronic en een handvat
5. Robert Visser in Hilversum
6. Geen ervaring mee
7. Een AKK moet voldoende info opleveren over de auto. Zorg dat de AKK door een Porsche specialist wordt uitgevoerd. De ene AKK is niet de andere.
|
28 okt 2008 9:15 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Antwoorden heb je al voldoende gekregen. toch wil ik nog even zeggen dat ik een 993 Targa een mooie auto vind, al zou ik zelf voor een Cabrio gaan.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
28 okt 2008 17:04 |
|
|
Herman Q
993 Carrera Coupé 2 '95
|
Veel dank voor jullie antwoorden, erg behulpzaam!
Nog concrete namen van bedrijven die interieurs/leer "als nieuw" maken? De zoekfunctie helpt me niet echt verder.
Groeten,
Herman Q (van questions)
|
29 okt 2008 0:34 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Re: 993 Targa
Neem lekker de tijd Herman! Time is on your side!
Zaterdag voor het eerst in een Porsche gezeten.
De Targa bij Wolbert is een tiptronic!
Weet je zeker dat je dat wil?
Misschien ook nog maar eens in een schakelbak zitten?
_________________________________________ Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
|
29 okt 2008 0:51 |
|
|
Herman Q
993 Carrera Coupé 2 '95
|
Een cabrio is niet echt wat ik zoek: helemaal open rijden is niet aan mij besteed, wel het licht van het glazen dak van een Targa en de mogelijkheid het dak open te zetten. De prachtige lijn van de Coupe bij de C stijl moet ik dan wel missen maar de Targalijn is ooki wel fraai, imho.
Sommigen van jullie zijn nogal kritisch over tiptronic. Daar kun je toch ook mee schakelen? Of doe je dat met tip toch niet? En automaat is soms wel lekker (file!).
Time is on my side: zullen de prijzen fors dalen? Is er een vuistregel qua prijsdaling per maand/kwartaal?
[/quote]
|
29 okt 2008 1:09 |
|
|
horn
PF #57
|
nope. prijzen 964 stabiliseren de laatste tijd en zijn zelfs soms aan het stijgen. 3.2 stijgt al een tijdje (zeker de goede). 993 lijkt ook te stabiliseren en soms zelfs te stijgen onder invloed van 'de laatste luchtgekoelde' hype. Alleen de 996 en 997 dalen.
Schakelen in een 964 tiptronic (sorry, geen ervaring met een 993) doe je in de praktijk amper. Vergeet niet dat het een begin 90er jaren automaat is die niet direct vergelijkbaar is met de automaten van nu. Is wel bombenfest, maar de vraag is of je bij een funsportauto een tip wil hebben. Ik in ieder geval niet meer. Ik praat dan over een 964. Een automaat in een 996 of 997 zou ik wellicht overwegen als ik in de markt zou zijn.
Veel wijsheid, zoals heer Herfst zegt: neem je tijd! Je kan je geld maar één keer uitgeven. En switchen kost bijna altijd geld...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
29 okt 2008 7:31 |
|
|
HV
3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen
|
Overigens is keuze voor Tiptronic natuurlijk persoonlijk, een handbak is niet zo zeer technisch een betere keuze of zo. De Tiptronic schakelt alleen niet zo verfijnd als een moderne bak, en niet zo snel als een Pdk. maar als jij het lekker vind rijden (en ook een Tiptronic is een snelle auto hoor ), is er natuurlijk geen vuiltje aan de lucht.
Veel kritische noten hier zijn ook bedoeld om je te adviseren alle opties goed te overwegen voordat je toeslaat. Snelle beslissers hier bleken later soms wel eens spijt te hebben, vandaar. Maar anderzijds, als je weet dat het goed zit en alles zorgvuldig hebt afgewogen, kun je natuurlijk ook gewoon doorstoten naar de aankoopkeuring!
Even ter vergelijking, er staat ook een handgeschakelde zwart/zwart bij Motron (in Renkum, iets ten zuidwesten van Arnhem), met 152.000 km voor 39.900,-. Als je toch handbak als alternatief overweegt, zou je daar wellicht eens kunnen kijken ( www.motron.nl)
|
29 okt 2008 8:15 |
|
|
j9s
Carrera 2.7 MFIAmsterdam
|
Staat ook nog een mooie blauwe bij Van der Tang in Delft, 88.000 km of zoiets voor onder de 40 K, volgens mij (en vooral volgens autoversteegh in den haag eigenlijk) is dat een hele harde, heb hem niet zelf gezien. Maar je moet dus voor rond de 37-38 K wel eentje kunnen vinden. (Is mijn ervaring, ik haal die van mij vrijdag op
Groetjes John
|
29 okt 2008 11:31 |
|
|
porschehenk
996 Carrera 4S MK2
Ex 964 Carrera 2 en 993 Targa
|
Targa heeft een mooie vorm, is goed alternatief als je toch "open" wil rijden maar niet dat geklapper van een cabrio wil.
Ideaal in combinatie met kinderen, zitten beter en uit de wind in een Targa.
Om die redenen heb ik een Targa gekozen. Een goed en gedocumenteerd exemplaar moet aardig wat kosten, zeker in combinatie met de juiste km stand. Blijven ook auto's die zijn waarde goed houden. Weinig van gemaakt, zeker als je handgeschakeld hebt. Veel Targa's zijn als tip uitgevoerd.
Opties: ja liefst zo veel mogelijk Mijne zit ook bomvol, vindt dat wel fijn.
Succes met zoeken.
Targahenk
_________________________________________ Life is nice, driving 300 in a Porsche even nicer
|
29 okt 2008 11:52 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Nu nog een setje andere velgen die er wel onder passen, maar dat is natuurlijk persoonlijk
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
29 okt 2008 14:26 |
|
|
Bartje968
Porsche 911/996 cabrio, Porsche BoxsterS, Ex-968 Cabrio, ex-944 I, Porsche 928,Haaften
|
Ga vooral in de diverse types rijden, ervaar gewoon eens een cabrio, een targa en een coupe. En verder, neem de tijd, het aanschafproces op zich is al een feest! Daarna wordt het nog leuker
_________________________________________ Right here, right now!
|
29 okt 2008 15:10 |
|
|
porschehenk
996 Carrera 4S MK2
Ex 964 Carrera 2 en 993 Targa
|
_________________________________________ Life is nice, driving 300 in a Porsche even nicer
|
29 okt 2008 16:15 |
|
|
Gerhard
991.2 Carrera 4 GTS
Hendrik-ido-Ambacht
|
Maar Marcel zijn orginele setje is dan wel weer goed terecht gekomen
|
29 okt 2008 17:24 |
|
|
Reñger
911 3.2 Targa 1987Oosterhout (NB)
|
Welkom.
Google eens op True Colours Bijzonder goede ervaring met een bedrijf in Den Bosch. Wellicht helpt je dat
_________________________________________ PF rakkertjes fietsje nodig? http://www.byxx.nl Grote PF rakkers ook? http://www.bigbyxx.nl
|
29 okt 2008 20:52 |
|
|
horn
PF #57
|
Mooie auto, maar één tip: een keertje verticuteren en bijzaaien kan geen kwaad
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
29 okt 2008 21:04 |
|
|
Reñger
911 3.2 Targa 1987Oosterhout (NB)
|
_________________________________________ PF rakkertjes fietsje nodig? http://www.byxx.nl Grote PF rakkers ook? http://www.bigbyxx.nl
|
29 okt 2008 21:08 |
|
|
PentAr
Vleuten
|
De mijne komt ook bij Wolbert vandaan. Een week na aanschaf bleek hij nog wat te trillen aan de voorkant, dat is netjes onder garantie opgelost (ook al was de garantie alleen op de bak en het blok). Prima ervaring dus!
_________________________________________ Ben ff weg....
|
29 okt 2008 21:53 |
|
|
Hielkema993S
911 993 CarreraS
Ex 911 997 Coupe, Ex 911 993 TargaNuenen / N-Brabent
|
Een Targa....zou je dat wel doen.
Voor mij de beste keus geweest. Heb overigens ook een tip en schakel altijd zelf op het stuur. Mijn ervaring is dat dit heerlijk schakeld.
De prijs lijkt me zeker ok voor een eerlijke en goede Targa.
_________________________________________ "There is no substitude"
|
29 okt 2008 22:23 |
|
|