Voorstellen én meteen een vraag; Lotus --> Porsche?
Zoals vermoedelijk veel leden hier ben ik redelijk autogek. Ik heb in het verleden een aantal klassieke auto's gehad van ondermeer Volvo, Saab en Alfa Romeo. Toen ik met een leaseauto ging rijden heb ik besloten de klassieke auto's te verkopen en iets echt leuks te kopen.
Ik heb destijds een Westfield SEi gekocht. Een replica van de Lotus Seven series 2. Een fantastisch autootje, waar ik waanzinnig veel plezier mee heb gehad. Ik kreeg echter maar weinig kans de auto te gebruiken en ben opzoek gegaan naar iets wat net even meer comfort had.
In 2009 heb ik een Lotus Elise 111R gekocht. Voor veel mensen een spartaanse auto, maar komend van een Westfield een zeer luxe auto! Ik heb de Lotus zelf uit Engeland gehaald en geimporteerd. Na een jaar rechts achter het stuur te hebben gezeten heb ik de auto met alleen maar originele onderdelen omgebouwd naar links gestuurd. Iedere keer dat ik ermee op stap ben kan ik weer onder de indruk zijn van het fantastische chassis, de acceleratie en de wegligging.
Kortom de Lotus voldoet prima aan mijn wensen in een leuke tweede auto. MAAR een mooie 993 blijft iedere keer dat ik er één zie rijden een fantastisch mooie auto!
Ik ga zeker eens op het forum zoeken naar de zaken waarop te letten bij de eventuele aankoop van een 993.
Zijn er hier ook mensen die een soortgelijke overstap gemaakt hebben? Zijn er verder nog zaken die ik moet weten over de 993? En dan metname de targa. Naar mijn mening moet een tweede auto open zijn en de cabriolet van de 993 vind ik niet zo mooi als de coupe. De targa is dan ook voor mij de ultime 993.
03 mei 2012 18:58
mfh1968
Re: Voorstellen én meteen een vraag; Lotus --> Porsche?
Hoi Welkom,
tja.....wel een beetje hier...
Heb ooit drie Opel speedster gehad, achter elkaar...waarvan 2 x 2,2 en 1 x de 2.0 Turbo. Daarna heb ik een kitcar gebouwd.....GTM Spyder met een Mugen Civic Type R motor.
En nu sinds afgelopen vrijdag een heerlijk rijdende 993 Cabrio .....
Je kan het allemaal niet vergelijken, maar die power die vrijkomt als je het gas intrapt in de 993.....wat een genot.....
Succes in ieder geval met je orientatie tocht !
03 mei 2012 19:01
thedutchguy
ex 993 Targa
Re: Voorstellen én meteen een vraag; Lotus --> Porsche?
Hallo, wat leuk nog een lotus fanaat! Het merk lotus is bij mij met de paplepel ingegoten. Mijn vader bouwde ooit zelf een lotus super seven S3 met een twincam motor, dat was het begin. Ik ben getrouwd in een lotus seven S2 cosworth en gedurende mijn leven zijn vrijwel alle modellen de revue gepasseerd. Mijn Laatste Lotus was een HPE. Met 700kg en 325 pk , de snelste auto die ik ooit gehad heb. Alleen het in en uitstappen was niet mijn favoriete hobby niet als het dak gemonteerd was. Nu heb ik een 993 targa, heerlijke motor, toch de wind in mijn haar met mooi weer, coupe eigenschappen voor minder mooi weer, en prima in en uitstappen. Als ik eerder met Porsche in aanraking was gekomen, had ik waarschijnlijk al veel langer Porsche gereden.
_________________________________________ Black Cars Look Better In The Shade
03 mei 2012 20:08
Master Ken
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Re: Voorstellen én meteen een vraag; Lotus --> Porsche?
Prima keus een 993 targa Er staan er verschillende te koop. Wat zoek je handbak/automaat etc?
Re: Voorstellen én meteen een vraag; Lotus --> Porsche?
Hier niet de overstap gemaakt. Heb de Lotus (Elise S1) er bij gekocht. Dat moet een killer worden, dus recentelijk het onderstel geupgrade. Nu op zoek naar een ander blok, bak, kabelboom en ecu. Blijven leuke toys. De 911 dus om lekker sportief te toeren. Suc6 iig. Met de heerlijke zoektocht naar een 993!
_________________________________________ IF IT ROLLS, THEN RACE IT!
Re: Voorstellen én meteen een vraag; Lotus --> Porsche?
Leuk om te horen dat er meer Lotus fanaten op het forum actief zijn!
Zelf een kitcar bouwen of een motorconversie in een elise uitvoeren is ook altijd erg leuk. Al enig idee wat voor motor er in de elise komt? Honda, Duratec of Audi? Ik neem aan dat je bekend bent met het Seloc forum, bijzonder veel kennis over alles Lotus. Heel wat leuke discussies over conversies.
Ik moet bekennen dat ik nog nooit zelf in een 911 heb gereden! Daar wordt het dan ook hoog tijd voor. Wat ik zoek is het liefst een 993 targa, kleur maakt mij niet zoveel uit al vind ik zilvergrijs of zwart wel erg mooi. Het liefst een handbak en geen blauw interieur.
Zijn er nou nog bepaalde modellen of bouwjaren die je juist wel of niet moet hebben?
In iedergeval bedankt voor de reacties tot dusver!
04 mei 2012 13:05
Targa Floriaan
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Re: Voorstellen én meteen een vraag; Lotus --> Porsche?
Geen ervaring met Lotus, wel met 993 Targa. Daarin is weinig keuze, ze zijn alleen gebouwd tussen eind 1995 en begin 1998, dus altijd met de 3.6 Varioram motor met 285PK (of 300 PK, met Werksleistungssteigerung) en de "langere" overbrenging. Dit is mijn 3e P, na een 3.2 en 964. De 993 is in mijn beleving wat zwaarder en geciviliseerder dan de vorige 2, en de Targa is van alle 993's het minst sportief (meer gewicht, hoger zwaartepunt, vaak met tiptronic). Overstappend vanuit een Lotus is het dus wel even wennen denk ik. Wel een heerlijke toerauto natuurlijk, maar minder een circuittijger (al heb ik daar nog geen ervaring mee). Kom maar eens langs met de Lotus! In ieder geval veel plezier met de zoektocht en zoek en vraag hier vooral advies!
_________________________________________ Het is zoals het is - en niet anders...
04 mei 2012 13:20
bzguy
Re: Voorstellen én meteen een vraag; Lotus --> Porsche?
Ik had eerst o.a. een Elise S2 (111S) en heb een goed jaar later een 911 Carrera 3.2 bijgekocht.
Verschillen tussen de wagens :
- Elise is erg leuk op secundaire wegen, eens op de snelweg is de fun er vanaf - de 911 is bijna altijd leuk : snel & wendbaar op secundaire wegen, snelle, solide & betrouwbare GT op de snelweg, enkel een varken in de stad
- verbruik : Elise verbruikt ietsje minder (niet veel hoor !) bij gelijk rijgedrag
- comfort : Elise is een veredelde kart, de 911 is STUKKEN comfortabeler, eigenlijk gewoon best wel comfortabel
- praktisch : Elise heeft een koffertje waar behoorlijk wat in kan, de 911 heeft een nog ruimere koffer vooraan en 2 achterstoeltjes (ideaal voor korte rit met kids of voor extra bagage of zelfs om te gaan winkelen !)
- fun : Elise is targa, mijn 911 heeft een schuifdak, beide leuk maar Elise heeft daar toch mijn voorkeur
- beiden bloedsnel, weinig wagens doen beter op dat vlak
Voor korte ritten neem ik eerder de Elise, voor een dag -of weekenduitstap neem ik eerder de 911 (vooral omdat ik er wat gerief in kwijt kan !)
Mijn mening : neem die 993 er gewoon BIJ
Laatst bijgewerkt door bzguy op 07 mei 2012 21:00, in totaal 2 keer bewerkt.
04 mei 2012 16:34
donkey
964 C4 1990
utrecht
Re: Voorstellen én meteen een vraag; Lotus --> Porsche?
Welkom.
Heb al 15 jaar een Donkervoort (nu een Cosworth met 250 pk) en pas 3 jaar een 964 C4. Eerlijk is eerlijk de Donk is mijn grootste liefde maar kent zo zijn beperkingen. Op het circuit is de Donkervoort duidelijk meer in zijn element en dat geldt ook voor bijv. de toscaanse heuvels in het voorjaar.
De 964 is daarentegen praktisch goed te gebruiken, heb er de afgelopen 3 jaar ca 100K km mee gereden als daily. En mijn vrouw is er ook nog eens verliefd op geworden: de Donkervoort is haar te tricky.
Omdat we ook behoefte hadden aan een 2e dagelijks te gebruiken auto is er een station bijgekomen.
Eenmaal Porsche rijden betekende voor mij niet meer zonder willen. Al de emotie van het merk, de race historie, de waardevastheid en de degelijkheid zijn nauwelijks te evenaren!
_________________________________________ Make the most of now!
04 mei 2012 18:03
range79
Re: Voorstellen én meteen een vraag; Lotus --> Porsche?
en wat denk je van de nieuwe Exige V6?
er zijn zoveel leuke autos(((( ik zat te denken om een Bxoster S te kopen, maar ben bang dat ik over enkele maanden weer iets anders wil. ik twijfel tussen dezen: -Nissan GT R -wachten op Alfa 4C -Lotus Exige V6 2012 -of toch een 911
mijn droomauto: Donkervoort 8 GTO
05 mei 2012 9:32
thedutchguy
ex 993 Targa
Re: Voorstellen én meteen een vraag; Lotus --> Porsche?
Heb 10 donkervoorts gehad, van de S8 via de cossy naar de D8 280, maar om nou te zeggen droomauto ...nee. Mijn HPE reed sneller en fijner, ook dat was geen droomauto. Een droomauto is wat wat je nooit zal of kan bezitten. Dan kom ik toch al snel uit op auto's zoals een Mazda Furai
Of een ERA
_________________________________________ Black Cars Look Better In The Shade
05 mei 2012 11:39
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Re: Voorstellen én meteen een vraag; Lotus --> Porsche?
bouwpaketten.
_________________________________________ oud is beter
05 mei 2012 13:07
thedutchguy
ex 993 Targa
Re: Voorstellen én meteen een vraag; Lotus --> Porsche?
Ja wolf je kan niet overal verstand van hebben
_________________________________________ Black Cars Look Better In The Shade
05 mei 2012 13:53
range79
Re: Voorstellen én meteen een vraag; Lotus --> Porsche?
thedutchboy: die autos zijn zoo duur: nieuw dan
05 mei 2012 14:04
thedutchguy
ex 993 Targa
Re: Voorstellen én meteen een vraag; Lotus --> Porsche?
Furai: 1 van gebouwd....nooit te koop
Era: 32 van gemaakt (oude F1) zgn voiturette klasse 1,5 liter supercharged 6 cilinder.
Zag ooit een zwarte racen op de nurburgring.......ongenaakbaar in z'n klasse.
Zag later( misschien wel dezelfde) racen op snetterton : Stel je voor: je rijdt in een moderne F3 auto op het rechte eind en je wordt ingehaald door chromen spaakwielen die hoger zijn dan jouw auto. Dat is dus wat er gebeurde. Het ongeloof van de jonge F3 coureur dat hij werd gepasseerd door een auto uit de jaren dertig: onbetaalbaar. Tja en zo'n beetje alle ERA's zijn in het bezit van zeer welgestelde liefhebbers die er ook nog mee racen. Je moet rekenen op een bedrag van 500.000 tot over een miljoen euro afhankelijk van het verleden en de toestand.
_________________________________________ Black Cars Look Better In The Shade
05 mei 2012 16:08
Maarten
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Re: Voorstellen én meteen een vraag; Lotus --> Porsche?
Wat een gaaf ding!
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
Re: Voorstellen én meteen een vraag; Lotus --> Porsche?
Goed, een jaar verder.... en de Lotus is verkocht! Mijzelf ertoe zetten hem te koop aan te bieden heeft wat tijd gekost, maar eenmaal in de verkoop en hij was eigenlijk zo weg.
Ik ben nog wat nieuw in het hele 911 gebeuren en het volgende viel mij op bij deze auto;
- De zijkant is denk ik een keer gespoten, rond de ramen achter de B-stijl zie je duidelijk dat gewoon het raampje is afgeplakt! Ook wat bij-tip lak op het rubber. -In de dakgoot aan de voorzijde is een blaasje met wat roest zichtbaar. Lijkt mij een nare plek! -Hij start moeilijk, zou opgelost worden voor de verkoop. -Airco werkt niet -Voor- en achterbumper zijn lelijk en moeten gespoten -Banden zijn versleten -Geen historie qua onderhoud en kilometerstand klopt denk ik ook niet.
Al met al, ik denk dat ik hem moet laten staan...
Ook een mooie 993 cabriolet bekeken, wel heel veel gelopen (270k) geeft een puf rook bij het starten en ook de airco werkt niet.
Gaan bij jullie alarmbellen rinkelen of valt het allemaal wel mee?
Maar goed de zoektocht gaat verder. Ook maar eens met een Tiptronic gaan rijden en ook eens een mooie 964 bekijken.
Alle advies of eventueel een goede tip voor een mooie auto zijn meer dan welkom!!
19 jun 2013 19:30
Maarten
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Re: Voorstellen én meteen een vraag; Lotus --> Porsche?
Koopjes in Porscheland bestaan maar zijn zeldzaam. Koopjes bij specialisten: ik geloof er niet in
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
19 jun 2013 19:35
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Re: Voorstellen én meteen een vraag; Lotus --> Porsche?
Een puf rook bij het starten kan normaal zijn ivm de constructie van een boxer motor, maar moet daarna wel snel verdwijnen.
Als ik jou verhaal zo nog eens door lees zou ik voor een handbak gaan .
Wat Maarten al aangeeft koopjes zijn er niet in Porscheland, gewoon rustig doorzoeken en voordat je een handtekening ergens zet de auto even laten keuren bij en PC (met luchtkoeler ervaring) of Porsche specialist
19 jun 2013 20:08
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019
Haarlem e/o
Re: Voorstellen én meteen een vraag; Lotus --> Porsche?
Wat moet je nou met zo'n ding
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
19 jun 2013 20:39
jan-1
Porsche 911 SC
(ex 964 coupe, ex 993 targa)
Re: Voorstellen én meteen een vraag; Lotus --> Porsche?
Ik heb de indruk, dat je een 993 voor rond de €25.000 wil aanschaffen. Voor een goed exemplaar, met niet al te veel kms, moet je toch richting €40.000 denken......
19 jun 2013 20:42
jan-1
Porsche 911 SC
(ex 964 coupe, ex 993 targa)
Re: Voorstellen én meteen een vraag; Lotus --> Porsche?
Citaat:
Wat moet je nou met zo'n ding
Die vraag zou ik jou kunnen stellen Hans. Geef je beide de noodzakelijke en verdiende aandacht ?:)
19 jun 2013 20:44
Godspeed
PF #911
België
Re: Voorstellen én meteen een vraag; Lotus --> Porsche?
jan-1 schreef:
Ik heb de indruk, dat je een 993 voor rond de €25.000 wil aanschaffen. Voor een goed exemplaar, met niet al te veel kms, moet je toch richting €40.000 denken......
Als circa 150.000 kilometers nog aanzien wordt als beperkt, dan moet 33.000 euro volstaan. Bij Motron stond er onlangs nog zo'n exemplaar (lange tijd) voor 34.900, net als bij Hermens in België (beide wel met donkerblauw interieur)...
Bij de zoektocht naar een Porsche is geduld hebben de boodschap, maar dan snel in actie treden als je iets naar wens ziet...
_________________________________________ 968 ClubSport GT86 MX-5 NA Ex: Elise S1 111S
20 jun 2013 9:04
A-Line
LEEUWARDEN
Re: Voorstellen én meteen een vraag; Lotus --> Porsche?
Waar je zelf al op volledig op kunt controleren alvorens evt. een AKK te laten doen wordt perfect om schreven in het boekje the Essential Byyer"s Guide Porsche 911 (993) van Adrian Streather. In mijn beleving een absolute must naast dat het leuk is te lezen en het level van de auto te bepalen.
Als je de auto hebt kun je ook aan de hand van dit boekje de auto naar een hoger level brengen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum