Ooit (in 2010) heb ik me al eens voorgesteld met m’n 928S uit 1981. Nu is het tijd me opnieuw voor te stellen; ik heb namelijk nog een Porsche aangeschaft. Het verhaal.
Ik was al langere tijd op zoek naar een Porsche die ik wellicht vaker dan de 928 zou gaan gebruiken. Een iets ‘agielere’ auto met moderner gebruiksgemak zoals een goedwerkende climatronic. Daartoe hield ik al lange tijd met enige regelmaat diverse websites in de gaten. Ik was er redelijk snel uit dat het een 996 moest worden. Een naar mijn mening mooi model, een acceptabel prijsniveau en voorzien van alle moderne gebruiksgemakken.
Aan welke eisen zou deze 996 dan moeten voldoen? Handgeschakeld, 2-wiel aangedreven en een een kloppende onderhoudshistorie waren mijn belangrijkste eisen. In het najaar van 2015 enkele auto’s bekeken. Om diverse redenen werden deze het niet.
Totdat ik op een avond, het was eind januari jl., wederom een ‘op papier’ geschikt exemplaar op het internet tegenkwam: een handgeschakelde Carrera 2 MK 1 uit 1997 in het arctic zilver met een volleder zwart interieur. Verdere specs: origineel Nederlands, volledige OH-historie (enkel Porsche centra), sport-pakket (M014), sportonderstel (M030), sperdifferentieel, schalensitze, geen achterwisser etc. Kortom, een mooi optiepakket.
De volgende dag contact opgenomen met de verkoper, een kleine handelaar in het noorden van het land, voor meer info. Afgesproken om dezelfde week nog te komen kijken. Omdat de auto beviel hebben we daarna afspraken gemaakt over inruil en over een akk bij Resto in Nijmegen. Besloten om van mijn twee hobbyauto’s de 928S er bij te houden en de e30 325i cabrio in te ruilen.
De week er na de aankoopkeuring in Nijmegen. Hoewel de auto volgens Resto aanzienlijk minder aandachtspunten had dan wat men gemiddeld zag en werd betiteld als een goede eerlijke auto (‘we vinden aan iedere auto wel iets’), toch nog even de tijd genomen om e.e.a. te laten bezinken en de knoop dus niet direct doorgehakt. Belangrijkste bemerkingen: draagarmen achter in de loop van de komende 2 jaar een keer vervangen, achterste dempers slecht, achterbanden nog op 3,5 mm, vliegwiel iets voelbaar bij intrappen koppeling/overschakelen. Zaken kortom die voornamelijk het gevolg zijn van normale gebruiksslijtage.
Uiteindelijk de knoop doorgehakt en besloten tot aanschaf over te gaan. Begin maart, na eerst nog een korte wintersport, de auto opgehaald.
Inmiddels in ruim anderhalve maand al 1500 km(!) op de klok er bij gezet. Ik geniet met volle teugen: het zelf schakelen (t.o.v. de automaat in de 928), het geluid, de blikken van omstanders. Puur genieten! Omdat ik de auto als youngtimer heb verzekerd met een kilometrage van max. 7.500 per jaar, moet ik me af en toe inhouden en de auto laten staan omdat de kilometers er anders echt op vliegen.
Inmiddels bij Van Kessel een paar goede (niet rotte) gebruikte einddempers op de kop getikt. Verder deze zomer een paar nieuwe achterbanden aanschaffen. Ik ben er nog niet uit of ik bepaalde modificaties (koeling/aos/ims) laat doen. De auto heeft in 2007 een compleet nieuwe motor met modificaties van Porsche AG gekregen. Dit blok heeft nu zo’n 75 k km gelopen. Alles blijft mooi op temperatuur en blok is kurkdroog. Eerst maar eens rijden!
Wellicht tot ziens op de een of andere meeting!
PS foto in mijn avatar aangepast en paar foto’s hierbij.
PS 2 wie kan me vertellen hoe ik tekst in mijn avatar kan plaatsen om een onderschrift te maken?