| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Hoi Ruud meld zich
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=23&t=47670
Pagina 1 van 2

Auteur:  roediman [ 28 jul 2016 8:53 ]
Berichttitel:  Hoi Ruud meld zich

Ik ben Ruud, 57 jaar en wil een porsche :-)
Mijn oog is op de boxter gevallen, vind hem er mooi.
Ik wil hem als 2e auto gebruiken, ik heb al een pt cruiser en een motor.
De porsche word de fun car.
Ik heb een budget van 10K.. En zie best veel aanbod. Maar nu komt het..

Wat is wijsheid, 2.5 of 2.7 ..jonger of weinig km?
Wat zijn de zwakke plekken?
Wil ik een hardtop erbij ?
Welke opties zijn een must?
enfin alle info is welkom..

Auteur:  submerged [ 28 jul 2016 10:50 ]
Berichttitel:  Re: Hoi Ruud meld zich

Hoi Ruud, welkom hier. Ik heb zelf een 2.5 van 1997 met 102000 op de teller. Ik heb er een hardop bij en vind hem met hardop ook mooi. Hier op het forum kun je allerlei tips vinden waar je op moet, kunt, letten bij de aanschaf van je boxster. Zoals ik begrepen heb is het oudere type zoals ik heb uitgevoerd met een dubbelrijig ims lager, waardoor je minder problemen kunt verwachten. Voor de rest is er inderdaad best veel aanbod. Ik ben zelf ongeveer 2 maand aan het zoeken geweest. Succes met je zoektocht :thumleft:

Auteur:  mbembe [ 28 jul 2016 13:22 ]
Berichttitel:  Re: Hoi Ruud meld zich

welkom! gebruik de zoekfunctie hier op het forum maar eens, er zijn heel veel mensen jou al voor geweest die dezelfde afweging maakten. komt vast goed, veel plezier met de zoektocht!

Auteur:  roediman [ 29 jul 2016 19:42 ]
Berichttitel:  Re: Hoi Ruud meld zich

Ik lees me gek, maar het blijft me nog ff duizelen. De meeste porsches die ik zie (80%) daarvan is de kilometer stand niet te verifieeren.. Ik weet dat je je voor 5 tientjes je teller kan laten 'repareren' dus tellerstand is een slechte maatstaf. Helaas is de prijs dat ook , want ook voor een porsche boxter met gebreken kan je natuurlijk met droge ogen 15 mille vragen. Je vraagt je dus af wat wijsheid is..Ik ben zelf best handig met sleutelen, maar een blok reviseren..ga ik niet aan beginnen. Aankoop keuring..ja leuk maar als je dat bij 10 porches doet ben je een vermogen kwijt. Het gaat dus gewoon een gok worden. Oke als je je ogen en verstand gebruikt kun je een hoop uitsluiten.. Iemand een idee wat een gereviseerd ruil blok voor een boxter kost mocht je een er een nodig hebben?

Auteur:  Porcay [ 29 jul 2016 19:51 ]
Berichttitel:  Re: Hoi Ruud meld zich

Boxter ruilblokken kosten niks :roll:

Voor een beetje Boxster betaal je een Porscheprijs.
Enig idee waar je aan begint?

Auteur:  roediman [ 29 jul 2016 19:59 ]
Berichttitel:  Re: Hoi Ruud meld zich

Nope geen flauw idee..vandaar dat ik op dit forum ben gekomen.
Maar kosten niks heb ik ook niks aan he...heb je voor 4 mille een blok?om maar wat duidelijker te zijn dan...

Auteur:  Toeterboy [ 29 jul 2016 21:03 ]
Berichttitel:  Re: Hoi Ruud meld zich

Mijn advies zou zijn om echt even wat langer te orienteren op de markt en er gewoon 10 te gaan bekijken als je dat leuk vind. (Zoeken is de helft van de fun in mijn optiek). Bij degenen die je aan staan maak je een proefritje, kan je misschien gelijk het verschil "proeven" tussen de verschillende motoruitvoeringen.

Ook eens gaan kijken bij Boxsters die nét buiten het budget liggen en dan kan je de staat van de autos wat beter vergelijken met degenen die net iets meer kosten. Dan heb je een goed vergelijk.

Onderhoudsboekje / aanwezige fakturen is een goede maatstaf voor de KM stand.

Misschien staat die Boxster van Frits nog te koop dat iemand weet? Dat was volgens mij een nette met historie ook voor rond de 10k.

Auteur:  Porcay [ 29 jul 2016 22:30 ]
Berichttitel:  Re: Hoi Ruud meld zich

roediman schreef:
Nope geen flauw idee..vandaar dat ik op dit forum ben gekomen.
Maar kosten niks heb ik ook niks aan he...heb je voor 4 mille een blok?om maar wat duidelijker te zijn dan...


Beste man, het is Boxster ipv boxter, dat is wat ik je wilde zeggen. Bij deze dus.
Voor 14 mille moet je iets goeds kunnen vinden.

Auteur:  spenki [ 29 jul 2016 22:31 ]
Berichttitel:  Re: Hoi Ruud meld zich

Hoi.
Ik heb er ook nog 1 te koop voor rond de 10k.
Ff appen naar 0653203013 voor meer info.
Gr roy

Auteur:  A-Line [ 30 jul 2016 10:50 ]
Berichttitel:  Re: Hoi Ruud meld zich

Welkom Ruud,
Vraag je voor jou uit te besteden bedrag niet exact af wat je wilt hebben en idd ga er een aantal bekijken.
Kies dan voor degene in beste staat. Dit gaat je een hoop geld besparen.
Kortom koop een goeie.
Succes met het vinden van jouw P.

Auteur:  boxster550spyder [ 30 jul 2016 14:11 ]
Berichttitel:  Re: Hoi Ruud meld zich

Welkom,

Tip 1: Ff doorsparen en voor een 3.2 (S) gaan, ga je echt geen spijt van krijgen.
Tip 2: Zonder boekjes en facturen auto laten staan.
Tip 3: Niet iedere P een AKK laten doen, kritisch(er) zijn en zoals reeds gezegd gerust ook ff boven je budget kijken.
Tip 4: Hardtop, niet nodig (dat ding staat toch maar in de garage zodra je er een hebt), met een Boxster moet je open rijden.

Succes met je zoektocht !

Auteur:  roediman [ 30 jul 2016 20:08 ]
Berichttitel:  Re: Hoi Ruud meld zich

Bedankt voor alle tips..
Heb er vandaag 4 bekeken. Sommige waren te erg voor woorden...
Heb er een op het oog..maar denk dat we er nog een paar gaan kijken..ja ook boven het budget.
Maar de prijs zegt niet alles weet ik nu na een dag. Ik heb goede hoop dat we we wat leuks gaan vinden.
Ik zal jullie goede raad ter harte nemen.

Auteur:  Master Ken [ 30 jul 2016 20:59 ]
Berichttitel:  Re: Hoi Ruud meld zich

Een zoektocht naar een P is altijd leuk. Ik zou de auto's die je op het oog hebt hier altijd even posten. Uiteraard krijg je ook reacties waar je niets mee kunt, maar sommige auto's hebben een verhaal of zijn hier bekend. Altijd nuttig.

Zoals hierboven al aangegeven, ga diverse auto's bekijken. Maar probeer op een gegeven moment wel een knoop door te hakken.
Succes :thumleft:

Auteur:  Pacoloco [ 30 jul 2016 23:44 ]
Berichttitel:  Re: Hoi Ruud meld zich

1 tip,

Zodra je eruit bent welke het gaat worden, toch even die AKK (bij voorkeur met endoscopie) doen voordat je je spaarvarken stukslaat.

Succes met je zoektocht.!

Auteur:  roediman [ 02 aug 2016 11:14 ]
Berichttitel:  Re: Hoi Ruud meld zich

We hebben nu een mooie op het oog na er een stuk of 8 gezien te hebben.
Onderhouden bij Bossen en de Bakker.
Recent onderhoud gehad..enfin zijn bij de garage geweest en deze kon de onderhouds geschiedenis zo te voorschijn toveren.
Enfin en toen ging het vaag worden...

Het IMS lager..tja daar had ik al veel over gelezen en vandaag 8 porche garages gebeld.
En inplaats dat ik een eenduidig verhaal te horen kreeg werd het als maar vager..

garage1: nooit van gehoord
garage2: sorry kunnen we niks mee word niet door porche geleverd
garage3: Direct oil Feed monteren
garage4: Keramisch lager montern van LN enginering
garage5: Nope keramish lager bevat heel weinig keramiek beter een ander duits lager nemen.
garage6: Direct oil Feed monteren
garage7: Bangmakerij
garage8: Lagers gaan maar 80K mee dan weer vervangen van direct oil feed nooit gehoord..

Enfin schiet mij dus maar lek...

Auteur:  horn [ 02 aug 2016 11:52 ]
Berichttitel:  Re: Hoi Ruud meld zich

ben ik er benieuwd welke Porche garages je gebeld hebt? Bel eens met garage Resto in Nijmegen. Die naam ben je vast wel tegen gekomen toen je je hier inlas...

Auteur:  Kheldar [ 02 aug 2016 13:01 ]
Berichttitel:  Re: Hoi Ruud meld zich

De garages die er wel al van gehoord hebben hebben ook allemaal een andere aanpak (of misschien zelfs belang!), die varieert dan bv. van Direct Oil Feed, LN IMS retrofit of -solution tot gewoon regelmatig controleren en vervangen door OEM.

Voor alles valt wat te zeggen aangezien er te veel variabelen in het spel zijn en er geen duidelijke diagnose en/of oorzaak te vinden is waarom bij de ene het lager wel prima blijft en de andere niet. Want als je een beetje rondzoekt op de fora kom je gevallen tegen waar ook de DOF, LN varianten etc ook (te vroeg) stuk gaan.

Wat ik weinig tegenkom bij de discussie hierover is dat los van een alternatief lager te plaatsen je preventief wel een aantal voorzorgen kan nemen:
1. een magnetische karterplug. Niet dat dit je gaat redden als het lager stukgaat. Maar je hebt een grotere kans om het evt. op tijd te detecteren door de metaaldeeltjes die er aan vast blijven kleven.
2. elk jaar olie wisselen, of zeker elke 10.000km. En er is een boel te vinden over mogelijke (betere?) alternatieven voor Mobil1.
3. eventueel de spin-on oliefilter adapter laten plaatsen, dan wordt gegarandeerd alle olie altijd door het filter gestuurd. Het OEM filtersysteem heeft een bypass.

Ik zou me er verder niet al te ongerust over maken. Bij het kijken van de auto is de onderhoudshistorie van belang en dat de oliewissels altijd op tijd of liefst sneller zijn gedaan. Als je er dan een mooie naar je smaak gevonden hebt kan je in het achterhoofd houden dat tegen de tijd dat de koppeling aan vervanging toe is je het lager laat controleren. Dan weet je hoe het er mee staat.

In ieder geval veel succes!

Auteur:  roediman [ 02 aug 2016 17:03 ]
Berichttitel:  Re: Hoi Ruud meld zich

Resto ook gebeld, raad aan elke 40K controleren en wellicht vervangen.

Auteur:  roediman [ 02 aug 2016 17:24 ]
Berichttitel:  Re: Hoi Ruud meld zich

enfin is ie dan..2002 1.7 motor 182K
zeg maar wat je wil maar ik vind hem tof en dat is het belangrijkste.
We noemen hem Roderick...Afbeelding

Auteur:  ruud janssen [ 02 aug 2016 18:39 ]
Berichttitel:  Re: Hoi Ruud meld zich

het staat al gelijk op het kenteken :)

wat het ims lager betreft, bij mijn 996 was het te zien in het olie filter, allemaal goudkleurige schilfers, een goudzoeker was er blij mee geweest.

Auteur:  Kheldar [ 02 aug 2016 19:04 ]
Berichttitel:  Re: Hoi Ruud meld zich

Vandaar goed om een magnetische plug te plaatsen. De ijzerdeeltjes van het lager dat versneld slijt knn daar blijven plakken. Een extra indicator dus.

Het filter houdt niet alle deeltjes tegen. Ze kunnen nog via de bypass van het filter in de motor terechtkomen.

Auteur:  ruud janssen [ 02 aug 2016 19:21 ]
Berichttitel:  Re: Hoi Ruud meld zich

volgens mij zijn de deeltjes van messing.

Auteur:  roediman [ 02 aug 2016 19:35 ]
Berichttitel:  Re: Hoi Ruud meld zich

ik ben een newbie op het gebied van Porsche.. maar messing lagers dat gaat hem niet worden. en magnetische pluggen kunnen daar niks mee..Maar ik begrijp je point.. :-)

Auteur:  Kheldar [ 02 aug 2016 19:52 ]
Berichttitel:  Re: Hoi Ruud meld zich

Sorry hoor, niet alle delen van het lager zijn van messing, zoals bv. de kooi waar de kogels inzitten. De verschillende lagertypes die Porsche doorheen de tijd heeft gebruikt verschillen hier onderling ook nog eens in. Single row lijkt zelfs stalen kooien te hebben. De raceways zijn geloof ik ook gewoon van gehard staal. Bij beschadiging of overmatige slijtage van het lager zullen er scheurtje ontstaan waardoor er putjes in de raceway geslagen worden, de staaldeeltjes die daarbij loskomen zullen aan de magneet blijven hangen. De andere niet-magnetische stukjes zullen (hopelijk) in het filter blijven hangen of anders via de bypass de motor weer ingaan waarna ze bv weer in het ims lager kunnen komen om zo slijtage te versnellen.

Auteur:  MarcoB [ 02 aug 2016 21:36 ]
Berichttitel:  Re: Hoi Ruud meld zich

horn schreef:
ben ik er benieuwd welke Porche garages je gebeld hebt? Bel eens met garage Resto in Nijmegen.


Heb nog geen Porche garage kunnen vinden in Nederland. Garage Resto ken ik ook niet. Wel Auto Resto :mrgreen:

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/