Update: we hebben gezocht naar een betaalbare maar degelijke 964 voor erbij maar de conclusie is dat we er binnen ons budget geen hebben gevonden die ons beviel. Lekkende motoren, vermoeide suspensie en een koetswerk met ofwel indicatie van onderhuids roest en/of slordig spuitwerk, afgeleefd interieur waar mijn halve trouwboek voor geen geld zou willen in plaats nemen... Neen bedankt!
Daarom overgegaan naar plan B: als jonge chauffeur was de 968 (CS) de Porsche die ik lekker vond maar (ook toen al) niet kon betalen. Ik kocht in 1997 dan maar een Z3. Maar tegenwoordig heb je een mooie 968 voor de helft van een ditto 964. En ook die rijdt lekker analoog en old school. En de modellen van 1992 zijn nu ook 25 jaar in omloop, wat betekent dat je er in België voor een schijntje kan mee rijden (44€ BIV en dan jaarlijks 36€ wegenbelasting)
Na een korte zoektocht kwamen we bij Wack Automobile in Haguenau (Straatsburg) bij een zeer nette Amazon groene 968 Coupé met waanzinnig lekker zwart lederen interieur. De testrit onthulde echter dat de versnellingsbak lawaaierig was. Een gekend probleem bij de 968 blijkt een foutief aangebracht roulement te zijn dat het lawaai veroorzaakt. Aangezien mijn garagist 500 km verwijderd was kon die enkel gissen dat dat het probleem kon zijn, of anders een versleten pion-as (pion d'attaque in zijn jargon). Navraag bij Tonnie Vos (bakken specialist) leert dat dit dan een herstelling / deelrevisie is van ongeveer 2500€. We kwamen dan met de verkoper een prijs overeen waarin we ons konden vinden. Ondertussen 2000 km in een 10-tal weken gereden (zonder radio!) en het lawaai begint zowaar te wennen! Volgens mijn garagist kan je de zaak niet erger maken door er mee te rijden, dus voorlopig laten we het nog even zo.
Er zijn wel een aantal zaken die ik wil aanpakken om de auto nog beter te maken: installatie van een modern multimedia systeem, herstel van het digitaal klokje (LCD schermpje is wazig), opvullen van de stoel bestuurder (zakt door). Eerste "echt" werk zou dan vervangen van de schokdempers zijn (ik denk Koni sport, zonder verlaging) en nazicht van de rubbers van de besturing en suspensie. Remschijven vooraan zijn ook maar zo-zo dus nieuwe schijven en betere remblokken (behoud van bestaande klauwen) lijken een no-brainer.
En een onverlaat heeft de originele 17 inch Cup 1 velgen vervangen door de de kleinere 16 inch. Dus dat moet ook ooit worden rechtgezet. De wagen heeft trouwens M220, het sperdifferentieel.
Maar ondertussen toch al flink wat gereden want ik neem één dag per week sowieso de 968 als antidotum voor de (al te perfecte) Cayman! En ik moet zeggen dat het een duivels genoegen is om de auto de sporen te geven. En het mooiste is dat ik de Cayman nu ook terug meer naar waarde schat, voor wat die allemaal doet.
BTW: ik heb de wagen ook formeel laten keuren voor Euro 2. Dus nu kan de 968 nog tot einde 2024 probleemloos in de LEZ van Antwerpen en Brussel. Beroepsmatig kom ik daar namelijk regelmatig!