nieuw lid, ff voorstellen
Sinds 2 weken nieuw Forum lid en sinds een paar dagen trotse bezitter van een Porsche 996 uit 1998..
Een Porsche .. waarom eigenlijk een Porsche?
Allereerst vanwege mijn leeftijd, ik ben een kalende veertiger met bierbuik in een midlife crisis, die een Porsche nodig heeft om nog bij jongedames in de smaak te vallen, hahaha!
De werkelijke reden is dat ik ooit eens in mijn leven een hele snelle auto wil hebben waarmee ik zo’n beetje King of the road ben en ook nog eens de (een van de) snelste bij stoplichtsprintjes. Het icoon van de sportauto’s is dan natuurlijk een 911, een auto die iedereen herkent, van peuters tot oude oma’s.
Jarenlang heb ik als kind (en later ook nog
) gedroomd van een 911. En toen ik vorig jaar het Porsche museum in Stuttgart bezocht was ik echt helemaal besmet met het Porsche virus.
Maar omdat ik nog andere hobby’s heb, en 2 kinderen, was mijn budget beperkt en dan moet je keuzes maken; dus moest het een betaalbare Porsche 996 worden!
Nu, dit is mijn eerste Porsche ooit, dus vergelijken met andere kan ik niet, maar tot zover vind ik lijnvoering prachtig (ok, de koplampen hebben een gekke vorm en hadden beter gekund, maar goed).
De donkerblauwe kleur vind ik perfect passen bij deze auto, hoewel zwart ook mijn absoute favoriet is. Strak van vorm en no nonsense afwerking, geen onnodige sierstrips e.d.
De uitvoering van mijn Porsche 996 is compleet met schuif-/kanteldak, 18 inch spaakvelgen (van de 997), inbraakalarm, originele radio met CD wisselaar (wat ouderwets eigenlijk!), en sportstuur.
Het zg. plastic interieur vindt ik erg meevallen, het is zelfs een mooi interieur met donkerblauw leer, donkerblauwe alcantara hemel, strak gevormde sportstoelen, origineel sportstuur, mat antraciet kunststof lijstjes, en een originele becker radio.
Het geluid: ook een issue waar de Porsche liefhebbers ernstig over verdeeld zijn. Geluid is in ieder geval belangrijk en naar mijn beleving ruim voldoende aanwezig.
Mijn ex Fiat 124 spider uit 1969 met dubbelnokker motor met sportuitlaat, die ik vroeger reed had ook een mooi ruig geluid, maar een vierpittertje van eind jaren ’60 is toch heel andere koek dan een dikke 6 cilinder boxer uit eind jaren ’90. En mijn BMW E30 cabrio die ik later had was ook qua geluid om van te genieten, maar lijkt er ook totaal niet op.
Ik wil binnenkort graag de originele uitlaat, die bijna op is, vervangen door een sportuitlaat.. zijn er forumleden die een bepaalde type after market sportuitlaat voor de 996 kunnen aanbevelen of moet het toch absoluut de originele sportuitlaat van Porsche zijn?
Wie o wie?
Dan de staat van onderhoud:
In veel advertenties staat: nette auto / dealer onderhouden / onderhoudsboekje aanwezig / pas grote beurt gehad / motor recent gereviseerd / topstaat en meer van dat soort kreten. Niet altijd blijkt dat dit de werkelijkheid is, zoals ‘dealer onderhouden’ auto’s die slechts 1 dealer stempel hebben en de rest van de garage op de hoek, of een onderhoudsboekje dat half leeg is etc.
Vorig jaar had ik een Belg ontmoet die helaas zijn motor van zijn 996 had opgeblazen, hij had echter geen enkel idee had wat de oorzaak was. Tsja, misschien slechts een kwestie van op tijd olie verversen?
In ieder geval is mijn onderhoudsboekje keurig afgestempeld zonder hiaten, (bijna) volledig dealer onderhouden; de auto is echt keurig onderhouden in het verleden , alleen is er de laatste 6 jaar slechts 8000km mee gereden, dus moet er toch nog wel veel onderhoud uitgevoerd worden. Deze auto heeft wat liefde en aandacht nodig, zoals de verkoper zei!
Voorafgaand aan de aankoop auto laten keuren bij Porsche specialist, om (onaangename) verrassingen te voorkomen.
Nu eerst de auto op nieuw rubber laten zetten, grote beurt laten uitvoeren, nokkenasbankgeleider laten vervangen, waarschijnlijk ook luchtmassameter, aircoservice en nog wat kleinere dingen.
En dan binnenkort nog de uitlaat…
Tot zover mijn verhaal. Ik wens iedereen veel rijplezier met zijn machtige machine!
Groet,
Bas , alias Speedy_Carrera