Na ruim een half jaar intensief meelezen op dit forum wordt het eens tijd om mij voor te stellen. Mijn naam is Jeroen. Ik ben 44 jaar en woonachtig in het zonnige zuiden van het land. Tot het einde van vorig jaar was ik de trotste eigenaar van een Le Mans blauwe BMW 130i uit 2006. Mijn ultieme hothatch met een heerlijke atmosferische 3 liter 6 in lijn, handbak, achterwielaandrijving, M-pakket en vol met M-performance onderdelen, oa een big brake kit. Meer had ik niet nodig en dat was een heerlijke auto. Was….. inderdaad, totdat ik aan het eind van vorig jaar, buiten mijn schuld, betrokken raakte bij een aanrijding waarbij ik door iemand hard van achter werd aangereden en de beamer total loss was, en ik nu nog steeds aan het herstellen ben van whiplash klachten. Al vrij snel begon de (online) zoektocht naar een opvolger. Een 130i met de dezelfde specs kreeg ik niet gevonden dus daarna verder zoeken naar hothatches (M135i, A45 AMG en Focus ST). Toch afgestapt van de hothatches met turbo’s en naar de E46 M3 gekeken maar voor dat geld kwam ook weer iets anders in beeld…. Dé droomauto van mij uit de jaren 90: de 996. Ja….. ik vind em wel mooi, ook (of juist) met de koplampen en het interieur. Toen kwam de volgende uitdaging: thuis overtuigen… Nee zo onpraktisch is ie niet, de kids kunnen zelfs achterin (nou ja, kleine stukjes dan…) nee hij is niet minder veilig dan een 1 serie, hij heeft zelfs airbags in de deuren…. Het is niet alleen een auto maar ook tijdloze kunst om naar te kijken…
Toen begon het verdere verdiepen in alle uitvoeringen én kleine en minder kleine aandachtspunten van de 996. Thx allemaal voor alle info hier op het forum! Ik weet dat je op internet voornamelijk de negatieve ervaringen leest en er ongeveer 175.000 996’n zijn geproduceerd maar toch zit ik niet te wachten op een dure revisie. Verdere overwegingen: Wel of geen triptronic, wel of geen 4wd… , 3.4 of 3.6? Uiteindelijk en vol overtuiging er voor gekozen om voor een zo puur en sportief mogelijke 996 te gaan.
Dit leidde tot de volgende must haves:
- Coupé
- Handbak
- Achterwiel aangedreven
- Een vroege 3.4 (uiterlijk ‘99)
- Blauwe (liefst), zilver of rood (maar die viel af wegens een negatief veto thuis…)
- Turbo stoelen
- 220 sper
- Max 200.000 km
- Zo origineel mogelijk
- Goed onderhouden, liefst recente revisie of recent nieuw onderblok
- Onder de 30K (helemaal klaar)
Wannahaves:
- Aerokit
- 014 (030 sportonderstel met 220 sper)
- Holspaak turbovelgen
- Leerpakket op de tellerunit
- Carbon pakket binnen
- Alcantara dakhemel
Na ruim een half jaar zoeken ben ik eindelijk geslaagd bij de gebroeders Blankemeijer. Zij hadden een 996 staan die bijna al mijn punten afvinkte:
- Coupé
- Handbak
- Achterwiel aangedreven
- 3.4
- Bouwjaar 1997(!!)
- Artic Silver
- Turbo stoelen
- Leerpakket
- 182.000 km
- Optie 014
- Optie 408 holspaak turbo velgen
- Door Blankemeijer recent onderblok gereviseerd ivm kantelende zuiger (oa cilindervoering, zuigers, lagers, IMS, distributiekettingen en -geleiders, keerringen, vliegwiel, koppeling, AOS, waterpomp, thermosstaat en koelvloeistoftank vervangen)
- Enige niet origineel zijn de rood gespoten remklauwen (wel mooi)
Met mijn beste vriend (erg goede monteur) naar de 996 gaan kijken en deze beviel erg goed! Uit de bezichtiging en proefrit kwamen een paar kleine optische en technische issues, die mij niet maar mijn vriend wel waren opgevallen. Deze zijn door Frans keurig opgelost. Over ongeveer 2 weken hoop ik de auto te kunnen ophalen. Volgend weekend ga ik met mijn gezin ga ik naar Puur Porsche maar dat wordt dan nog met de Koreaan (kunnen de kids in ieder geval wel comfortabel zitten). Omdat een foto meer zegt dan de woorden….
Groeten,
Jeroen