| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Dan wil ik mezelf toch maar even voorstellen...!
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=23&t=57557
Pagina 1 van 1

Auteur:  TB9114S [ 30 aug 2023 16:18 ]
Berichttitel:  Dan wil ik mezelf toch maar even voorstellen...!

Beste forumleden,

Toch maar de stoute schoenen aangetrokken en lid geworden van dit forum. Erg veel gehad aan het "stiekem" meelezen van de verschillende posts op dit forum, waardoor ik nu bedenk dat anderen wellicht ook wat aan mijn ervaringen kunnen hebben.

Wat korte informatie over mezelf; ik ben 40 jaar, getrouwd en woon in Brabant. Mijn autoleven heeft tot voor kort altijd bestaan uit leaseauto's (veelal BMW's). Hetzelfde geldt voor de autocarrière van mijn vrouw; altijd het geluk gehad lease auto's te kunnen rijden. Enige nadeel is dat je dan toch "veroordeeld" bent tot de mogelijkheden die het bedrijf waar je werkt je biedt. Als autoliefhebber heb ik daarbij altijd de droom gehad voor mijn 40ste (wat is dat toch...) een Porsche 911 te rijden. Nu ik vanwege mijn werk ook nog eens verplicht ben elektrisch te gaan rijden (niet mijn ding) en je simpelweg van het leven moet genieten; is dit HET moment om de droom werkelijkheid te laten worden. Althans, dat heb ik mijzelf voorgehouden.

Na een lange zoektocht (dus uiteindelijk niet vóór mijn 40ste), ben ik de trotse eigenaar geworden van een Porsche 911 991.2 4S cabriolet met minder dan 30k op de teller. Ja ik weet het, niet luchtgekoeld, ja ik weet het, met turbo. Ik wilde perse de 4 of 4S (niet vanwege de 4WD, maar vanwege de dikkere kont en de doorlopende led strip). Daarnaast graag een cabrio (mijn droombeeld is heerlijk op vakantie touren in Toscane), de 20 inch RS Spyder velgen, een donkere kleur en de sportuitlaat. Dat het de S variant is, is een leuke extra, maar eerlijk gezegd vond ik de 4 ook al heerlijk rijden.
Zoals je op de foto's kunt zien voldoet dit model aan al mijn wensen. Dus; aankoopkeuring gedaan (Porsche Centrum Gelderland; top!), kleine zaken laten verhelpen en 2 weken geleden konden we hem ophalen, nog net op tijd om de laatste lekkere zomerse daagjes cabrio te kunnen genieten.

Na 2 weken kan ik zeggen dat mijn vrouw en ik beide volledig verliefd zijn geworden op deze auto, en zwaar overwegen om volgend jaar de leaseauto's niet meer bij te gaan tellen en deze als privé auto te gaan inzetten. Het weggedrag is subliem, het geluid heerlijk en we krijgen geen genoeg van het design...

Enige wat ik op dit moment mis is Android auto (Carplay werkt trouwens perfect); dus wellicht dat ik dit op termijn laat installeren. Ik zal dan op dit forum zoeken bij welke betrouwbare partij ik dit het beste kan laten doen.

Hierbij alvast 2 foto's:
Afbeelding
Afbeelding

Auteur:  meganiek [ 30 aug 2023 16:21 ]
Berichttitel:  Re: Dan wil ik mezelf toch maar even voorstellen...!

Welkom!
Prachtige auto.

Auteur:  JKlaassen [ 30 aug 2023 16:52 ]
Berichttitel:  Re: Dan wil ik mezelf toch maar even voorstellen...!

Welkom en hele mooie 911.
Jaloers toch wel haha.
Veel plezier er van.

Auteur:  Polydeukes [ 30 aug 2023 16:59 ]
Berichttitel:  Re: Dan wil ik mezelf toch maar even voorstellen...!

Welkom!
Schitterende auto. Ik sluit me aan bij JKlaassen: jaloers :wink:

Auteur:  outletvalve [ 30 aug 2023 17:25 ]
Berichttitel:  Re: Dan wil ik mezelf toch maar even voorstellen...!

welkom, Mooie waggel :!: Die RS spyder velgen staan hem goed.

Auteur:  Olaf [ 30 aug 2023 17:54 ]
Berichttitel:  Re: Dan wil ik mezelf toch maar even voorstellen...!

Welkom :!: Sjieke bak 8)

Auteur:  Arnoud69 [ 30 aug 2023 18:17 ]
Berichttitel:  Re: Dan wil ik mezelf toch maar even voorstellen...!

Mooi hoor en dat met die kont kan ik volledig snappen (heb hem ook). Lekker die lease auto’s op nul en zo veel mogelijk hierin rijden zou ik zeggen!

Auteur:  Sander911 [ 30 aug 2023 19:42 ]
Berichttitel:  Re: Dan wil ik mezelf toch maar even voorstellen...!

Mooi! Gefeliciteerd :thumleft:

Auteur:  TB9114S [ 31 aug 2023 9:02 ]
Berichttitel:  Re: Dan wil ik mezelf toch maar even voorstellen...!

Arnoud69 schreef:
Mooi hoor en dat met die kont kan ik volledig snappen (heb hem ook). Lekker die lease auto’s op nul en zo veel mogelijk hierin rijden zou ik zeggen!


Precies; met dit goede weer is het een no brainer, maar even kijken hoe het in de wintermaanden gaat bevallen...!

Dank allen voor de leuke reacties!

Auteur:  Spastblast [ 31 aug 2023 11:37 ]
Berichttitel:  Re: Dan wil ik mezelf toch maar even voorstellen...!

Heel mooi met die wielen eronder!

Auteur:  Stiruam [ 31 aug 2023 11:41 ]
Berichttitel:  Re: Dan wil ik mezelf toch maar even voorstellen...!

BAM! Goede keuze hoor. Deels herkenbaar verhaal ook. :thumleft: Geniet ervan!

Auteur:  TB9114S [ 12 sep 2023 11:42 ]
Berichttitel:  Re: Dan wil ik mezelf toch maar even voorstellen...!

Al een paar mooie roadtrips gemaakt met de 911; en wat een feest is het om ermee te rijden!

Auto voelt super solide aan, maar vorig weekend toch iets vreemds meegemaakt waar jullie wellicht meer over kunnen zeggen.

In het begin heb ik altijd in de sportstand gereden, maar tijdens het rijden in Frankrijk dit weekend toch even de "normale" stand geprobeerd. Dat ging prima, maar op een gegeven moment leek het of de PDK in neutraal schoot elke keer bij gas los in de 7e versnelling. Er werd dus niet meer afgeremd op de motor, en de toeren vielen terug. Het viel me de eerste keer op bij een heuvel naar beneden. Bij gas geven pakte hij wel weer op. Ik kon wel gewoon "handmatig" terugschakelen met de flippers waarna hij dus wel weer "normaal" afremde op de motor. Als ik hem dan weer in automaat zette, gebeurde weer hetzelfde. Ik heb geen technische kennis, maar dit voelde als een software fout. De tank was wel bijna leeg, maar ik kan me niet voorstellen dat dit een manier is om benzine te besparen (want volgens mij wordt er geen brandstof verbruikt op het moment dat je afremt op de motor).
Toen ik getankt had (en de motor een keer uitgeschakeld had) deed hij het weer "normaal". Vandaar dat dit voor mij lijkt op een software probleempje.
Iemand bekend met dit fenomeen (en is dit een defect, of is er een andere verklaring?)?

Auteur:  Tilt! [ 12 sep 2023 11:51 ]
Berichttitel:  Re: Dan wil ik mezelf toch maar even voorstellen...!

Is dat niet gewoon dat "sailen" of hoe noemden ze het...
En idd om peut te besparen (of om op papier tenminste minder uitstoot te hebben)
Maar ik kan verkeerd zijn :salut:

Auteur:  TB9114S [ 12 sep 2023 12:05 ]
Berichttitel:  Re: Dan wil ik mezelf toch maar even voorstellen...!

Tilt! schreef:
Is dat niet gewoon dat "sailen" of hoe noemden ze het...
En idd om peut te besparen (of om op papier tenminste minder uitstoot te hebben)
Maar ik kan verkeerd zijn :salut:


Ah dank voor de reactie! Ik kon me niet voorstellen dat dit zo hoorde, maar na jouw reactie even verder gaan zoeken, en het blijkt idd een functie van de PDK!

Ik vind het erg onnatuurlijk aanvoelen (helemaal als je in de bergen naar beneden rijdt)... In het vervolg maar gewoon in de sportstand laten staan 8)

De functie heet dus blijkbaar "coasting". Zie dit filmpje voor de liefhebbers:
https://www.youtube.com/watch?v=juDfN1pA1ZY

Auteur:  outletvalve [ 12 sep 2023 12:07 ]
Berichttitel:  Re: Dan wil ik mezelf toch maar even voorstellen...!

Tilt heeft gelijk :!: Dat is het zogenaamde "zeilen", de automaat herkent dat er geen gas hoeft te worden gegeven op dat moment (ontkoppelt denk ik ) en laat de motor gewoon op stationair toerental door draaien. Zodra je gas geeft is er weer "normaal" gedrag van de toeren. Een manier op benzine te sparen (net zoals het start-stop systeem).

Selecteer je de "sport" stand dan zijn beide functies standaard uitgeschakeld.

Over dat in de bergen bergafwaarts rijden, dan is zo wie zo de sportstand handig, zeker tijdens bergafwaarts rijden, omdat hij dan standaard een versnelling lager rijdt en niet opschakelt.

Veel rijplezier nog :drive:

Auteur:  Polydeukes [ 12 sep 2023 12:15 ]
Berichttitel:  Re: Dan wil ik mezelf toch maar even voorstellen...!

Herkenbaar en ik heb nog niet ontdekt onder welke omstandigheden dit 'coasten' nou precies gebeurt. Soms gebeurt het al bij gas los terwijl je de auto laat uitrollen richting een verkeerslicht of wanneer je op de snelweg rijdt en gas los laat, maar op andere momenten wordt er onder (volgens mij) dezelfde omstandigheden gewoon 'normaal' afgeremend op de motor. De computer die dit regelt zal wel heel intelligent zijn :mrgreen:

Auteur:  TB9114S [ 12 sep 2023 17:04 ]
Berichttitel:  Re: Dan wil ik mezelf toch maar even voorstellen...!

Polydeukes schreef:
Herkenbaar en ik heb nog niet ontdekt onder welke omstandigheden dit 'coasten' nou precies gebeurt. Soms gebeurt het al bij gas los terwijl je de auto laat uitrollen richting een verkeerslicht of wanneer je op de snelweg rijdt en gas los laat, maar op andere momenten wordt er onder (volgens mij) dezelfde omstandigheden gewoon 'normaal' afgeremend op de motor. De computer die dit regelt zal wel heel intelligent zijn :mrgreen:


haha ja, heel intelligent... maar ik vind het echt nergens op slaan die modus. Met een handbak rij je toch ook niet in zijn vrij de berg af :scratch:

Maar goed, sport mode gaat sowieso niet meer uit, ben verslaafd aan de uitlaat plopjes 8)

Weet iemand of je makkelijk achteraf elektrisch inklapbare spiegels kan laten "inbouwen"? Vorige eigenaar heeft hier blijkbaar op bespaard, maar vind dat eigenlijk niet kunnen.

Auteur:  Polydeukes [ 12 sep 2023 17:18 ]
Berichttitel:  Re: Dan wil ik mezelf toch maar even voorstellen...!

Gevonden op Rennlist:

Citaat:
I can definitely confirm that you can retrofit power folding mirrors on 991.1. I have a 2012 991.1S cab that came with manually folding mirrors. I purchased a set of power folding mirrors in same paint color (Platinum Silver) on ebay from a seller that happened to be only 25 miles from me. The donor car was a 991 GT3 and the owner swapped them out for the fixed sport design mirrors. Mirrors were $900. The manual folding mirrors do not have any motors and the wire harness is different. The power folding mirrors also have puddle lights on the bottom side. I purchased the door switch with the mirror button on Amazon for $40. Amazon Amazon
I installed the mirrors and door switch following You Tube video instructions. You can remove and install the mirror without removing the door panel (card), but it is virtually impossible to remove and replace the door switch as the retention clips are very secure and the wire harness has zero slack. Thankfully, removing the door cards is easy. Removing the mirrors is easy, but you must remember to tie a strong cord to the end of the wire harness so you can fish it through from the outside to the inside around 2 very tight bends. I used some string twine and it worked for the driver's mirror, but the twine broke on the passenger mirror so I ended up having a local body shop put it back on for me. Had I used a new piece of twine, I would have been OK, but reusing the twine was a mistake since it frayed and became weak as it rubbed against the metal bends.

My local indy Porsche shop was happy to tackle the PIWIS programming. They have both a jailbroken and factory PIWIS. It took them a few hours to sort through all the menu and feature options and charged me only $400. They thought the puddle lights were not activated when I left the shop and were willing to continue the hunt in the PIWIS menus, but when I got home and locked the car in the garage, the puddle lights were on since the ambient light was dark enough. The indy shop was too bright for puddle lights to come on. If you are in the SF Bay Area, my indy shop is Fred's European. https://www.fredseuropean.com/

The mirrors now fold when locking the car and unfold when the ignition is turned on (don't have to start engine). You can disable this feature from the MFD under Locking menu. There are no apparent control or feature options in the PCM v3.4 under CAR Settings. The puddle lights will come on after exiting the car and closing the door if the ambient light is dark enough. When you lock the car, the mirrors will fold, and the puddle lights will turn off. When you unlock the car, the mirrors stay folded up and the puddle lights remain off so they are useless for lighting a path or illuminating any real puddles. Others have complained about this. I am OK with this quirk as I like that the mirrors remain folded before starting ignition. My wife's 2020 Macan and her former 2009 GL500 behaved the same way.

Auteur:  TB9114S [ 13 sep 2023 11:35 ]
Berichttitel:  Re: Dan wil ik mezelf toch maar even voorstellen...!

Polydeukes schreef:
Gevonden op Rennlist:

Citaat:
I can definitely confirm that you can retrofit power folding mirrors on 991.1. I have a 2012 991.1S cab that came with manually folding mirrors. I purchased a set of power folding mirrors in same paint color (Platinum Silver) on ebay from a seller that happened to be only 25 miles from me. The donor car was a 991 GT3 and the owner swapped them out for the fixed sport design mirrors. Mirrors were $900. The manual folding mirrors do not have any motors and the wire harness is different. The power folding mirrors also have puddle lights on the bottom side. I purchased the door switch with the mirror button on Amazon for $40. Amazon Amazon
I installed the mirrors and door switch following You Tube video instructions. You can remove and install the mirror without removing the door panel (card), but it is virtually impossible to remove and replace the door switch as the retention clips are very secure and the wire harness has zero slack. Thankfully, removing the door cards is easy. Removing the mirrors is easy, but you must remember to tie a strong cord to the end of the wire harness so you can fish it through from the outside to the inside around 2 very tight bends. I used some string twine and it worked for the driver's mirror, but the twine broke on the passenger mirror so I ended up having a local body shop put it back on for me. Had I used a new piece of twine, I would have been OK, but reusing the twine was a mistake since it frayed and became weak as it rubbed against the metal bends.

My local indy Porsche shop was happy to tackle the PIWIS programming. They have both a jailbroken and factory PIWIS. It took them a few hours to sort through all the menu and feature options and charged me only $400. They thought the puddle lights were not activated when I left the shop and were willing to continue the hunt in the PIWIS menus, but when I got home and locked the car in the garage, the puddle lights were on since the ambient light was dark enough. The indy shop was too bright for puddle lights to come on. If you are in the SF Bay Area, my indy shop is Fred's European. https://www.fredseuropean.com/

The mirrors now fold when locking the car and unfold when the ignition is turned on (don't have to start engine). You can disable this feature from the MFD under Locking menu. There are no apparent control or feature options in the PCM v3.4 under CAR Settings. The puddle lights will come on after exiting the car and closing the door if the ambient light is dark enough. When you lock the car, the mirrors will fold, and the puddle lights will turn off. When you unlock the car, the mirrors stay folded up and the puddle lights remain off so they are useless for lighting a path or illuminating any real puddles. Others have complained about this. I am OK with this quirk as I like that the mirrors remain folded before starting ignition. My wife's 2020 Macan and her former 2009 GL500 behaved the same way.


Thnx! Toch best wel een gedoe, en dure grap als je alles bij elkaar optelt. Ik zie het niet zitten om zelf hiermee aan de slag te gaan. Teveel risico dat ik dingen kapot ga maken met mijn twee linker handen. Dank voor de informatie in ieder geval!

Auteur:  Polydeukes [ 13 sep 2023 12:43 ]
Berichttitel:  Re: Dan wil ik mezelf toch maar even voorstellen...!

Off-topic:

Je bent nieuw, dus we nemen het je (nog) niet kwalijk :wink:
Maar het is hier niet gebruikelijk om direct onder een post te reageren met een quote. Dat komt de leesbaarheid niet ten goede. Als je wil reageren op de laatste post, dan kun je de quote dus meestal achterwege laten.
Zie ook: viewtopic.php?f=14&t=5548

Auteur:  porschenot [ 13 sep 2023 18:58 ]
Berichttitel:  Re: Dan wil ik mezelf toch maar even voorstellen...!

Het is je bij deze vergeven (:
Prachtige 911 veel veilige kilometers

Auteur:  TB9114S [ 13 sep 2023 19:05 ]
Berichttitel:  Re: Dan wil ik mezelf toch maar even voorstellen...!

Het zal niet meer gebeuren. Fijn zo'n club vergevingsgezinde mensen :)

Auteur:  Norman - 981 S [ 14 sep 2023 14:35 ]
Berichttitel:  Re: Dan wil ik mezelf toch maar even voorstellen...!

je kunt het 'coasten' vermijden door in de normaal stand de auto start/stop te activeren. Zoals Outlet Valve al zegt, in sport stand is dat sowieso al het geval.
Veel plezier trouwens met je mooie aanwinst

Auteur:  ruud964 [ 15 sep 2023 8:56 ]
Berichttitel:  Re: Dan wil ik mezelf toch maar even voorstellen...!

Welkom en mooie auto BTW.

Standaard bij het starten druk ik altijd het knopje in om uit te schakelen. Binnenkort maar eens kijken of we dat softwarematig eruit kunnen krijgen.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/