| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Wellicht een nieuw 996-rijder
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=23&t=58244
Pagina 1 van 1

Auteur:  Koen1974 [ 19 mei 2024 15:58 ]
Berichttitel:  Wellicht een nieuw 996-rijder

Ik heb een technisch vraagje maar zal mij natuurlijk eerst voorstellen.

Koen, bijna 50, dus midlife crisis :-)

Altijd al auto gek geweest, vroeger veel saab en jaguar, tegenwoordig het meer moderne spul. Porsche 911 als speeltje staat al langer op m’n verlanglijst, maar nu wil ik er eens werk van ga maken.

Gisteren een proefrit gemaakt in een erg mooie 996 uit 1999. Goed onderhouden (ingevuld boekje, veel facturen, IMS gedaan) nette staat, mooie kleurcombi, etc.

En nou mijn twijfel…. Auto startte goed (stond koud, week niet gestart), geen rook, maar de eerste 2 minuten stationair draaien een tikkend geluid. Dit werd minder naarmate de motor wat warmer werd en op temperatuur geen tikkend geluid meer. Porsche reed verder prima.

Volgens verkoper zijn dit de klepstoters waarbij het even duurt voordat de olie ze bereikt heeft. Ervan uitgaand dat dit het is….is dit normaal bij een 3.4 motor (bij langere stilstand) of is er dan sprake van vervuiling of slijtage?

Wie kan mij wat wijzer maken?

Auteur:  Geronimo78 [ 19 mei 2024 20:35 ]
Berichttitel:  Re: Wellicht een nieuw 996-rijder

Hallo Koen,

Welkom en…. Goede keuze 996! Maar normaal is het niet dat je de eerste 2 min een tikkend geluid hoort. Ook niet na langere stilstand. Een korte ratel van paar seconden na lange stilstand zou kunnen ivm de hydraulische spanners van de distributieketting maar bij verder tikkend geluid zou ik em zeker laten staan en verder kijken. Er staan er genoeg. Veel succes en niet te vergeten veel plezier met de zoektocht!

Auteur:  Toby [ 19 mei 2024 20:55 ]
Berichttitel:  Re: Wellicht een nieuw 996-rijder

Ik heb ook gehoord dat het de hydraulische klepstoters kunnen zijn. Je zou bijv. met van der Gugten kunnen bellen (die was bij mij aan de telefoon vrijgevig met informatie) en ik zou een aankoopkeuring overwegen.

Auteur:  Koen1974 [ 19 mei 2024 21:44 ]
Berichttitel:  Re: Wellicht een nieuw 996-rijder

Dank voor de info tot zover….
Een AKK laat ik zowieso altijd doen. Inmiddels zijn het natuurlijk al behoorlijk oldtimers aan het worden.

Auteur:  Spastblast [ 22 mei 2024 11:33 ]
Berichttitel:  Re: Wellicht een nieuw 996-rijder

AKK met cilinderwandinspectie doen.

Auteur:  Pondje [ 22 mei 2024 12:08 ]
Berichttitel:  Re: Wellicht een nieuw 996-rijder

AKK en cylinderwandinspectie altijd prima, maar dit tikken kan heel goed de klepstoters zijn hoor.
Indien AKK en cylinderwandinspectie geen bijzonderheden oplevert en de 996 verbruikt geen olie en m.n. de linker uitlaat is niet zwart geblakerd/roet dan lijkt er weinig fout aan die wagen. Op internet zijn er diverse “experts” die beweren dat dit bij deze motoren hoort en met oliedruk te maken zou hebben.
Tenslotte heb ik ook een 996 die bij de AKK ook geen bijzonderheden liet zien, maar wel kort na aankoop een wisselend tikje liet horen, soms wel soms niet, en dat is inmiddels bijna 50.000km geleden en loopt nog prima, verbruikt minimaal olie en rookt niet.
Ik ben dus achteraf heel blij dat ik dit niet heb gehoord tijdens de aankoop, anders had ik hem wsch laten staan en niet het ongelofelijke plezier beleeft, wat ik nu nog steeds ervaar!

Kortom schrijf deze 996 niet direct af en laat een AKK en cylinderwandinspectie doen.

Auteur:  Stiruam [ 22 mei 2024 12:47 ]
Berichttitel:  Re: Wellicht een nieuw 996-rijder

Pondje schreef:
Kortom schrijf deze 996 niet direct af en laat een AKK en cylinderwandinspectie doen.


Lijkt mij een uitstekend advies! Mijn Porsche specialist (Motron) vertelde me laatst nog dat hele verhaal over bore scoring nogal overdreven te vinden, omdat het uiteindelijk maar een klein % van alle potentiële 996/997 slachtoffers treft. Je wilt natuurlijk nog steeds niet tot dat kleine % behoren, maar ik bedoel vooral dat als je behoorlijke chekcs hebt uitgevoerd je dan toch ook weer moet kunnen ontspannen.

Nog ten aanzien van die niet gelijk verkleurde uitlaatsierstukken: werkt natuurlijk alleen als je auto nog de originele uitlaatsierstukken / al geruime tijd iets anders heeft. :wink:

Auteur:  Koen1974 [ 22 mei 2024 19:25 ]
Berichttitel:  Re: Wellicht een nieuw 996-rijder

Ik vermoed ook dat het de klepstoters zijn. Ben niet heel technisch aangelegd, wil de verkoper op z’n blauwe ogen geloven, maar een AKK met diagnose wat dat getik is, vind ik wel wenselijk. Nadat ie warm was, geen vreemde geluiden, dat geeft de burger moed. Geef hem zeker nog niet op. Van de kleurencombi (als koop feit is dan komen er zeker foto’s) word ik namelijk erg blij

Auteur:  Spastblast [ 23 mei 2024 17:19 ]
Berichttitel:  Re: Wellicht een nieuw 996-rijder

Stiruam schreef:
Pondje schreef:
Kortom schrijf deze 996 niet direct af en laat een AKK en cylinderwandinspectie doen.


Lijkt mij een uitstekend advies! Mijn Porsche specialist (Motron) vertelde me laatst nog dat hele verhaal over bore scoring nogal overdreven te vinden, omdat het uiteindelijk maar een klein % van alle potentiële 996/997 slachtoffers treft.


Zij hebben 2 jaar geleden een cilinderwandinspectie voor me gedaan en me een miskoop bespaard :lol:

Auteur:  Stiruam [ 23 mei 2024 19:37 ]
Berichttitel:  Re: Wellicht een nieuw 996-rijder

Spastblast schreef:
Zij hebben 2 jaar geleden een cilinderwandinspectie voor me gedaan en me een miskoop bespaard :lol:


Ja, en dat doen ze bij alles wat ze zelf inkopen ook. Bij mijn daar gekochte 911 Carrera 2s is het dus ook gedaan. Zekerheid is natuurlijk veel waard, ook al is de kans dat het misgaat statistisch max 1:20. Maar toch zei Chris me laatst toen ik daar voor het eerste onderhoud en een wielswap kwam dat hij vindt dat het overdreven veel aandacht krijgt. Het is natuurlijk ook wel zo dat het probleem op sommige fora, Youtube en auto websites ook nogal groot gemaakt wordt, en zelfs zo groot dat je makkelijk kunt denken dat je een 911 uit de potentieel getroffen jaren maar beter zou kunnen laten staan.

Ik zou dus zeggen: vooral een AKK met cilinderwandinspectie doen, maar als de uitkomst goed is kopen er daarna ook niet meer over inzitten.

Auteur:  Spastblast [ 24 mei 2024 12:26 ]
Berichttitel:  Re: Wellicht een nieuw 996-rijder

Tsja, risico=kans x impact, dus ook al is de kans niet zo groot, voor veel mensen is de impact (€) dat wel, vandaar dat het toch als een groot risico wordt gezien. Misschien dat een monteur meer oog heeft voor de 'kans' en minder voor de 'impact'?

Verder speelt natuurlijk ook je eigen risicobereidheid mee. Die is bij mij vrij laag :lol:

Auteur:  Pondje [ 24 mei 2024 16:00 ]
Berichttitel:  Re: Wellicht een nieuw 996-rijder

Tja, het IMS-issue bij de 996 mk1 was 1% en heel de wagen wordt bijna een tijdbom gezien?!
Elke serie heeft zijn achilleshiel en mechaniek heeft nou eenmaal de nare neiging stuk te kunnen gaan, waar je altijd rekening mee zal moeten houden.
Goed onderhoud is sleutel in mijn optiek EN AKK bij aanschaf :drive:

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/