Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 sep 2026 22:27

Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Voorstellen - mijn zoektocht naar de "perfecte" 981 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht Voorstellen - mijn zoektocht naar de "perfecte" 981
Hallo allemaal,

Mijn naam is Dirk-Jan, 40 jaar oud en woonachtig in de omgeving van Nijmegen. Inmiddels lees ik al ruim twee jaar met veel plezier mee op dit forum. Nu mijn zoektocht succesvol is afgerond, leek het mij leuk om mezelf voor te stellen en jullie mee te nemen in mijn zoektocht naar de voor mij perfecte Porsche Cayman. Uiteraard heb ik lang getwijfeld of dit wel het juiste moment was. Rationeel gezien is de aanschaf van een Porsche waarschijnlijk nooit echt goed te praten, maar uiteindelijk heb ik toch maar besloten om door te zetten.

Aanvankelijk was ik in het begin van mijn zoektocht ervan overtuigd dat het een handgeschakelde 911 (997) moest worden. Een 991 met de juiste opties viel buiten het budget en een handbak leek voor mij simpelweg onderdeel van de echte sportwagenbeleving. Ik heb meerdere keren proefgereden met verschillende 997's, maar hoe mooi de auto's ook waren, het echte wauwgevoel bleef helaas uit. Het interieur voelde voor mij net wat te ruim en misschien ook wat te sober aan. Vervolgens heb ik nog gekeken naar een 997.2 met PDK, maar ook daarbij ontbrak voor mijn gevoel iets. De zoektocht kwam daardoor tijdelijk stil te liggen, al bleef het toch kriebelen. Het besef dat we er niet jonger op worden en dat het perfecte moment misschien nooit komt, zorgde ervoor dat ik met een schuin oog toch verder bleef kijken.

Op een zondagmiddag ben ik spontaan gaan proefrijden in een Cayman 981. Vanaf de eerste kilometers voelde dat direct goed. Vooral het geluid, de compacte cockpit en het hogere afwerkingsniveau sloten perfect aan bij wat ik zocht. Vanaf dat moment was de richting wel duidelijk en gingen we verder met de zoektocht. Handgeschakeld of toch PDK? Welke kleur? Welke opties zijn een must? Hoeveel kilometers zijn acceptabel? En uiteraard speelden onderhoudshistorie en herkomst ook een belangrijke rol. Hoe langer ik zocht, hoe duidelijker het werd dat de "perfecte" 981 eigenlijk niet bestaat. Er is altijd wel iets dat je anders zou willen zien. Daarnaast kwam ik veel auto's tegen met een flink schadeverleden of auto's die oorspronkelijk uit de USA of UAE afkomstig waren.

Na een lange zoektocht vond ik uiteindelijk in België de 981 waar ik naar op zoek was: de juiste kleur, de juiste opties en precies de uitstraling die ik voor ogen had. De aankoopkeuring bracht weliswaar een aantal punten aan het licht, maar niets dat een serieuze dealbreaker was.

Inmiddels staat hij thuis voor de deur :)

Optielijst is als volgt:

* 250 = Porsche Doppelkupplung (PDK)
* 342 = Seat heating
* 423 = 20-inch Carrera S wheels
* 456 = Adaptive cruise control include Porsche Active Safe (PAS)
* 475 = Porsche Active Suspension Management (PASM)
* 498 = Deletion of model designation
* 567 = Windscreen with grey top-tint
* 583 = Smoking Package
* 603 = Bi-Xenon headlights including Porsche Dynamic Light System (PDLS)
* 608 = HomeLink (programmable garage door opener)
* 630 = Light design package
* 636 = ParkAssist (front and rear)
* 640 = Sport Chrono Package including Dynamic Gearbox Mounts / Sport Chrono Plus
* 658 = Power steering Plus
* 666 = Telephone module
* 676 = TV tuner
* 680 = BOSE Surround Sound System
* 970 = Leather interior package in two-tone combination
* P13 = Automatically dimming mirrors with integrated rain sensor
* P23 = Porsche Communication Management (PCM) including navigation module with AUX and USB interface
* CLH = Alcantara PDK lever
* XLK = Alcantara sports steering wheel
* XLF = Sports exhaust system
* XYB = Aluminum-look Fuel Tank Cap

En natuurlijk de foto's:

85443

85444

85445

85446

85447

85448

Laatst bijgewerkt door HerrJ op 16 sep 2026 14:11, in totaal 1 keer bewerkt.

16 sep 2026 13:34
Profiel
PorscheForum Rookie
997.1 Carrera, handgeschakeld, Arktissilber metallic. Sunroof, sportstoelen, PSE.
Bericht Re: Voorstellen - mijn zoektocht naar de "perfecte" 981
Hallo Dirk-Jan, wat een gave bak heb je gevonden! Ik heb mezelf hier net gisteren voorgesteld. Je verhaal is heel herkenbaar. Meerdere jaren zoeken naar de perfecte, die niet bestaat. Toch concluderen dat er geen perfecte timing bestaat. Ik koos uiteindelijk voor de 997 vanwege de achterbankjes waar mijn kids goed in passen. Maar ik had bijna een 987 gekocht.
Heel veel plezier onderweg. En als er in de buurt van Nijmegen behoefte is aan een cars en koffie, scheur ik wel even langs. Er zijn vast meer geinteresseerden hier.

16 sep 2026 13:48
Profiel
PorscheForum Super Junkie
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Dongen
Welkom! Mooie Cayman en een uitstekende keuze natuurlijk! :mrgreen:
Mijn Cayman 981 heeft ook Belgische roots, en hoewel iets minder opties aangevinkt, verder heel erg vergelijkbaar. En je zoektocht herken ik ook. De 997 is een prachtige 911, maar qua interieur ook niet niet wat ik zocht. Ook de Cayman S 3.4 heb ik proefgereden, maar de meerprijs vond ik persoonlijk niet opwegen tegen de daadwerkelijke dagelijkse prestaties. Voor in NL is de 2.7 gewoon dikke prima, klinkt (subjectief) beter dan de 3.4 en ook al wint hij geen stoplichtsprintjes, als je niet oplet ben je nog steeds binnen een paar seconden je rijbewijs kwijt - dus snel zat.

Wel een vraag: in de optielijst staat * 498 = Deletion of model designation
Maar het Porschelogo staat wel (op de verkeerde plek) op de achterbumper. Is dat iets wat je zelf hebt gedaan (om hem meer op de 718/982 te laten lijken) of heb je 'm zo gekocht? Uiteindelijk kwestie van smaak ook denk ik.

Heb je nog plannen met de Cayman?
Veel rijplezier! :drive:

16 sep 2026 15:27
Profiel
PorscheForum Rakker
981 Cayman GTS PDK
Gefeliciteerd! Goede keuze! Adaptive cruise control, das een zeldzame optie. Prachtig interieur. Die deurgrepen zijn volgens mij ook niet origineel?

16 sep 2026 16:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster 981 2.7 hbk
Mooie wagen, goede keus.. :-) Zeer herkenbare zoektocht, interieur was bij mij ook een item ..
compromis maak je denk ik altijd wel tav opties, handbak/pdk, motor/kleur/km stand /approved ja nee/ en aankoop rechtvaardigen kost daarnaast ook wat tijd inderdaad, zodat er een moment komt om door te zetten (met 40 best wel op tijd lijkt me:-))

16 sep 2026 18:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster 987.2S 2010
Amsterdam
Welkom en dank voor t mooie zoektocht verhaal. Auto is een plaatje om te zien en supervol specs (en toch PDK). Veel mooie KMs gewenst!

16 sep 2026 20:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 981 - Cayman S
Mooie wagen... zeker herkenbare model/kleurcombinatie. mooi met die zwarte velgen.
Ik heb zelf ook een 981 Cayman S in Agathe. Zomers met titanium grey wielen bij mij, 's winters met zwarte velgen. Beide hebben wel wat.

Scherp opgemerkt van Polydeukes van het logo. Ik denk dat het niet authentiek is, ook omdat het zwarte logos zijn. Destijds was nog alles Chrome denk ik.
Heb ze zelf ook veranderd in zwart en daarbij Porsche op de originele plaats gelaten. De modelaanduiding wél verplaatst naar de bumper, maar dat was vooral vanweg mijn vaste spoiler die in t zicht zit:

83840

17 sep 2026 15:19
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ]