Artikel site autoweek:
http://www.autoweek.nl/weblog.php?id=989&cache=no
Onkruid vergaat niet. Dat wist ik al toen vier jaar geleden het verbod op radarverklikkers inging. We zijn Nederlanders en die laten zich niet ringeloren. Hoge boetes en inbeslagname waren weliswaar genoeg motivatie om vrijwel alle raamplakkers uit het straatbeeld te laten verdwijnen, maar van de velen in mijn omgeving die een weggewerkte Target of Stinger hadden, is er niemand die zijn detector uitbouwde. Hoewel verkeersofficier Spee in zijn wekelijkse reclameblok de indruk wekt dat het wemelt van de RDD’s (radardetector-detector), blijkt in de praktijk dat de pakkans minimaal is. En áls je al wordt aangehouden, volstaat het om je display even te laten verdwijnen; ze proberen je hoogstens wijs te maken dat je in overtreding bent, maar ik heb in de praktijk ervaren dat ze je uiteindelijk niets kunnen maken wanneer het systeem incompleet is.
Vorig jaar kwam Stinger met zijn langverwachte DSI. Dikke pech voor Spee en zijn tuinkabouter, want de DSI is vrijwel volledig onzichtbaar voor de RDD. En zelfs al zouden ze hem opsporen, met een simpele druk op de knop wordt een stukje software weggetoverd, waarna de DSI een onschuldige boordcomputer is. De prestaties zijn fenomenaal en hij zwemt aalglad tussen de mazen van de wet door, maar daar staat een zeer forse prijs tegenover.
En nu is er de Quintezz Drive Control. Ooit, toen Stinger met uitstekende, maar dure detectoren zo ongeveer monopolist was, kwam Quintezz met de XT6000 Z1. Die weliswaar veel minder presteerde dan de Stingers, maar dan ook een fractie daarvan kostte. De geschiedenis herhaalt zich, want ook de Drive Control is een goedkoop alternatief voor de Stinger DSI. En ook ditmaal zijn de prestaties een stuk minder, zo weet ik na twee maanden praktijk. Met een bereik van 50 tot 0 meter voor de Multanova (snelweg dus) en een metertje of 200 voor de Gatso (binnenwegen) kun je er zeker niet blind op varen, maar heeft de matige overtreder de aanschafprijs altijd nog snel terugverdiend. Wat lastiger is de vraag over legaliteit. Als je wordt aangehouden, kun je met één druk op de knop de detectiesoftware uitschakelen, zodat een - legale - gps-melder overblijft. Weer inschakelen kan alleen de eigenaar, met een code, waardoor de politie niet kan aantonen dat het apparaat ook kan detecteren. Maar ik denk dat een agent die aanvoelt dat hij belazerd wordt, het je nog knap lastig kan maken.
Aan de andere kant: anders dan het Openbaar Ministerie ons wil doen geloven, is de kans dat je een RDD tegenkomt buitengewoon klein. En in tijden dat de meeste voorruiten volgeplakt zijn met tomtoms, pda’s, telefoons en andere Mediamarktrommel, valt zo’n detectortje ook niet meer op. En áls je al wordt gepakt, mik de detector gewoon het raam uit.
Ik verwacht veel van dit nieuwe apparaat. En dan heeft het OM wederom een slag verloren in deze eeuwige wapenwedloop.