Switch to full style
Deel hier je (links naar) streams, plaatjes, bestanden, games of andere interessante media.
Plaats een reactie

911 evolutie in PK en koppel

12 nov 2007 22:52

Overzicht van de modellen tot en met 1997:

http://www.autozine.org/911/911_8.htm

12 nov 2007 22:59

wat is het reken sommetje van van lbft/torque naar newton metahs :shock:

wel dope al die data :wink:

12 nov 2007 23:49

Mooi overzicht, thankx Marcel :wink:

12 nov 2007 23:52

Ja kun je uitrekenen of je die Astra kan hebben :twisted:

12 nov 2007 23:55

Óf dat stomme Golf-petje! :mrgreen:

12 nov 2007 23:58

Hebben jullie nog doorgeklikt naar de Ferrari <=> Porsche vergelijking? :shock: :wink:

13 nov 2007 17:31

Interessant lijstje, Marcel. Thx.

13 nov 2007 19:10

Thanx Marcel B.

Mooie site, heb met veel plezier gelezen 8)

13 nov 2007 19:28

Erg leuk. Maar ik heb dat met dat koppel (trekkracht?) nooit goed begrepen. Maar ik voel aan m'n water dat iemand dat nu uit gaat leggen :D

14 nov 2007 11:48

veel leesplezier :lol: :wink:

14 nov 2007 11:51

Lydia schreef:Erg leuk. Maar ik heb dat met dat koppel (trekkracht?) nooit goed begrepen. Maar ik voel aan m'n water dat iemand dat nu uit gaat leggen :D



das hetzelfde als buitenspel lydia :wink: :mrgreen:

14 nov 2007 13:14

Dodge Viper RT/10 (eerste type)
Gewicht: 1542 kg
Vermogen: 450 pk
Trekkracht: 610 Nm
0-100: 4,7 sec

Ferrari 360 Modena Spider
Gewicht: 1460 kg
Vermogen: 400 pk
Trekkracht: 372 Nm
0-100: 4,6 sec

Viper ietsjes zwaarder, ook ietsjes meer vermogen, maar 64%(!!!) hoger maximum koppel. Echter geen streep sneller.

Vermogen en (maximum motor-) koppel in een notendop. :mrgreen:

16 nov 2007 18:08

Daarvoor zul je de koppelkromme moeten zien. Daaruit kun je dan concluderen bij welk toerental het maximum koppel afgegeven wordt.

16 nov 2007 18:37

Kort gezegd is het inderdaad interessant te weten hoe de koppelkromme loopt, de maximum waarde als getal (fabrieksopgave = aan de krukas gemeten) zegt doorgaans niets.

Bij de Ferrari ligt het maximum toerental veel hoger en is de powerband veel breder dan bij de Dodge (vergelijkbaar met een diesel).
Voordeel daarvan is dat de overbrengingsverhoudingen korter gemaakt kunnen worden om eenzelfde snelheid te behalen in een bepaalde versnelling. Diezelfde overbrengingsverhoudingen resulteren in een bepaalde trekkracht aan de wielen (daar draait het om). Hoe korter de overbrengingsverhouding, hoe hoger de trekkracht aan de wielen... etc.

16 nov 2007 21:34

Het zal er wel aan liggen dat ik geen piemel heb, maar ik snap er nu helemaal niets meer van. Pfff ... :roll: Ik ga zondag op de Autobahn gewoon maar lekker genieten van mijn koppel, zonder dat ik het snap! :wink:

18 nov 2007 1:46

Lydia, ken je dat gevoel dat je hebt als je in een snel Jappanertje aan het gassen bent? Janken en racen? Dat zijn pk's

En ken je het gevoel dat je in je 911je het asfalt aan het opstropen bent en zoveel kracht op je achterwielen zet dat je auto kreunt? Dat is koppel.

Ok testje nou:

Schaatsers:
Falko Zandstra: Vermogen of koppel

Rintje Ritsma: Vermogen of koppel[/img]

18 nov 2007 3:50

Jort schreef:...maximum toerental veel hoger en is de powerband veel breder...
Voordeel daarvan is dat de overbrengingsverhoudingen korter gemaakt kunnen worden om eenzelfde snelheid te behalen in een bepaalde versnelling. ...

Andersom...
In een auto met een brede 'powerband' kun je makkelijk langere overbrengingsverhoudingen hebben
Juist als je een smalle 'powerband' hebt, heb je kortere versnellingen nodig om 'm in het juiste toeren gebied te kunnen houden

Simpel gezegd is koppel de "oempf" als je het gaspedaal in trapt
De hierboven genoemde Japannertjes (kleine motortjes die veel toeren maken) hebben dat niet of nauwelijks. Als je wilt dat er wat gebeurt zal je in zo'n auto 1 of 2 versnellingen terug moeten schakelen of anders veel geduld moeten hebben...

18 nov 2007 19:17

Jeroen914 schreef:
Jort schreef:...maximum toerental veel hoger en is de powerband veel breder...
Voordeel daarvan is dat de overbrengingsverhoudingen korter gemaakt kunnen worden om eenzelfde snelheid te behalen in een bepaalde versnelling. ...

Andersom...


Maar de gear ratios van de eerder genoemde Viper zijn veel langer dan die bij de Ferrari.

Hmmm.. :scratch:

Door de langere gear ratio's spreid je de trekkracht van de auto met relatief kleine powerband maar veel koppel meer uit en andersom, toch?
Verschillen in prestaties (in ideale versnelling) worden daardoor genivelleerd, karakters blijven tot op zekere hoogte behouden.

18 nov 2007 21:07

aleh schreef:Ok testje nou:

Schaatsers:
Falko Zandstra: Vermogen of koppel

Rintje Ritsma: Vermogen of koppel[/img]



Euhhhhh ... :roll:

1. vermogen
2. koppel (omdat-ie zo lekker met Sanex onder de douche staat :lol: geintjuh!)

Ik snap het nu toch goed, of ben ik nou blond? :lol:

18 nov 2007 21:16

Voor de wiskunde nerds: vermogen is het oppervlak onder de koppelgrafiek.. :salut:

18 nov 2007 21:31

Ah, zeg dat dan éérder, nú snap ik het dus niet ... :(

18 nov 2007 21:50

koppel lkkr belangrijk of je het snapt , alsje het maar hebt 8) :mrgreen: :wink:

18 nov 2007 21:59

Lydia schreef:Ah, zeg dat dan éérder, nú snap ik het dus niet ... :(

oftewel vermogen is koppel maal tijdseenheid! Maar ja ik ben dan ook raketgeleerde van huis uit.. :lol:

18 nov 2007 22:02

drknauf schreef:koppel lkkr belangrijk of je het snapt , alsje het maar hebt 8) :mrgreen: :wink:



HIER:
Afbeelding

waren we een leuk koppel, maar das weer wat anders, hè?

On Topic dan maar:
@LouisXIV: dank je voor de uitleg. Ik heb andere talenten, hoop ik dan maar!

Zonder gekheid, ik snap het wel een béétje, maar ik wil het eigenlijk precies weten. Bij een volgenhd evenement leg je me het gewoon eens haarfijn uit!

18 nov 2007 22:18

louis xiv:

Maar ja ik ben dan ook raketgeleerde van huis uit..


vandaar je zoektocht naar een 965 nu 8) :wink: over een berg koppel gesproken 8)

yo lydia nooit wat van gemerkt dat wij een koppel waren :shock: :wink:

en ja thnx ik ben veilig thuis gekomen tut zoals je vroeg inje smsje :wink:
Plaats een reactie