Zou een moderne GTI even snel kunnen zijn als een sportwagen uit de jaren '70? Om die vraag te beantwoorden testte Jaco Bijlsma een Porsche 911 2.7 van 1977, samen met een nagelnieuwe Golf GTI.
Lachuh! Denk dat de GTI wat sneller is op de 1ste meters, maar daarna pakt de Porsche vanaf halverwege de 2de versnelling de leiding en geeft die niet meer uit handen! (Tenminste dat denk ik...)
Zag op Topgear (op internet of op tv geen idee...) een wedstrijdje tussen de oude sportcars (McLaren, een verari) en de nieuwere (CGT, verari). Was wel grappig!
Gisteravond toevallig even gesport tegen een Golf V GTI en die had het echt zwaar tegen mijn Spyder; ik kwam niet meer bij en hij zat te genieten (moest mij dus voor laten gaan). We waren al op snelheid en ik kondigde niet aan dat ik ineens er vol op ging maar anyway het was lachen en het bewijst dat zo'n buggy (zoals sommigen dat hier zien) toch weldegelijk snel kan zijn (dat wist ik allang natuurlijk (580kg so eat your hart out)).
Het zal in ieder geval zo zijn dat de Porsche veel meer rijbeleving zal hebben dan de Hot hatch. En dat wordt het grote issue de komende jaren; Vind nog eens een nieuwe auto waar voldoende rijbeleving in zit en waar je als bestuurder het gevoel hebt de macht in handen te hebben!
Wimpie77 schreef:Lachuh! Denk dat de GTI wat sneller is op de 1ste meters, maar daarna pakt de Porsche vanaf halverwege de 2de versnelling de leiding en geeft die niet meer uit handen! (Tenminste dat denk ik...)
Zag op Topgear (op internet of op tv geen idee...) een wedstrijdje tussen de oude sportcars (McLaren, een verari) en de nieuwere (CGT, verari). Was wel grappig!
Ik geloof alleen niet dat de nieuwe 206 gti de oude 205 gti zoekrijdt...,, zelfs met mijn golfje cabrio diesel rijd ik rondjes om de 206 gti met een laffe 136 pk... (of hebben ze de RC gepakt??)
de Fiscalist schreef:(...) zelfs met mijn golfje cabrio diesel rijd ik rondjes om de 206 gti met een laffe 136 pk...
Het zijn de twee PK's die je vergeet die 't 'm doen; De 206gti had er 138 namelijk. Nou weet ik natuurlijk niet welk model Golf cabrio diesel je nou precies rijdt (was MkIII niet de laatste die in Cabrio versie kwam?), maar die laatste cabrio met 'top-diesel' (1999, 1.9Tdi) heeft 110pk en kwam qua performance (11,3s en top 190km/u) echt niet in de buurt van de 206gti (8.3s en 210km/u). En ik kan het weten, want ik heb met veel plezier 6 jaar in zo'n 206je gereden.
Oh, de 206gti was inderdaad (op papier, fractioneel) sneller dan de 205 (1.9)gti maar het gewicht van de 206 was natuurlijk wel wat hoger dus groot kan het verschil absoluut niet zijn geweest.
Ik had de 0-100 tijd even gepost omdat ik dat nogal frappant vond.
Aangezien het vermogen van de GTI een stuk lager ligt dan dat van de 993 en het gewicht ongeveer t zelfde is zal waarschijnlijk veel te wijten zijn aan de elektronica die de GTI op de baan houdt, niet ?