Deel hier je (links naar) streams, plaatjes, bestanden, games of andere interessante media.
22 dec 2009 7:42
DEN HAAG - Alle Nederlandse weggebruikers moeten snel aan het puntenrijbewijs. Daarvoor pleit landelijk verkeersofficier Koos Spee. Hij is in overleg met politie, CBR en het College van procureurs-generaal om te komen tot een puntenrijbewijs voor alle automobilisten en motorrijders. Nu bestaat een dergelijk systeem alleen nog voor beginnende bestuurders.
Spee zegt in het jongste nummer van vakblad Blauw, uitgave van de Politieacademie, dat het woud van maatregelen rondom het rijbewijs hem een doorn in het oog is. "Je kunt je rijbewijs kwijtraken bij de rechter, het OM kan een beschikking afgeven en ook het CBR kan rijbewijzen innemen. Er zijn gedragscursussen en tal van strafmaatregelen. Het loopt allemaal door elkaar."
Afschaffen
De 63-jarige officier nam begin dit jaar afscheid van het Bureau Verkeershandhaving, maar wordt door het ministerie nog steeds 'boegbeeld' van de verkeersveiligheid genoemd. Koos Spee wil de ontzegging van de rijbevoegdheid door de rechter afschaffen en daar "een bestuurlijk traject van maken, zodat alleen het CBR rijbewijzen kan afnemen".
Hij pleit voor een puntenrijbewijs waarbij iedereen die meer dan tien strafpunten heeft verzameld, automatisch de rijbevoegdheid verliest. "Maar je kunt punten terugverdienen door bijvoorbeeld een cursus te volgen of een alcoholslot in je auto te laten monteren. Ik ga dit plan op tafel leggen bij politie, CBR en het College van PG's", aldus Spee.
In veel omringende landen is er al vergelijkbare wetgeving. In Nederland bestaat het sinds maart 2002 alleen voor nieuwe deelnemers aan het verkeer. Wanneer beginnende bestuurders de eerste vijf jaar verkeersdelicten plegen, verliezen zij telkens een punt. Als de teller op drie staat, wordt het rijbewijs ingevorderd. Gevaarlijk gedrag, dood door schuld of toebrengen van lichamelijk letsel, bumperkleven en zware snelheidsoverschrijdingen kosten punten. In het nieuwe systeem voor alle weggebruikers en met meer punten, zal de lijst delicten ook langer worden.
22 dec 2009 7:51
Koos
wij als automobilisten zijn toch geen kinderen
het begint hier al mooi op het oude Rusland te lijken
22 dec 2009 8:08
"een bestuurlijk traject van maken, zodat alleen het CBR rijbewijzen kan afnemen".
Waar gaan we heen
Het lijkt wel of we in een moderne DDR leven
22 dec 2009 8:39
het werkt heel goed
22 dec 2009 9:45
Koos Spee moet gewoon zijn bek houden. Zo blij dat we van die vervelende vent afzijn.
22 dec 2009 9:59
Kun je ook bonuspunten scoren dan?
22 dec 2009 10:13
"een bestuurlijk traject van maken, zodat alleen het CBR rijbewijzen kan afnemen".
Goed idee Koos
Het is zo'n zooitje bij het CBR, dat rijbewijs wordt nooooit ingenomen
22 dec 2009 10:34
het schijnt inderdaad dat het met een punten rijbewijs al een rotzooitje is kwa in nemen
22 dec 2009 13:24
Het is niet zo'n ramp hoor! Hebben het hier al jaren. Komt misschien het rijgedrag in Ned.
wel ten goede!
22 dec 2009 15:17
arenarood schreef:Het is niet zo'n ramp hoor! Hebben het hier al jaren. Komt misschien het rijgedrag in Ned.
wel ten goede!
Vind je dan dat ze in la Belle France zo fantastisch rijden?
22 dec 2009 17:57
zijn die miljoenen bij het CBR al opgegaan aan het computersysteem om dit te verwezenlijken?
moeten ze zo binnen een half jaar terug verdiend hebben, met die struikrovers langs de weg
22 dec 2009 18:01
een vriend van me woont in frankrijk, heeft wat punten aan de broek en rijdt nu zeeeer keurig...
22 dec 2009 18:40
werkt in Duitsland ook al 10-tallen jaren goed
hoewel: liever 3 punten in Bremen
dan in Flensburg
een FC Twente fan
22 dec 2009 19:08
wolf schreef:een vriend van me woont in frankrijk, heeft wat punten aan de broek en rijdt nu zeeeer keurig...
Dat bedoel ik,werkt beter dan een geldboete
22 dec 2009 23:41
Ik heb er niet zo'n probleem mee. Als je jezelf een beetje gedraagd zul je niet zo snel een punt scoren. En er zijn inderdaad wel wat voorbeelden dat het prima werkt, kijk maar eens naar onze oosterburen.
23 dec 2009 0:34
Hmm ja, ergens zeker een goed punt echter zal er ongetwijfeld weer een inflatie/deflatie van het aantal punten waarbij consequenties optreden worden aangepast net als de bedragen voor rekeningrijden, want--> ze runnen na een aantal jaren even een statistische analyse en bereken de instroom aan vermogen als zij de grens van 10 naar 5 knallen. Dit doen zij net zo lang tot ze bij 2-3 punten zijn...
Nu ben ik ook voor veilig verkeer in Nederland en een schoon klimaat. Echter regels en belastingen die in het leven worden geroepen voor dit doeleinde blijken meestal(zoniet altijd) als primaire doel te hebben schat kistvulling(inkomsten kunnen niet voldoende onderbouwd worden met uitgaven aan milieu en veiligheid).
ben voor extra veiligheid en 10 punten zijn er abosluut een hoop, echter dit zal met de loop der jaren aangepast worden(leert de geschiedenis ons).
Trouwens, ik denk dat de eerste die 10 punten achter zijn naam scoort hoofd Veilig Verkeer Nederland is, maar dat maakt dan niet uit, want hij had er al moeilijk door geslapen namelijk.....
...En de agenten die controleerden op snelheid en zelf ook 170 rijden waar 120 verplicht is, die hadden ook een vijf minuten langer functioneringsgesprek dan normaal dus die extra punten die zij scoren die verdienen ze ook niet want ze hebben het al echt zwaar gehad....
23 dec 2009 0:48
Hier in Australie doen ze het ook met punten, en als ik geflitst wordt met nog maar 2 punten op zak, dan geef ik door dat mijn echtegenote die keer heeft gereden....
23 dec 2009 2:48
Dit kan natuurlijk positief of negatief zijn afhankelijk van welke overtrading punten zou verdienen. Als ze zijn allen voor grote overtreding en "persistent offenders" uit gegeven zou het een positief en juist effect hebben. Aan de negatief kant als je de Britse punten systeem gebruikt als voorbeeld zou de gemiddeld Nederlander niet vrolijker van de punt systeem zijn. Want in de UK krijg je voor bijna alle overtredingen punten, bijvoorbeeld een gemiddeld snelheidsovertreding zou je en boute en 3 punten kosten deze punten blijven op je rijbewijs voor 4 jaar je kunt maximaaal tot 11 punten lopen 12 of meer in een 3 jaar loop tijd ben je je rijbewijs kwijd....Dus 4 klien snelheidsovertreding of andere kleine overtrading in 3 jaar een you can kiss you're rijbewijs goodbye! Punten kost ook meer premie bij de verzekeraar!!
23 dec 2009 9:50
in Duitsland komt je rijbewijs pas in gevaar bij 18 punten,
je kunt ook punten afbouwen als je geen overtredingen maakt,
verder zijn de boetes voor snelheidsovetredingen heel veel lager dan in NL
groet rene
23 dec 2009 11:45
Ik zie dat systeem van Koos, zoals het hierboven beschreven staat, zo 123 nog niet werken..........
Bij ons in Nederland gaat het mbt de verkeersboetes vooral om geld te innen, en vooral niet om de verkeersveiligheid te waarborgen.
M.a.w. indien dit puntensysteem inderdaad zou blijken te werken (minder overtredingen) dan kost dit de staat heel wat knaken aan inkomsten.
Om het verschil te compenseren zal het wel een variant worden van het puntensysteem met daarbij b.v. boete’s naar hoogte van inkomen, of gerelateerd naar cataloguswaarde van het voertuig waar de overtreding mee gemaakt is.
Of nog zotter politiek correct, naar CO2 uitstoot van het voertuig.
28 dec 2009 0:57
De Phanthom of the Opera doet weer van zich horen, hoor... #kosts#
Ben het grotendeels met MetalGreen911SC eens.
Nadeel van het Spee(r) plan is ook dat uitsluitend CBR rijbewijzen moet gaan intrekken middels administratief recht. De essentie van administratief recht is het beginsel van de omgekeerde bewijslast.
Nu moet het OM voor de rechter de juistheid aantonen, straks krijg je een brief (misschien bij vergissing) van het CBR dat je in bijgaande antwoordenvellope je rijbewijs moet terugsturen en vervolgens kan JIJ gaan aantonen dat het intrekken van het rijbewijs onrechtmatig was. Kun je eerst zelf achter het bewijs aan (Ja Sigrid, daar gaat'ie weer...) door te wobben en eventueel naar de bestuursrechter om de juiste documenten te krijgen... vervolgens, als je dan nog binnen de bezwaarperiode bent je bezwaar formuleren. Overigens wordt een bezwaar dan STANDAARD afgewezen (vgl. de huidige procedure bij CVOM).... dus moet je naar de kantonrechter. Inmiddels ben je dus al maanden de rijbevoegdheid kwijt. Leuk natuurlijk voor je baan en je relatie....
29 dec 2009 17:32
eerst de kilometerheffing en nu dit gaat lekker, maar opzich vind ik het geen verkeerd plan maar of het gaat werken is een 2de
29 dec 2009 19:50
En wat dacht je van een combinatie van kilometerheffing en een puntenrijbewijs. Moet je indenken dat je bij
iedere snelheidsovertreding automatisch geregistreerd wordt en dus ook automatisch puntjes bijgeteld krijgt. Dan kan het hard gaan!
Leuker kunnen ze het niet maken, ...
30 dec 2009 1:36
Hangt toch helemaal af van welke delicten op de lijst komen. Niet iedere snelheidsovertreding betekent een punt. Ik ga er van uit dat ook daar de drempel ligt bij alles wat niet via 'Wet Mulder' afgehandeld wordt in aanmerking komt voor een punt. Dus boven de 30 km/u in de bebouwde kom te hard en 40 km/u op de snelheid.
Ook in het buitenland hanteren ze dit soort grenzen.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.