11 feb 2010 11:06
11 feb 2010 11:32
11 feb 2010 16:54
11 feb 2010 17:10
Jasje Dasje schreef:idd gyroscopisch effect. Wel eens een powerball van paar honderd gram in je handen gehad bij 10k rpm? Lijkt mij dat ze een dergelijk systeem laten opladen voor een bocht waar het langst vol geremd moet worden op een circuit en het dan in het rechte stuk direct na de bocht gebruikt wordt...?
Desalniettemin interessant, Peugeot Le Mans cars zijn al hybride en die dingen zijn ziekelijk snel en maken Star Trek achtige geluide(Hybride hdi motoren). Die dingen laden ook op bij afremmen. En ik weet niet of het door het opladen van een vliegwiel/accu komt, maar die dingen die remmen...
Als de nieuwe GT3R hybrid dat ook gaat doen...
11 feb 2010 18:13
11 feb 2010 18:19
11 feb 2010 20:33
11 feb 2010 20:47
11 feb 2010 21:08
Jasje Dasje schreef:ahh interessant, weer wat geleerd: 2 contra roterende gyroscopen heffen het onstante moment/kracht/traagheid van elkaar op? indien gelijk in gewicht + toerental?
11 feb 2010 23:06
11 feb 2010 23:17
maurice schreef:Yep maar bij de heli is het niet gedaan om het gyroscopisch effect maar omdat er dan geen contra rotor aan de staart nodig is om het draaimoment van de hoofdrotor tegen te werken.
Overigens wat maken we ons druk of het gyroscoposch effect....
Ooit al eens onder die klep achter aan de auto gekeken, daar zit een enorme massa van draaiende onderdelen in die ze ook wel de motor noemen.
11 feb 2010 23:32
11 feb 2010 23:54
...Then add some gearing (not shown) that makes the two masses counter-rotate slowly in the opposite sense to the frame’s rotation. This is at a much lower rotation rate than the frame’s rotation, just enough to offset the small gyroscopic moment of the frame. With the right gearing the frame’s gyroscopic moment will be annulled by the masses’ counter-moment and you will have a flywheel with plenty of angular moment, but no gyroscopic moment. Many other arrangements are possible - two contra-rotating flywheels close to each other on the same axis will do the trick; the gyroscopic moments cancel out but the angular moments add.
The application of such a device is to engines in high-performance machines. For example the engines in small aircraft have such a high gyroscopic moment that they can affect the handling of the aircraft, and longitudinally- mounted engines in racing cars can affect manoeuverability
Another method for preventing external gyroscopic forces from being exerted on a vehicle having a flywheel therein involves utilizing two coaxial, counter-rotating flywheels or rotors as disclosed in U.S. Pat. No. 5,124,605, entitled, "A Flywheel-Based Energy Storage Methods and Apparatus" rather than a single flywheel.
12 feb 2010 11:53
12 feb 2010 13:39
Automotoren gedragen zich als grote gyroscopen dankzij de snel draaiende onderdelen in de motor. Dit heeft zijn nut, bijvoorbeeld bij het Amerikaanse Indy car racen, waarbij sommige circuits een ovale vorm hebben. Gedurende de race gaan de auto's maar in één richting rond het circuit (de auto stuurt maar in één richting, bijvoorbeeld alleen naar links). Omdat de richting van de gyroscopische krachten van de motor afhangen van of de motor met de klok mee of tegen de klok in draaien, zal de neus van de auto naar beneden of naar boven worden gedrukt. Door ervoor te zorgen dat de motor in de juiste richting draait, kan de auto gemakkelijker op de weg worden gehouden, waardoor er sneller kan worden gereden
MobileChicane schreef:Bovendien ligt in deze GT3 het vliegwiel horizontaal. Betekent dat niet dat het zich vooral verzet tegen bewegingen naar boven en beneden? Dat lijkt me juist wel weer goed voor de wegligging
Als je twee gyroscopen met hun assen loodrecht op elkaar op een platform bevestigt, en dit platform binnen een ringsysteem plaatst, zodat het in alle richtingen vrij kan draaien, zal het platform helemaal vlak blijven, ook ringen in alle richtingen bewegen.
12 feb 2010 14:00
maurice schreef:Klein foutje van mijn zijde inderdaad Jort. Ik schreef 'Contraroterende delen lossen het gyroscopisch effect niet op'. Dat zit anders. Contraroterende delen lossen alleen het gyroscopisch effect op.
Een gyroscoop heeft twee momenta. Het impulsmoment en het gyroscoop moment.
12 feb 2010 23:45