Switch to full style
Deel hier je (links naar) streams, plaatjes, bestanden, games of andere interessante media.
Plaats een reactie

Alle porsches hybride?

04 okt 2010 16:42

http://www.nu.nl/auto/2348424/alle-pors ... bride.html

hmmmmm waar gaat het naartoe :pale: ?

Re: Alle porsches hybride?

04 okt 2010 19:35

In iedergeval niet meer naar de tunneltjes :roll: waarschijnlijk naar stilte/natuurgebieden... is ook mooi ssssssssssssssssss :drive:

Re: Alle porsches hybride?

04 okt 2010 21:22

Gelukkig hebben we YouTube nog :mrgreen:

Re: Alle porsches hybride?

04 okt 2010 21:24

Gaat het niet deze kant op dan:

Porsche toont op de Autoshow in Genève de 911 GT3 R Hybrid. Dat is een langeafstandsracer met een hybride-functie die wel flink anders is dan we gewend zijn.
Bij de GT3 R wordt de 480 pk sterke boxer bijgestaan door twee elektromotoren die in de voorwielen zijn geplaatst. Beide leveren ze 82 pk. De elektromotoren worden niet gevoed door een accupakket maar door een vliegwielgenerator die staat op de plek van de bijrijder.
De generator wordt geactiveerd wanneer er remacties worden gedaan. De energie wordt losgelaten op de voorwielen als er uit bochten wordt geaccelereerd of wanneer er op vol vermogen wordt ingehaald. Die extra kracht is voorhanden als de generator zes tot acht seconden is opgeladen.


Dit valt nog uit te leggen, maar ineens een doodstille Porsche :shock:

Re: Alle porsches hybride?

04 okt 2010 22:05

@geoff: dat bedoel ik nou precies....zo stil ineens.....pfffff :scratch:

Re: Alle porsches hybride?

04 okt 2010 22:47

Hybride betekent nog altijd niet volledig electrisch. Dus tot die tijd kún je als je dat wilt nog motormuziek maken.
De 918 klinkt vooralsnog ook best lekker.

Re: Alle porsches hybride?

04 okt 2010 23:09

Tuurlijk gaat het die kant op. Porsche wil als eerste sportauto fabrikant laten zien dat je sportauto's kunt bouwen die qua prestatie beter zijn dan de benzine uitvoering en ook nog zuiniger, de 918 is daar een voorbeeld van. Nu nog prototype maar hiermee wilde Porsche duidelijk aantonen dat ook een supersportauto gewoon hybride kan zijn. Met de 991 word dit traject ook voor de 911 al voorbereid.
Tendens is onder de strenge regelgeving zowieso dat de prestaties niet echt veel meer verbeteren maar auto's wel meer energie gaan halen uit een liter brandstof. Zie later het motorprogramma van de 991 ook maar.

Re: Alle porsches hybride?

05 okt 2010 22:41

twordt zolangzamerhand weltelkensweer watduidelijkerderder. Nog even en het is geheel electrisch, DE manier om zonder gezichtsverlies terug naar de luchtkoeling te gaan en die waterfase snel weer te vergeten. :popcorn:

Re: Alle porsches hybride?

05 okt 2010 22:51

Dan wordt de huidige 997 de nieuwe icoon, de laatste volledig op brandstof rijdende 911 :mrgreen:

Na de fohn, waterkoker en kappers auto start nu de zoek tocht naar een koosnaam voor de 911 hybrid :bang:

Re: Alle porsches hybride?

05 okt 2010 23:09

waterkoker + mixer = aanrecht

Re: Alle porsches hybride?

05 okt 2010 23:14

Geoff schreef:De elektromotoren worden niet gevoed door een accupakket maar door een vliegwielgenerator die staat op de plek van de bijrijder.

Toch een behoorlijk minpunt dat de bijrijdersstoel hiervoor wordt opgeofferd. Neem aan dat dat in een eventuele serieauto niet het geval zal zijn.

Afbeelding

Re: Alle porsches hybride?

06 okt 2010 2:45

Mwoah, liever een jankend vliegwiel dan een jankende vriendin op de bijrijdersplaats. :mrgreen:

Re: Alle porsches hybride?

06 okt 2010 10:17

Eerste ervaring met hybride racer
Afbeelding

Re: Alle porsches hybride?

06 okt 2010 14:58

Dat vliegwiel lijkt een prachtige oplossing. Ik dachet datzo'n draaiend moment enorme reacties bij richtingsveranderingen zou geven, maar blijkbaar niet.

Weet iemand waarom dat effect schijnbaar niet storend is?

Re: Alle porsches hybride?

06 okt 2010 19:27

Bij een constante draaisnelheid valt dat wel mee. Bij het opladen van het vliegwiel en aanspreken van het extra vermogen kunnen die krachten wel meespelen, maar dat vindt toch met name op rechte stukken plaats.

Re: Alle porsches hybride?

06 okt 2010 19:52

Leg eens wat nader uit, s.v.p., dat zie ik nl. niet.
Het gaat volgens ps (terecht m.i.) niet zozeer om de wijzigende draaisnelheid, maar om het sterk stabiliserende gyroscoopeffect van de draaiende massa op de hele auto. De auto zal rechtuit willen, of de gyroscoop wil kantelen. In dat laatste zou de oplossing of zelfs winst kunnen zitten, nl. dat de gyroscoop achteruit draait en in een bocht de andere kant op kantelt als de auto, m.a.w. meer druk op de wielen aan de binnenkant. (of moet ik daar gauw een patentje op gaan aanvragen).
Ook het gebruiken van meer dan één vliegwiel kan een oplossing zijn. Er was al ooit een motorbike die dit effect van elk draaiend onderdeel poogde op te heffen; de MotoCzysz bike, C1.
wikipedia schreef:The 990cc four cylinder engine is mounted to the frame longitudinally, rather than transversely as on most similarly configured motorcycles. A transverse arrangement fights a bike's gyroscopic tendency to stand up when leaned over and applying throttle. The C1, on the other hand, in order to negate the resulting gyroscopic forces of the longitudinal orientation, has its lengthwise-mounted inline 4 engine cut in half, with the resulting crankshaft halves counter-rotating. Thus, the bike handles with no noticeable gyroscopic force from the engine.

Re: Alle porsches hybride?

06 okt 2010 20:03

Het gyroscopisch effect is hier al uitgebreid besproken.

Omdat het vliegwiel "plat" in de auto ligt, speelt dat met name een rol bij hellingen en sterk kantelen (hetgeen in theorie een tandje moeilijker gaat door voornoemde precessie), niet zozeer bij het draaien van bochtjes.

Re: Alle porsches hybride?

06 okt 2010 22:00

Ha, dat is inderdaad eenvoudig te snappen. Dank.

Hoe werkt dat in Eau Rouge? Meer downforce eerst en dan wipt ie harder uit de veren? Ik moet niet aan Laguna Seca denken!
Plaats een reactie