Afgelopen weekend werd hier in het negentiendeeeuwse exhibition centre in Melbourne voor het eerst de 'MotorClassica' georganiseerd. Opgezet in de trant van grote concourses in Italie en Florida, probeerde men hier een internationaal publiek te trekken, door interessante auto's uit Europa en de VS over te vliegen, en door mensen als Vern Schuppan en sir Stirling Moss uit te nodigen als gast-sprekers.
Anyway, er stonden een aantal bijzondere Porsches, en ik wil jullie de plaatjes en details niet onthouden.
Allereerst was er deze 550 Spyder, chassis 0056 (James Dean's auto waarin ie zo tragisch om het leven kwam was no 0055) van de in totaal 78 die er ooit zijn gebouwd. Deze 550 is de enige ooit nieuw in Australie geleverd, geimporteerd door Norman Hamilton. Met Stirling Moss aan het stuur heeft deze auto in 1956 de 'Ardmore Tourist Trophy' gewonnen (in Nieuw Zeeland). Not too shabby!
Verder stond er deze 356 Carrera GT, met 1600cc four-cam motor. Dit is het enige (bekende) overgebleven exemplaar van de 3 rechts-gestuurde modellen geproduceerd in 1959. Geleverd met aluminium panelen, GT stoelen, 692/3 four-cam motor met Weber carburateurs, perspex ramen en GT benzinetank, is ie door de eerste eigenaar ingezet in verschillende races in Nieuw Zeeland, waar ie de nationale titel in 1959, 1960 & 1962 heeft gewonnen. Gerestaureerd in 2009 en nu in handen van een Australische verzamelaar die zegt er regelmatig mee te rijden.
De zilverkleurige auto die erachter staat is een 1951 Porsche 356 Cabriolet, de 1e in Australie geleverde Porsche (met split-window).
Verder was er deze 1966 911S, die de oorspronkelijke London - Sydney marathon heeft gereden. Ook deze auto wordt nog regelmatig van stal gehaald voor toerritjes en rallies.
Maar mijn favoriet was toch wel deze 906, die afgelopen maart nog op snelheid ererondjes reed over 't Albert Park straatcircuit voordat de Formule 1 daar van start ging. De eigenaar had niet eens de moeite gedaan om de vliegjes van de auto te halen.
Helaas heeft ie alleen ergens de afgelopen maanden een barst in z'n voorruit opgelopen. Lijkt me niet makkelijk, om een voorruit voor een 906 te vinden....
Verder stonden er de nodige Ferrari's, Alfa's, Bugatti's 'and the likes', maar het valt me bij dit soort tentoonstellingen toch op hoe ver je van de rest van de wereld af zit en wat een enorme impact dat heeft op de prijzen; Het aanbod van dit soort auto's is ontzettend klein (ik had veel van deze auto's al op Philip Island zien racen bv) en daardoor zijn auto's en onderdelen hier ontzettend duur, vooral als ze rechtgestuurd zijn, wat hier als echt meerwaarde gezien wordt.
Ik heb bv met een handelaar bij een (origineel Australisch geleverde) 1974 2.7 Carrera gestaan die ie te koop had, en die 160,000 Aussie dollars moest opleveren; dat is op dit moment zo'n 112,000 euro! Een 2.4T (gelijkwaardig aan die van mij qua uitvoering en staat) werd hier laatst aangeboden voor 70,000 dollar. (~49K). Dat zijn nog eens prijzen!
Voor onderdelen is het niet veel beter; BT Torino stoelen bijvoorbeeld (Recaro replica's): 1300 dollar hier terwijl ze in Duitsland voor 590 euro van eigenaar wisselen.
Anyway, nog meer reden dus om m'n auto in NL nog maar even op te (laten) knappen, en dan in April (zodra m'n permanent residency rond is, en na een laatste toer door Europa) op de boot te zetten.
...want de benzine is hier nog wel te betalen en er zijn hier nog lege wegen...
Groetjes uit Melbourne!
Patrick