Switch to full style
Deel hier je (links naar) streams, plaatjes, bestanden, games of andere interessante media.
Plaats een reactie

Porsche gaat buiten Duitsland bouwen

18 jan 2011 12:10

Met de bouw van de Boxster en Cayman in Finland is Porsche buitenlandse productie niet vreemd, maar het bouwen van zijn modellen in de Verenigde Staten en Azië is toch wel iets nieuws voor de Duitsers. Toch gaat het gebeuren.

Porsche bekijkt nog of de nieuwe productiefaciliteit in Noord-Amerika of Azië komt te staan. Dat geeft topman Matthias Müller aan. Volgens de CEO is uitbreiding van de productiefaciliteiten elders in de wereld noodzakelijk om het gepland verkoopvolume tot 200.000 eenheden op te krikken. De huidige fabrieken in Zuffenhausen, onder de rook van Stuttgart, en Leipzig zijn te klein om de ambitieuze doelen te halen.

De vraag is welke types dan een Amerikaanse of Aziatische geboortebewijs krijgen. Waarschijnlijk de compacte SUV, die onder de werktitel Cajun wordt ontwikkeld. Dat model zou op basis van de Audi Q5 eenvoudig in een bestaande Volkswagen-faciliteit het levenslicht kunnen zien. Het moederconcern van Porsche beschikt over verschillende fabrieken in Noord-Amerika en Azië. Müller zegt dat het de klant niet uitmaakt waar zijn auto wordt gebouwd, zolang de wagen maar een echte Porsche is.


Ik weet niet hoe jullie er over denken, maar ik heb liever geen auto die gebouwd is in de US. Al zijn de auto's die onder een Duits bedrijf gebouwd zijn kwalitatief stukken beter dan de US auto's maar toch. Heb ooit een documentaire gezien over de opstart van de ML in de US. Heeft menigeen Duitse ingenieur tot waanzin gedreven. Het interesseert ze geen r..t wat ze bouwen en hoe ze het in elkaar zetten.

Re: Porsche gaat buiten Duitsland bouwen

18 jan 2011 12:44

Mooi genuanceerd antwoord Marcel :wink:

Re: Porsche gaat buiten Duitsland bouwen

18 jan 2011 12:55

:mrgreen:

Wel eens :!:

Re: Porsche gaat buiten Duitsland bouwen

18 jan 2011 13:00

Ik zei ook niet dat het een slecht antwoord was.... :popcorn: :D

Re: Porsche gaat buiten Duitsland bouwen

18 jan 2011 13:46

:scratch: :scratch: :scratch:

Idd geformuleerd.....

Re: Porsche gaat buiten Duitsland bouwen

18 jan 2011 14:22

Lijkt me een logische stap dat je de fabriek waar een nieuw model dat voor de Aziatische en Amerikaanse markt bedoelt is ook in één van beide continenten neer zet.
Dat de opstart hoofdbrekens zal kosten is niet zo vreemd. Kijk eens wat een enorme problemen de opstart van de nieuwe fabriek in Stuttgart voor de 993 en de hele plant in Leipzig heeft gekost. Dat heeft miljoenen verlies opgeleverd voordat het een geoliede machine werd.

Re: Porsche gaat buiten Duitsland bouwen

18 jan 2011 14:25

gast schreef:(...)Wat ze in verweggiestan gaan bouwen is toch alleen de meuk voor de massa.


En met het huidige productie aantal van ~22,000 per jaar is de 911 niet voor de massa? :scratch:

Re: Porsche gaat buiten Duitsland bouwen

18 jan 2011 15:14

moest ik ook aan denken.


Porsche bouwt trouwens al langer niet meer alles in Duitsland.
Het merendeel van de Boxsters worden bij Valmet in Finland gebouwd.

Ik zie dat het originele bericht daarover ook rept.
Of men kwaliteit kan leveren is ook afhankelijk of men de omstandigheden schept om kwaliteit te kunnen leveren.
Daarin is de uitvoerende mens m.i. niet per se de leidende schakel. Dus het zal me roesten waar een auto geproduceerd is.

Is hetzelfde als origineel door PON geleverd auto, lekker belangrijk als de auto maar goed is.

Re: Porsche gaat buiten Duitsland bouwen

18 jan 2011 15:30

change is good.

no change is better.

Re: Porsche gaat buiten Duitsland bouwen

18 jan 2011 15:38

Ouwe brit :thumleft:

Re: Porsche gaat buiten Duitsland bouwen

18 jan 2011 15:52

Ze gaan de VW fabrieken abroad gebruiken .... :idea:

Re: Porsche gaat buiten Duitsland bouwen

18 jan 2011 16:38

DeniS2 schreef:Porsche bouwt trouwens al langer niet meer alles in Duitsland.
Het merendeel van de Boxsters worden bij Valmet in Finland gebouwd.

AfbeeldingHet merendeel van de Boxsters werd bij Valmet in Finland gebouwd. :wink:

Re: Porsche gaat buiten Duitsland bouwen

18 jan 2011 17:47

DeniS2 schreef:Daarin is de uitvoerende mens m.i. niet per se de leidende schakel. Dus het zal me roesten waar een auto geproduceerd is.

Ben je wel eens in de fabriek geweest waar ze auto's maken? De uitvoerende mens is daar nog steeds een hele grote schakel. Wat mij overigens erg verbaasde.
In de documentarie over de ML lieten ze zien dat men gewoon 5 op de 100 versnellingsbakken weg kon doen omdat men te lui was om de schroeven 1st met de hand er in te zetten en aan te draaien alvorens ze met de machine vast te zetten. Wat met de versnellingsbak die nummer 6 zou zijn!!

Re: Porsche gaat buiten Duitsland bouwen

18 jan 2011 18:30

MY00 schreef:Ben je wel eens in de fabriek geweest waar ze auto's maken?

Ja, ook Denis was en staat erbij :wink: :

18238
Bezoek aan Porsche fabriek Zuffenhausen 9-10 juni 2006

Brings back sweet memories! :D

Re: Porsche gaat buiten Duitsland bouwen

18 jan 2011 19:51

MY00 schreef:
DeniS2 schreef:Daarin is de uitvoerende mens m.i. niet per se de leidende schakel. Dus het zal me roesten waar een auto geproduceerd is.

Ben je wel eens in de fabriek geweest waar ze auto's maken? De uitvoerende mens is daar nog steeds een hele grote schakel. Wat mij overigens erg verbaasde.
In de documentarie over de ML lieten ze zien dat men gewoon 5 op de 100 versnellingsbakken weg kon doen omdat men te lui was om de schroeven 1st met de hand er in te zetten en aan te draaien alvorens ze met de machine vast te zetten. Wat met de versnellingsbak die nummer 6 zou zijn!!


Eric heeft het eerste deel voor mij al beantwoord.
Ik denk mss te recht toe recht aan, maar dan heb je je proces toch niet goed ingericht. Misschien kregen de uitvoerende onvoldoende tijd om de schroef aan te draaien.
Is men goed in, iets uitdenken daar tijd x voor zetten later wat aan toe voegen zonder de x factor tijd ook te corrigeren. Mocht men daar wel de tijd voor hebben, dan is het de omstandigheden scheppen dat het niet meer gebeurd. Dat is of de machine aanpassen of een mannetje er op toe laten zien dat dit gebeurd.
Ik geloof niet men in het ene land slechter werk dan elders, je moet ze alleen anders benaderen en begeleiden.
In amerika heb je dus een apart mannetje voor toezicht op de bouten nodig. Gezien de waarde van een versnellingsbak redelijk snel terugverdiend lijkt mij.

Re: Porsche gaat buiten Duitsland bouwen

18 jan 2011 20:41

DeniS2 schreef:In amerika heb je dus een apart mannetje voor toezicht op de bouten nodig. Gezien de waarde van een versnellingsbak redelijk snel terugverdiend lijkt mij.


Dat was ook hun oplossing. Verder investeerde men erg veel in zich het bewust maken van het merk en dat men trots werd op het product wat men maakte.

Re: Porsche gaat buiten Duitsland bouwen

18 jan 2011 21:05

DeniS2 schreef:..... dan heb je je proces toch niet goed ingericht. (...) Ik geloof niet men in het ene land slechter werk dan elders, je moet ze alleen anders benaderen en begeleiden.

Afbeelding H°lde voor de man die dit l°lde! Afbeelding

Re: Porsche gaat buiten Duitsland bouwen

18 jan 2011 21:23

zeker zeker, in soedan is de begeleiding gewoon wat anders, verder geen verschil. toch?

Re: Porsche gaat buiten Duitsland bouwen

18 jan 2011 22:58

MY00 schreef:Ben je wel eens in de fabriek geweest waar ze auto's maken? De uitvoerende mens is daar nog steeds een hele grote schakel. Wat mij overigens erg verbaasde.


Zoals Denis al schrijft dan is het proces niet onder controle. En ga voor de grap eens in Stuttgart of Leipzig kijken. Om de foutmarge zo laag mogelijk te houden is het Japanse principe ingevoerd bij alle Porsche fabrieken. Delivery on time, de hele onderdelenset die gedurende een fase van de bouw met de band mee loopt zodat aan het eind gecontroleerd kan worden of er iets vergeten is. En bij elke stap in de fabrikage enkele uitvoerenden en één kwaliteitscontroleur.
De uitvoerende hoef je dan maar één kunstje te leren en te controleren waardoor je een bijzonder lage uitval krijgt.
De opstart van dit soort processen en bouw van zo'n fabriek kost kapitalen extra tov het traditionele proces maar verdiend zich razendsnel terug.
En het mooie is, je kunt het over de hele wereld invoeren en de kwaliteit is controleerbaar te houden.
Daarnaast investeerd Porsche erg veel in de motivatie van zijn personeel. Ook al draai je vandaag alleen maar M3 boutjes in een deurpaneel vast, wees trots op wat je doet en als je een boutje vergeet is de collega na jou de klos en dient jouw probleem op te lossen.

Re: Porsche gaat buiten Duitsland bouwen

28 dec 2011 13:21

Ze wisselen bij porsche toch elke dag van werkstation , om eentonigheid te voorkomen nen het inzet bereik van het personeel te vergroten

Re: Porsche gaat buiten Duitsland bouwen

28 dec 2011 17:05

wolf schreef:change is good.

no change is better.


what about an oil change?

Re: Porsche gaat buiten Duitsland bouwen

28 dec 2011 17:13

zolang het binnen de normen van Porsche gebeurt, maakt het mij niet uit. ben het wel eens dat dit niet in alle landen even makkelijk is om over te brengen en dat er vaak veel 'leergeld' aan te pas komt om een hoogwaardig product volgens de gestelde normen te laten maken. En ja voor sommige mensen hoort een P niet in een ander land gemaakt te worden, maar das puur emotie. Voor bepaalde P-gepassioneerden telt de emotie heel zwaar mee want het brengt iets van de magie bij het merk

Re: Porsche gaat buiten Duitsland bouwen

28 dec 2011 18:33

dannyl schreef:Ze wisselen bij porsche toch elke dag van werkstation , om eentonigheid te voorkomen nen het inzet bereik van het personeel te vergroten


Gebeurd bij de meeste bedrijven waar ze lopendebandwerk hebben hoor.
En een auto in elkaar zetten is niet zo heel erg hightech.

Re: Porsche gaat buiten Duitsland bouwen

28 dec 2011 18:52

nou, uit elkaar halen is wel erg hightech :bang: maar is gelukkig ook geen lopende band werk. (dat is de koffie met nicotine) :mrgreen: (hightech is toch geduld in het Nederlands?)

Re: Porsche gaat buiten Duitsland bouwen

28 dec 2011 19:36

gast schreef:Zolang ze de 911 maar in .DE blijven maken interesseert het mij geen ruk waar die gemaakt is. Wat ze in verweggiestan gaan bouwen is toch alleen de meuk voor de massa. En die zal het een zorg zijn waar het Porsche embleem op hun VW is geplakt.


Iets meer respect voor andere type Porsches en de overige forumleden lijkt mij wel gewenst zo niet gepast :scratch:
Plaats een reactie