Porsche onthult geheimen van het nieuwe racemonster: Onderscheidend in zijn klasse Uitgegeven door Wim Boekel • 18 februari 2014 10:21
Al geruime tijd wordt er gespeculeerd over de motor van de nieuwe Porsche 919 Hybrid LMP1-bolide. Het voornaamste gerucht dat de ronde deed, was dat de LMP1-bolide met een V4-motor zou worden uitgerust. Het team uit Weissach heeft nu eindelijk duidelijkheid gegeven en het wordt inderdaad een vier cilinder. Daarnaast heeft het team de details bekend gemaakt van het hybridesysteem.
Vorig jaar juni werd enkel onthuld dat de auto op benzine zou gaan lopen en dat de motor over een turbo beschikte. Daarnaast heeft het Duitse merk dat men gekozen heeft voor een v-vorm en zijn de cilinders niet in lijn zijn geplaatst. De reden hiervoor wordt uitgelegd door Alex Hitzinger, technisch directeur van het LMP- project: “In een auto zoals deze wil je dat de motor een structureel onderdeel is. Wanneer je voor vier in lijn zou gaan, dat moet je een soort spaceframe er omheen bouwen en dat zorgt duidelijk voor extra gewicht en maakt het geheel complexer.”
Daarnaast heeft Porsche bevestigd dat het energieopslagsysteem in de 919 hybrid een lithium ion batterypack is. Volgens de technisch directeur is dit het beste compromis tussen energiedichtheid en krachtdichtheid, respectievelijk de hoeveelheid energie die opgeslagen kan worden en de snelheid waarmee het kan opgeslagen worden en gebruikt. Hierover zegt de Duitser: “Voor de gegeven vereisten is dit het lichtste ontwerp.”
Tegelijkertijd heeft het team uit Weissach bekend gemaakt dat men met de hoogste categorie hybride krachtontlading gaat rijden. Dit is per ronde op Le Mans maar liefst acht megajoules. De door de uitlaat gedreven energieterugwinsysteem dat door het Duitse merk is ontwikkeld, is onderscheidend ten opzichte van hetgeen concurrent Audi en de Formule 1-teams gebruiken. In plaats van het gebruik van een turbocharger, is de motor-generator onderdeel van Porsche een separate turbine in de uitlaat.
Bron:
Racexpres.nl