door redactie Autovisie ZUFFENHAUSEN - Porsche komt met een volledig elektrische auto. Dat schrijft Auto Motor und Sport. Volgens het Duitse automagazine moet de levering van dat elektrische model in 2019, mogelijk in 2018 al, van start gaan.
Auto Motor und Sport bericht dat het om een kleine sedan gaat. Dat type komt onder de Panamera in het programma. Porsche zelf reageert niet op de berichtgeving, maar dat de Duitsers naar een volledig elektrische auto kijken is geen geheim.
Het concern heeft reeds een elektro-Boxster gebouwd, zij het voor testdoeleinden. Eerder gaf de autobouwer aan een elektro-Boxster te willen brengen, maar de daadwerkelijke komst daarvan hangt af van de actieradius van het elektromodel. Porsche streeft naar minimaal 300 km, liever nog 400 km. Het Boxster E-prototype haalt slechts 170 km op een volle accu.
Gaat over een kleine sedan kennelijk dus geen sportwagen. Dan is het gemis van het geluid wat minder erg lijkt me (sterker nog in DD over de snelweg is minder geluid fijner imho).
Of het dan ook naar de sportauto's doorgevoerd gaat worden uiteindelijk.......ai.
Laat ik nou toevallig gister in een Clio RS proefgereden hebben. Wat viel dat tegen.... Motorgeluid pas leuk bij +4000rpm (dat "nepgeluid" kan me niet bekoren) Uitlaatgeluid bij Sportstand was redelijk, maar niet goed hoorbaar Verbruik heel veel hoger dan aangegeven (1:8) Alleen in semi-automatische versnellingsbak (traag en lange slag bij terugschakelen in vergelijk met PDK) Kortom: rijbeleving viel mij tegen.
Ik heb nu een Mini Cooper besteld. Een 3-cilinder (136PK) met een leuk geluid en erg pittige motor. Gebruik hem samen met de P als DD. In de winter staat de P op stal.
Tja. Verbruik.. Recent bleek na een proefrit (niet van mij) in een Cayenne Hybrid een gemiddeld verbruik van 1:3. Allemaal onderdeel van de groene leugen.
Ik zou niet weten waarom een commerciële autofabrikant niet serieus mag nadenken over een e-auto of zelfs een auto op waterstof ( wat ook neerkomt op een e-motor). Zou erg kortzichtig zijn als ze het niet deden.
lindemans schreef:Een concurrent van de BMW i8 zou Porsche niet misstaan ... Mijn oude 3.2 houdt mijn i3 niet bij bij t wegrijden.
Hebben ze toch al? De 918 spyder, voor zover je dat concurrentie kunt noemen. De i8 is er namelijk niets tegen . Qua uiterlijk ook 100x mooier, ik rij bijna dagelijks langs eentje
lindemans schreef:Een concurrent van de BMW i8 zou Porsche niet misstaan ... Mijn oude 3.2 houdt mijn i3 niet bij bij t wegrijden.
Mijn 964 en 997 hield hem ook niet bij, tot 80 k/ph dan Ik hoop echt dat Porsche met een vol elektrisch sedan komen, dan kan ik hem ook leasen als DD. De i3 moet nog twee jaar mee, dus over anderhalf jaar mag ik weer bestellen
Jan A. (997 4S) schreef:Ik zou niet weten waarom een commerciële autofabrikant niet serieus mag nadenken over een e-auto of zelfs een auto op waterstof ( wat ook neerkomt op een e-motor). Zou erg kortzichtig zijn als ze het niet deden.
+1 Net zoals ze geen keuze hadden bij de overschakeling op watergekoeld
Het is niet helemaal vergelijkbaar, want beiden (lucht en vloeistof gekoeld) gebruiken dezelfde energiebronnen. Persoonlijk zie ik een elektrische auto slechts als tussenstation, naar een betere oplossing. Iedereen elektrisch laten rijden in de huidige hoedanigheid (plugin) is gewoonweg niet haalbaar. Om zoveel stroom op te wekken, zal heel Nederland vol gezet moeten worden met windmolens en zal ook het hele elektriciteitsnet moeten worden aangepast. Daarnaast zit je dan nog eens met een laadpunt probleem; in wijken met veel hoogbouw wordt dat ondoenlijk en werkgevers zullen niet graag gratis stroom gaan weggeven, of geen parkeerplekken hebben op eigen terrein. En dan moet je je nog afvragen hoe duurzaam een elektrische auto zal zijn. Een oudere auto krijgt veelal tegenwoordig als eerste elektronische problemen, hoe zal dat gaan met een wagen die voornamelijk uit elektronica bestaat.
AMSTERDAM - Porsche werkt aan een volledig elektrisch model, zo blijkt uit planning vrijgegeven door de Volkswagen Groep en gefotografeerd door het Britse Autocar. De geruchten van een EV-Porsche gingen al langer rond, maar worden nu door de fabrikant bevestigd.
Het is een ontwikkeling die niet uit gaat en kan blijven. Porsche rijdt al een jaar of 4 met een tweetal volledig electrische Boxsters in en om Stuttgart rond. Samen met de ontwikkeling van nieuwe hybride concepten zullen daar de nieuwe aandrijflijn van de 911 uit ontwikkeld worden en de nieuwe (7e) telg aan de familie worden toegevoegd die volledig elektrisch gaat worden. En wij vinden dat jammer maar de nieuwe generatie automobilisten heeft al veel minder met brandstofmotoren. Zelfs de FIA werkt aan raceklasses voor elektrische en hybride modellen. Een ding is zeker, als Porsche zoiets op de markt brengt is er wel over nagedacht. Het hybride concept achter de 918 vond ook niemand wat 6 jaar geleden, "jaja een hybride supercar, het einde van Porsche". Nu blijkt het concept zo goed te zijn uitgewerkt dat het smaakt naar meer. De 919 gebruikt dezelfde techniek in de WEC en die technologie zal ook in de nieuwe aandrijflijnen voor de 911 etc terug te vinden zijn.
Ik vind het zelfs al aan de late kant 2018 of 2019. Tegen die tijd is de tesla zo gevestigd in dit segment dat ik denk dat het een moeilijk verhaal gaat worden. Beter vandaag de dag al volledig elektrische panamera's oid. Vind dat ze achter lopen bij porsche. Ik rijd ook liever een luchtgekoelde brandstofmotor.maar liever een paar mooie elektrische porsches dan straks minder bestaansrecht door te laat ingestapt in techniek. Als tesla zo doorgaat hebben die in 2018 een sportief gezinsmodel met 1000pk en 600 km range en oplaadbetwerk. Succes porsche.