Test Porsche 2017 RSR met 4 cilinder middenmotor? (video)
27 okt 2016 18:21
Volgens Road & Track stapt Porsche voor de 2017 RSR over op een middenmotor configuratie. Foto's lijken inderdaad te wijzen op een motor die in elk geval meer naar voren zit. Maar ik moet zeggen dat hij ook merkwaardig klinkt, is dit niet een 4-cilinder? Die kan immers door zijn kortere bouw ook verder naar voren zitten. Twee paleisrevoluties in een keer...?
Re: Test Porsche 2017 RSR met 4 cilinder middenmotor? (video
27 okt 2016 18:37
Klinkt toch ook niet als een 4 pitter. Aansluitend op dit verhaal, heeft iemand een link wat de gewichtsverdelingen zijn van de diverse porsches? Google lijkt het antwoord niet te hebben!
Woonplaats: Noord-Holland ; 991.1 GT3 en 944 mk1, ex 3.2 Carrera, ex Cayman 987S
Re: Test Porsche 2017 RSR met 4 cilinder middenmotor? (video
16 nov 2016 22:32
quote uit bericht op autoweek: "De puristen die nu nog niet zijn afgehaakt, worden wel verblijd met de 'juiste' motorsoort: een atmoferische, 4,0-liter grote zescilinderboxer. Het blok brengt via een sequentiële zesbak zo'n 510 pk naar de achterwielen. Heel druk hebben die paarden het niet, want de RSR weegt slechts 1.234 kg."
Lekker hoor ! Het Is eigenlijk een hele dikke Cayman
Re: Test Porsche 2017 RSR met 4 cilinder middenmotor? (video
17 nov 2016 0:04
Voelt een beetje als een silhouet racer obv een Cayman... Maar serieus, als je dan toch tot de conclusie komt dat dit de betere motor configuratie is, waarom dan niet beginnen met een Cayman in de eerste plaats. Kan me niet voorstellen dat de straat 911 ooit ook een midden motor krijgt... toch? Maar hij ziet er wel heftig uit!
Re: Test Porsche 2017 RSR met 4 cilinder middenmotor? (video
17 nov 2016 10:49
Had hij al bij de GT1! En het zou mij niet verbazen moest Porsche nu weer een speciale reeks voor de openbare weg maken met een 911 middenmotor. Trouwens de reden voor het omschakelen naar middenmotor is aerodynamica, de middenmotor laat, net als bij de concurrentie, toe om een grotere diffuser te plaatsen. De RSR zal door dit laatste nu hopelijk opnieuw dichter kunnen aansluiten bij de concurrentie, alleen maar hopen dat zijn grote voordeel in de regen (door die gigantische tractie) niet geheel weg is.
Re: Test Porsche 2017 RSR met 4 cilinder middenmotor? (video
17 nov 2016 15:24
Een racer mag wel een automaat hebben, er zijn genoeg andere dingetjes om de belevingsniveau van een 993 4S met handbak te benaderen
En waarom geen Cayman RSR? Omdat een Cayman gewoon niet de allure heeft van de 911, het is uberhaupt de instap Porsche coupe. Audi gaan ook niet met een TT op dit niveau racen... en BMW niet met een Z4...etc.
Wat ik denk wel gaan gebeuren is dat de volgende 911 met een middenmotor op de markt komt. Maar dan net iets groter zal zijn dan de Cayman en misschien met een achterbankje. Zoals de 5 serie op de 3 lijkt maar net iets groter.
Re: Test Porsche 2017 RSR met 4 cilinder middenmotor? (video
17 nov 2016 15:49
@ Johann Dat laatste denk ik niet, de motor zal louter misschien wederom een paar centimeter naar voren schuiven. Met middenmotor blijft van dat achterbankje weinig over, kijk maar naar de Ferrari 308 GTB4, Mondial of Lotus Evora. In de racerij is een middenmotor handig omwille van de aerodynamica (laat omvangrijke diffuser toe). Op de weg blijft een 2+2 zijn voordelen hebben.
Re: Test Porsche 2017 RSR met 4 cilinder middenmotor? (video
17 nov 2016 19:32
Johann schreef: En waarom geen Cayman RSR? Omdat een Cayman gewoon niet de allure heeft van de 911, het is uberhaupt de instap Porsche coupe. Audi gaan ook niet met een TT op dit niveau racen... en BMW niet met een Z4...etc.
Wat ik denk wel gaan gebeuren is dat de volgende 911 met een middenmotor op de markt komt. Maar dan net iets groter zal zijn dan de Cayman en misschien met een achterbankje. Zoals de 5 serie op de 3 lijkt maar net iets groter.
Instap Porsche of niet, in de basis is ie (blijkbaar, gezien deze move van Porsche) gewoon beter geschikt. Dat gaat denk ik in veel mindere mate op voor een TT vs R8. Bentley gaat toch ook niet racen met de Brooklands omdat die meer allure zou kunnen hebben dan een Continental GT? Natuurlijk snap ik je punt ergens wel, de marketing waarde van de 911 is vele malen hoger. Ik zit dan ook een beetje te stangen met die opmerking over de Cayman. Niet in de laatste plaats omdat ik denk "WTF - een 911 met de motor achterin is ook al niet meer vanzelfsprekend". Weet niet zo goed waar het heen gaat met de 911. Of het echt een middenmotor gaat worden...? Wel zie ik evolutie nog meer tussen Cayman en Panamera in waarbij de 911 nog meer de GT wordt in de line up.
Overigens, de vergelijking met de 911 GT1 vind ik niet opgaan, dat is net zoveel een 911 als de Mercedes CLK GTR een CLK was oid... Pure marketing dat die aanduidingen gebruikt werden.
Re: Test Porsche 2017 RSR met 4 cilinder middenmotor? (video
17 nov 2016 20:16
Sla dan de geschiedenisboeken maar eens open. De eerste GT1 stond gewoon op het verlengde onderstel (met achteraan nu een buizenframe) van een 993, inclusief voorruitje van een 964 Speedster. Ging om een samenraapsel van onderdelen, een project dat het binnen de 9 maanden van idee, na de overwinning van McLaren met de F1 op Le Mans, tot afgewerkt product schopte. Was zeker zoveel 911 als deze RSR. Pas de '98 GT1 had een eigen carbon monocoque.
De Mercedes of Toyota hadden inderdaad niets met reguliere modellen gemeen, de GT1-klasse was op dat moment helemaal ontvreemd...
Re: Test Porsche 2017 RSR met 4 cilinder middenmotor? (video
17 nov 2016 21:59
Heeft iemand al zicht op de configuratie van de motor-bak? De 911 heeft eerst de versnellingsbak en dan de motor, die daardoor enigzins achter de achteras komt. De Boxster/Cayman heeft de juiste verhouding: eerst de motor en dan de versnellingsbak. Daarmee is de gewichtsverhouding optimaal.
Ben benieuwd of de Cayman nu eindelijk concurrentie gaat krijgen als best rijdende Porsche.....