Leuk dat er artikel aan Brutus gewijd wordt, maar het klopt niet heel erg allemaal. De schrijver is niet veel verder gekomen dan Wikipedia en
https://www.vierenzestig.nl/35144/veili ... rsche-916/, en slaat nog steeds de plank mis.
Porsche had tot begin jaren zeventig eigenlijk alleen de 911. Dat was ook toen al een redelijk prijzige sportwagen en dus zocht het sportwagenmerk naar uitbreiding richting goedkopere modellen. En zo kwamen ze bij de Porsche 914 - een viercilinder model dat in samenwerking met Volkswagen werd ontwikkeld.
Er was al een 912 sinds 1965, de 914 was bedoeld om de 912 (en Karmann Ghia) op te volgen.
Er werd een beetje op de 914 neergekeken en al snel raakte dit model bekend onder de naam Volks-Porsche, afgekort VoPo. Porsche probeerde dat imago te veranderen door er ook een zescilinder in te hangen. Dat model heette 914/6 en flopte genadeloos,
De 914 is direct al ontwikkeld en uitgeleverd als 914/4 en 914/6, de 6 is daar niet later aan toegevoegd om het imago op te poetsen.
Ik hoor in de 914 community al geluiden dat zo'n veiling de prijzen van de 914 nog verder op gaan stuwen. Dat zou op zich best kunnen, het afgelopen jaar zijn er al viercylinders met weinig kilometers geveild voor bedragen van boven een ton. En ook voor een "gewone" nette en roestvrije 914 worden nu al bedragen tussen de 20 en 30 duizend dollar gevraagd, waar dit twee jaar geleden nog tussen de 15 en 20 duizend lag.
Wel mooi, eindelijk een beetje erkenning voor dit lelijke eendje uit de jaren 70.