22 feb 2019 14:03
Erik Kouwenhoven die op 21 Februari voor het AD schreef:
Het wetsvoorstel komt er als gevolg van een geflopt spoorwegproject. De Californische overheid probeert al jarenlang om een hogesnelheidslijn aan te leggen tussen San Francisco en Los Angeles. De wegen tussen de twee megasteden zijn namelijk dramatisch verzadigd en het hele traject is vaak één lange file. Helaas blijven de kosten voor het aanleggen van de nieuwe spoorweg verder en verder oplopen.
Daarom wil Senator John Moorlach langs de bestaande snelwegen (Interstate 5 en Route 99) in elke richting twee extra baanvakken laten aanleggen waar geen snelheidsbeperking zou gelden. Als een percentage van de auto’s veel sneller kan reizen, zo redeneert hij, dan ontstaan er ook minder files. Zijn inspiratie heeft de republikeinse senator gehaald bij de Duitse autobahn.
,,Op de Duitse autobahn zijn minder ongelukken dan op onze Interstates en ondertussen verbrand je je brandstof op hoge snelheid een stuk efficiënter dan wanneer je 20 minuten achter twee inhalende vrachtwagens hangt”, stelt hij tegenover nieuwszender CBS Sacramento. Andere medestanders benoemen een ander bijkomend voordeel: welgestelde toeristen met dure sportauto’s komen naar Californië om hun topsnelheid te ervaren en meer toerisme betekent meer inkomsten.
22 feb 2019 14:56
22 feb 2019 15:02
22 feb 2019 15:21
22 feb 2019 15:56
23 feb 2019 9:24
03 maart 2019 22:24
04 maart 2019 20:30
04 maart 2019 21:28
04 maart 2019 21:33
04 maart 2019 22:29
05 maart 2019 9:02
05 maart 2019 10:20
05 maart 2019 13:26