Dag 3 – Fluelapass - Ofenpas (klein stukje) – Stelvio (zuid zijde) – Umbrail
Goed, dag 3. Dag begon goed, gordijnen openen en strak blauwe lucht. Alhoewel dat in de bergen snel kan veranderen. Plan was volgend hotel in Merano (als uitvalsbasis voor tocht naar de Dolomieten) maar we konden tijdens ontbijt geen hotel vinden binnen vereisten en budget in Merano en direct omgeving. Uiteindelijk één geboekt in Latzfons, een gehucht in de bergen boven Bolzano…maar fantastisch uitzicht vanuit hotelkamer en lekker goedkoop. Enfin, vanaf nu passen rijden die ik nog nooit gereden had en het begon uitermate goed met de Fluelapas. Fantastische combinatie van bergen, uitzichten en naarmate we hoger kwamen ook weer veel sneeuw. De Schottensee aan de top lag er nog geheel bevroren bij en leverde met de sneeuw op de berghellingen een geweldig plaatje op. Via stukje Ofenpas en omweg via Livigno een SS30 op weg naar de Stelvio zuidzijde. Tijdens route planning al gekozen voor zuidzijde en op de dag zelf was noordzijde afgesloten. Dus planning was `toevalligerwijs de juiste keuze. Noordzijde leek me tijdens planning te druk en voor de 3e auto die uiteindelijk niet is meegegaan (Ferrari 360 spider) af en toe te smal om tegenliggers makkelijk te kunnen passeren. Op de Stelvio werd direct duidelijk dat dit een populaire pas is, veel meer fiets, motor en auto verkeer dan op alle eerder gereden passen. Respect voor de wielrenners (soms behoorlijk op leeftijd) en paar fraaie bolides zien rondrijden. Ook nu weer een mooie pas en uitgebreid de tijd genomen voor foto serie. Doorgereden naar de top, hier weer erg veel sneeuw wat voor de gehele belevenis absoluut een toegevoegde waarde had. Daar omgekeerd om via de Umbrail weer af te zakken naar het dal. Umbrail leuk en af en toe hele diepe afgronden zonder enige vorm van vangrail. Als mijn vrouw had meegereden had ze deze pas niet leuk gevonden. Om Merano toch even mee te maken daar avond eten genomen en daarna op zoek naar ons berghotel. Uiteindelijk toch prima plek, nieuw gebouw, moderne kamers en uitzicht op de Dolomieten in de verte. Ons doel voor de dag erna.
Dag 4 – Dolomieten
Vroeg wakker omdat regen wordt verwacht. De dag begon goed maar uiteindelijk hebben we inderdaad toch een hoop regen over ons heen gehad. Had tijdens de eerste bui de GoPro nog in bereik van de ruitenwissers zitten, had dus snel een parkeerplekje nodig maar dat liet even op zich wachten. Uiteindelijk terug bij hotel waren ze verwonderd dat het er geregend had wat zij hadden er geen spat van meegekregen. Veruit de twee mooiste routes vond ik de Passo Gardena en Sella pas. Misschien ook wel omdat we hier nog zonnig weer hadden. Maar de combi van groene heuvels en rauwe bergpieken was erg fraai. Ook hier weer erg veel verkeer en het was pas juni, zal in hoogseizoen heel erg druk zijn, misschien wel ondoenlijk om lekker door te kunnen rijden. Vanwege de dreigende wolken minder tijd genomen voor foto’s.
Dag 5
Plan was via Jaufenpas naar Oostenrijk en daar wat passen rijden maar weersverwachting was dermate slecht dat we deze dag gebruikt hebben om naar huis te rijden. Deze passen komen volgend jaar wel aan de beurt.
Ik had voor het eerste een GoPro (Hero 7 black) meegenomen, heb de nodige uren aan ruw video materiaal. Heb af en toe de GoPro ook op de BWM geplaatst zodat ik video’s van mijn rijdende Boxster heb. Moet nu eens uitzoeken hoe ik hier een 5-minuten highlights filmpje van kan maken. Zal ook die posten zodra gereed. Als iemand nog een tip heeft voor gebruiksvriendelijk edit programma houd ik me aanbevolen. Kleuren ruw materiaal is goed, moet enkel knip- en plakwerk uitvoeren en wellicht muziekje toevoegen want windgeruis is niet echt fijn om 5 minuten aan te horen.