Zeer interessant onderwerp waar ik al 15 jaar lang 'last' van heb. ( niet zozeer ik maar mijn klanten) Personeel vinden als Porsche specialist is erg moeilijk. Laat staan goed personeel. En ik zocht juist altijd naar 'goed tot erg goed personeel'. Een monteur is in deze regio niet te vinden, laat staan een goede monteur met passie die ook nog wel eens kleppen heeft gesteld en weet wat contactpunten zijn. Het niveau is om eerlijk te zijn al jaren om te huilen wat van school komt wat betreft de automotive kant niveau 3 of 4. Monteurs moeten denk ik rond de 35 tot 40 zijn om nog op de oude degelijke manier te zijn opgeleid incl. veel praktijk onderwijs en lessen gehad hebben over bijvoorbeeld carburateurs en oude ontstekingen.
giulia schreef:Dan komt daar inderdaad nog eens bij dat de echt goede specialisten minder worden en er ook bijna niet meer wordt opgeleid tot dit niveau. Hetzelfde geldt voor loodgieters, timmerlieden, enz. Het ziet er naar uit de er bij de jeugd (sprak opa
) geen tot zeer matige interesse meer is om met de handjes te werken. Nulletjes en eentjes is hun toekomst.
In het verleden was het traject naar automonteur meestal: 4 jaar Technische school waarvan de laatste 2 jaar beroepsgericht, daarna 2 jaar opleiding 2e automonteur en 2 of 3 jaar opleiding 1e automonteur daar achter aan. ( Dus 4 of 5 jaar lang 4 dagen werken voor praktijkervaring en 1 dag in de week naar de Streekschool aansluitend met strenge examens in Nieuwegein bij de Innovam.
Of deed je in plaats van werken én Streekschool de MTS. Daarna kon je nog voor APK keurmeester gaan. Niet eerder. Als monteur kwamen daarna de gespecialiseerde ( elektronica) cursussen en dealercursussen. Een goede monteur had er dus zo'n 8 jaar er op zitten voor hij zelfstandig kon en mocht sleutelen. Maar nog geen ervaren monteur was.
Tot vorig jaar leidde ik als leermeester praktijk op voor niveau 3 en 4 autotechnicus. Een beginnend niveau 3 autotechnicus heeft het jaar daarvoor meestal een VMBO-Kader of TL opleiding afgerond. Of misschien wel Havo. Dat betekend 17 of 18 jaar zijn en nooit autotechnische vakken gehad en wel meteen op 'hoog' niveau willen instappen, gepushed door de school die vaak verteld dat de opleiding ook wel gecombineerd met niveau 4 kan worden gedaan zodat je in 3 jaar 1e automonteur bent incl. Apk keurmeester.
Zo halen ze leerlingen binnen. En daar zit het probleem. Want je kunt niet in 3 jaar leren wat vroeger in 8 jaar ging ( en zonder praktijk ervaring) terwijl de techniek er niet eenvoudiger op is geworden. Dat is er alleen in 3 jaar in te stampen als de opleiding tot het hoognodige voor het examen is teruggebracht zodat er geen tijd meer is voor de ontzettend belangrijke basiskennis. En zonder basiskennis, zonder materiaalleer, gereedschapsleer, lassen, draaien, frezen, bankwerken en goed praktijkonderwijs etc is het niveau van de beginnende monteur niet meer wat het was. En dan heb ik het nog eens niet gehad over dat er tegenwoordig nauwelijks nog eerst aan fietsen en bromfietsen of oude auto's wordt gesleuteld wat de sleutelvaardigheid ten goede kwam zodat je al redelijk kon sleutelen voordat je naar de LTS of MTS ging.
Een probleem was natuurlijk ook dat ouders vonden dat hun kinderen beter door konden leren en studeren in plaats van een technische opleiding te gaan doen. Want als je verder leerde kon je meer gaan verdienen. Nu hebben de meesten doorgeleerd, geld om het een en ander uit te besteden aan de vakman, alleen is die vakman bijna niet meer te vinden en de vraag erna erg groot.