Deel hier je (links naar) streams, plaatjes, bestanden, games of andere interessante media.
08 dec 2024 16:59
Aangezien 2024 klaar is, maar een Topic voor 2025.
We gaan zien wat het gaat brengen.
13 dec 2024 9:32
FIA voert kleine aanpassingen aan F1-reglement 2025 door
De FIA meldde gisteren dat de aanpassingen aan het Formule 1-reglement van 2026 zijn goedgekeurd tijdens de vergadering van de World Motorsport Council. Tijdens diezelfde vergadering werden er echter ook een aantal aanpassingen aan het reglement voor 2025 goedgekeurd.
Zo werd er groen licht gegeven voor de cooling kit voor 2025. Dit onderwerp is sinds de Grand Prix van Qatar een groot thema in de Formule 1. Veel coureurs werden tijdens en/of na de race niet lekker door de extreme hitte en men vond dan ook dat er iets moest gebeuren om de rijders hierbij te kunnen helpen. De World Motorsport Council van FIA is daarom op de donderdag in Rwanda akkoord gegaan met de komst van een koelsysteem voor de coureurs. Volgens de nieuwe regels kan de wedstrijdleider de zogenoemde 'heat hazard-regel' in werking laten treden gedurende een weekend, waardoor de teams hun rijders verplicht moeten uitrusten met een koelsysteem. Deze regel treedt sowieso in werking als de weerradars van de FIA meer dan 30 graden Celsius voorspellen. Als deze regel gedurende een weekend in werking treedt, dan zal het minimumgewicht van de bolides voor het hele weekend met vijf kilogram verhoogd worden, omdat de rijders met zo'n cooling kit meer zullen wegen.
Achtervleugels
Ook is er een aanpassing gemaakt aan de reglementen wat betreft de achtervleugels. Vermoedelijk heeft dit te maken met de 'mini-DRS' van McLaren. Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan werd namelijk duidelijk dat de achtervleugel van de McLaren-bolide doorboog, waardoor de hoek van de beweegbare flap (het bovenste deel van de achtervleugel) aanzienlijk afnam. Dit zorgde ervoor dat wanneer de DRS van de MCL38 dicht bleef, de onderrand van de beweegbare flap licht naar boven ging, waardoor er een soort vouw ontstond. Zo ontstond er - zonder dat er gebruik werd gemaakt van het DRS-systeem - een gleuf in de achtervleugel van het team uit Woking, waardoor ze meer snelheid op de rechte stukken konden winnen. Uiteindelijk moest McLaren al haar achtervleugels aanpassen van de FIA, omdat ze volgens de autosportfederatie niet in de geest van de technische reglementen waren.
Al is het niet gek dat er een gleuf in de achtervleugel van McLaren zat, want dat is bij alle teams het geval. Deze is zelfs verplicht, omdat het onderdeel anders niet werkt. Deze minimale opening mocht voorheen tien tot vijftien millimeter zijn, maar het World Motorsport Council heeft nu besloten dat deze nog maar 9,4 tot 13 millimeter mag zijn. Ook is er een aanpassing gemaakt aan de afmeting bij DRS open. Wanneer de DRS open was, mocht de opening in de achtervleugel tussen de 10 en 85 millimeter liggen, maar dat is nu veranderd naar tussen de 9,4 en 85 millimeter.
DRS-modi
Bovendien heeft de FIA de regels omtrent de DRS-modi aangepast. Er mogen nu nog maar twee standen zijn, en nadat een rijder de DRS heeft gebruikt, moet de achtervleugel weer precies in dezelfde stand komen te staan als voor het activeren van de DRS.
13 dec 2024 10:29
Wat betekent die laatste regel over die DRS-modi?
13 dec 2024 11:52
Ik denk dat ze heel duidelijk willen zijn in het feit dat de vleugel maar twee standen mag hebben en de afstand dus gelijk is voor en na het openen van de vleugel.
Nu zou het kunnen zijn dat na het openen van de vleugel de afstand groter blijft en dus minder downforce gegenereerd wordt.
13 dec 2024 12:10
Ah,zo... meer ter verduidelijking dus.
13 dec 2024 12:41
Dan ook maar de grid voor 2025:
Red Bull Racing
Max Verstappen – #1
Sergio Perez – #11 (alhoewel zijn positie nu openlijk ter discussie wordt gesteld)
Ferrari
Charles Leclerc – #16
Lewis Hamilton – #44
McLaren
Lando Norris – #4
Oscar Piastri – #81
Mercedes
George Russell – #63
Andrea Kimi Antonelli – #?
Aston Martin
Fernando Alonso – #14
Lance Stroll – #18 (onbegrijpelijk dat hij nog steeds een stoeltje heeft...)
Alpine
Pierre Gasly – #10
Jack Doohan – #?
Racing Bulls
Yuki Tsunoda – #22
Liam Lawson - #30 (nog niet officieel bevestigd, maar volgens Mekies is Liam er gewoon bij volgend seizoen, maar de geruchten gaan ook dat Lawson het stoeltje van Perez gaat vullen)
Williams
Alex Albon – #23
Carlos Sainz – #55
Haas
Oliver Bearman – #?
Esteban Ocon – #31
Kick Sauber
Nico Hulkenberg – #27
Gabriel Bortoleto – #?
13 dec 2024 13:39
Bearman heeft tot nu toe met de 87 gereden en dat is als het goed is ook volgend jaar zijn nummer. Antonelli gaat met de 12 rijden, Doohan met de 7 (hij wilde eigenlijk ook de 12). Bortoleto heeft bij de post-season test met de 98 gereden.
Dat Lance Stroll als zoon van de teameigenaar niet op prestaties beoordeeld wordt is op zich niet zo verrassend...
13 dec 2024 14:40
Ik begrijp echt niet dat Red Bull niet voor Sainz gaat.
En ja, Sainz Sr. heeft wel wat ruiten in gegooid bij Red Bull F1. Want volgens mij wordt hij zelf nog steeds gesponsord.
En de samen werking bij Torro Rosso was ook niet de beste, maar toen waren ze beide stukken jonger.
Maar om z'n goed rijder bij Willliams te laten rijden is echt gewoon heel erg jammer.
Zelfs Ocon zou ik zou ik de voorkeur geven boven Liam of Yuki.
Maar ik hoef niet te dealen met politiek en een rijder welke al 4x wereldkampioen is.
13 dec 2024 14:52
Eens.
Vind het ook jammer dat Sainz geen beter team heeft kunnen vinden.
13 dec 2024 17:50
Toby schreef:Dat Lance Stroll als zoon van de teameigenaar niet op prestaties beoordeeld wordt is op zich niet zo verrassend...
Ik kan me voorstellen dat niet alleen Stroll sr. daar wat over te zeggen heeft, maar de sponsors ook.
13 dec 2024 18:13
Kan me niet voorstellen dat sponsors een rooskleuriger beeld hebben van Lance.
15 dec 2024 12:52
Wie was ook al weer de eigenaar van AM?
15 dec 2024 14:55
Het automerk of het raceteam? Het eerste is een beursgenoteerd bedrijf met een bedrijf van Lawrence Stroll als een van de aandeelhouders. Eigenaar van het raceteam is Lawrence Stroll.
18 dec 2024 20:13
En bye bye Perez....
Ben benieuwd of hij bij cadillac gaat opduiken

.
18 dec 2024 22:50
Als Perez een zwakkere collega dan hem gehad zou hebben in 2023,was hij in dat jaar kampioen geweest!
19 dec 2024 11:01
Ah Checo kiest er dus zelf voor...

En Lawson mag het naast Max laten zien!
19 dec 2024 14:29
Ik denk persoonlijk dat Liam het erg moeilijk gaan krijgen.
19 dec 2024 16:48
Ik had liever Yuki naast Max gezien.
19 dec 2024 17:13
arenarood schreef:Als Perez een zwakkere collega dan hem gehad zou hebben in 2023,was hij in dat jaar kampioen geweest!

Als als als... Als Perez geen piemel had gehad...
19 dec 2024 17:24
Mooi, de kogel is door de kerk. Jammer dat Yuki er naast grijpt. Maar het is niet makkelijk om even snel te zijn als Max in de Red Bull. Dus Liam krijgt er nog een kluif aan...
Denk maar eens terug aan Jos Verstappen die het ook zwaar had in zijn jaar in de Benetton naast Schumi, of Rubens die ook niet kon tippen aan Schumi.
19 dec 2024 20:19
Als Perez een zwakkere collega dan hem gehad zou hebben in 2023,was hij in dat jaar kampioen geweest!
Als als als... Als Perez geen piemel had gehad...
Erg grappig
20 dec 2024 11:54
Liam hoeft Max niet te evenaren, maar simpelweg meer punten binnen te harken en te zorgen dat ze wat meer kunnen samenwerken op de baan, indien dat zo uitkomt.
20 dec 2024 23:30
Ben een beetje bang dat het wat te vroeg komt voor Lawson. Had m liever nog een jaar laten rijpen bij VCaRB en een steady tussenpaus naast Max gezet.
23 dec 2024 18:34
Pffff, wat ik nu helemaal niet mistte bij Ziggo hebben ze nu bij ViaPlay binnen gehaald:
https://www.gptoday.net/nl/nieuws/f1/28 ... nvattingen
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.