Deel hier je (links naar) streams, plaatjes, bestanden, games of andere interessante media.
21 jul 2025 13:10
Volgens Reuters gaat Porsche dit najaar opnieuw in onderhandeling met de bonden over een sociaal plan. Vorig jaar werden al 2000 contracten niet verlengd en moesten 1900 vaste medewerkers voor 2029 zijn afgevloeid. Redenen zijn de tarieven van Trump en de tegenvallende verkopen in China. Of de mislukte accu-strategie er iets mee te maken heeft, wordt uit het bericht niet duidelijk.
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/porsche-ceo-blume-initiates-talks-another-savings-programme-2025-07-18/
21 jul 2025 22:36
Triest verhaal, Porsche moet zichzelf (weer) opnieuw uitvinden. China blijft denk ik een moeilijk verhaal en de markt voor elektrisch is lastig in EU. En dan komen de Trump tarieven daar nog overheen. Oftewel een Perfect Storm… zou de Boxster dan weer de gamechanger zijn, maar dan met elektrische aandrijving? Het is een gok, maar als er één autofabrikant is die beleving als waarde kan toevoegen, dan is het Porsche. Nu nog wat hulp dmv gunstige belastingen en dan zou het misschien kunnen lukken…
22 jul 2025 9:39
Ik geloof niet in de elektrische Boxster, hoewel ik persoonlijk er best eentje zou willen.
Elektrische Macan dan weer wel. Verkoopt ook goed blijkbaar.
DD wordt EV en hobby-auto's blijven fossiel. Dat is de toekomst, tenzij fossiel verboden wordt...
22 jul 2025 10:15
Cazzo Super Veloce schreef:Ik geloof niet in de elektrische Boxster.
Elektrische Macan dan weer wel.
DD wordt EV en hobby-auto's blijven fossiel, tenzij fossiel verboden wordt...
Ik ook niet, met de huidige batterijen worden ze gewoon veel te zwaar en lomp. OK, Porsche is MG niet, maar die Cyberster - hoe mooi ook - rijdt als een draak. Ik vond er geen spreekwoordelijke zak aan.
Fossiel verbieden? Denk niet dat wij dat gaan meemaken, dat het (veel) duurder wordt wellicht wel. Ik woon op de boerenbuiten en zie hier ook nog geregeld een paard passeren, het vervoermiddel van de 19de eeuw ….ik heb niks met paarden maar laat me vertellen dat dat ook geen goedkope hobby is om de parallel te trekken
22 jul 2025 10:31
Met wat ik tot nu toe heb gehoord lijkt het erop dat de elektrische Boxster een relatief kleine accu krijgt om het gewicht laag te houden. Dus een auto voor lol op korte ritten, niet om mee te toeren. Aan de ene kant een logische aanpak, aan de andere kant vraag ik me af of dat een succes gaat worden. De Macan EV verkoopt bij mijn weten lang niet overal goed. De Cayenne EV staat in de startblokken. Ik denk dat de komende twee jaar beslissend zullen zijn over hoe het verder gaat met Porsche. Als het succes met EVs uitblijft zullen ze de misschien moeten krimpen en op de nichemarkt sportauto's met brandstofmotor moeten focussen.
22 jul 2025 10:52
Altijd vervelend nieuws ...
maar 2000 mensen ontslaan van de 40.000 is maar een druppel.
Ok, 2 druppels want van 2000 tijdelijke arbeidskrachten is het contract al niet meer verlengt.
Cazzo Super Veloce schreef:... tenzij fossiel verboden wordt...
Ze verdienen te veel aan fosiel om het (helemaal) te verbieden
22 jul 2025 10:56
Daar gaan we weer.
Zo’n elektrische boxster zal waarschijnlijk een geweldige auto zijn. Gewicht vd batterijen zit laag, dus veel last heb je er niet van. Zelfde in de Taycan - alleen als je echt de limiet gaat zoeken, voel je het gewicht, maar die limiet is ver weg, geloof me. Binnen de limiet voelt de auto agiel en wendbaar, een echte stuurmansauto. Boxster zal niet anders zijn.
De meningen worden te vaak gevormd zonder eigen ervaringen. Da’s jammer.
22 jul 2025 22:36
Ik weet niet hoe 't in andere landen is, maar mij bekruipt soms 't gevoel dat de prijzen van Porsches relatief harder zijn gestegen dan de inflatie en andere automerken. Tijdens en vlak na corona waren nieuwe en tweedehands Porsches niet aan te slepen, iedereen met een beetje geld wilde er een. Dus gingen de verkoopcijfers én de prijzen door 't dak. Inmiddels is de markt op z'n retour en zakt de vraag in. Geopolitieke ontwikkelingen maken het effect nog wat erger, en zoals voorspelbaar: er is weer "crisis". Een oud hoogleraar van mij heeft daar 'n mooi modelletje voor ontwikkeld, en goh, het is de realiteit:
The adaptive cycle of resilience
23 jul 2025 6:01
Ruim voor corona gingen de prijzen van gebruikte Porsches al als een raket omhoog - zeker de luchtgekoelde.
Tja .. dan liften de eerste generaties watergekoelde natuurlijk mee … en vervolgens de rest van de klassieke auto’s die er bestaan.
23 jul 2025 17:20
Enguess schreef:Daar gaan we weer.
Zo’n elektrische boxster zal waarschijnlijk een geweldige auto zijn. Gewicht vd batterijen zit laag, dus veel last heb je er niet van. Zelfde in de Taycan - alleen als je echt de limiet gaat zoeken, voel je het gewicht, maar die limiet is ver weg, geloof me. Binnen de limiet voelt de auto agiel en wendbaar, een echte stuurmansauto. Boxster zal niet anders zijn.
De meningen worden te vaak gevormd zonder eigen ervaringen. Da’s jammer.
Zo mee eens. Hoe vaak ik niet te horen krijg dat elektrisch rijden helemaal niets is en als ik dan doorvraag of men het al eens heeft ervaren is het antwoord in veruit de meeste gevallen dat dit niet het geval is. Ik denk eerlijk gezegd dat veel van de critici als zij het eenmaal ervaren hebben hier toch ook anders / genuanceerder naar zullen kijken. Ik heb zelf ook altijd geroepen dat je mij nooit in 'zo'n batterij op wielen' zou zien, maar als DD (vier jaar Taycan en nu sinds zes maanden Macan Turbo) wil ik niet anders meer. Vorige week tijdens een weekje vakantie met de 992 Cabrio heerlijk veel in en rond Maastricht gereden. Als funauto helemaal goed en super. Wat mij betreft the best of both worlds.
23 jul 2025 18:08
Ook geheel mee eens. Naast de 981 Cayman heb ik twee elektrische auto’s. Als daily’s fantastisch. Stil, altijd direct het volledige koppel. Lage onderhoudskosten, gebruikskosten ook een stuk lager. Een ervan is een Alpine A290. HET bewijs dat je ook echt lol kan hebben met een EV. Scheelt natuurlijk wel dat ik een oprit met laadpaal heb. Dat is wel best wel een vereiste.
24 jul 2025 9:03
disciple schreef:Ook geheel mee eens. Naast de 981 Cayman heb ik twee elektrische auto’s. Als daily’s fantastisch. Stil, altijd direct het volledige koppel. Lage onderhoudskosten, gebruikskosten ook een stuk lager. Een ervan is een Alpine A290. HET bewijs dat je ook echt lol kan hebben met een EV. Scheelt natuurlijk wel dat ik een oprit met laadpaal heb. Dat is wel best wel een vereiste.
Klopt helemaal. Ik heb een laadpunt in de garage en 26 panelen op het dak. Hierdoor iedere ochtend met een volle accu de weg op. Zo lang we kunnen salderen is het op dit moment helemaal voordelig.
25 jul 2025 17:16
Porsche krijgt mokerslag: winst zakt met 91 procent na dramatisch kwartaal
Jarenlang was Porsche het paradepaardje van de Volkswagen-groep — een merk dat met luxueuze sportwagens recordwinsten boekte. Maar die glansrijke positie lijkt plots ver weg. In het tweede kwartaal kelderde de operationele winst spectaculair met 91 procent, melden Duitse media. Tegenvallende verkopen in China, hoge kosten in de VS en een moeizame overstap naar elektrisch rijden duwen de ooit zo winstgevende sportwagenbouwer naar een pijnlijke realitycheck.
Het tweede kwartaal is voor Porsche historisch slecht gebleken. De operationele winst van de sportwagenbouwer zakte tussen april en juni met maar liefst 91 procent – van 1,7 miljard euro vorig jaar naar slechts 154 miljoen euro nu. Ook de omzet kreeg een flinke tik en daalde met bijna 13 procent tot 8,3 miljard euro. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van autoconcern Volkswagen, dat meerderheidsaandeelhouder is van Porsche en vrijdag een winstwaarschuwing gaf.
Porsche gold jarenlang als dé kasmachine van de VW-groep. Met relatief lage verkoopaantallen wist het merk uit Zuffenhausen, deelgemeente van Stuttgart, uitzonderlijk hoge winstmarges te realiseren. Maar dat beeld is gekanteld: in plaats van winstmotor is Porsche nu een zorgenkind geworden.
De grootste dreun komt uit China, waar de verkopen zijn ingestort. Ook in de VS loopt het moeilijk: hoge invoertarieven en dure productaanpassingen drukken op de marges. Daarnaast vergt de omschakeling naar elektrische modellen enorme investeringen, terwijl de verkoop van EV’s traag op gang komt.
Hum, toch wat bedenkelijk nieuws jammer genoeg al zegt operationele winst niet alles uiteraard.
30 jul 2025 20:46
Het is niet alleen de autoindustrie in D die klappen krijgt. EU wet en regelgeving maken D en daarmee ook NL industrie kapot. Geruststellende gedachte is dat we daarmee de planeet redden van de ondergang
31 jul 2025 9:16
Nee hoor, het biedt juist kansen. Moet je wel zien natuurlijk.
01 aug 2025 13:05
Et voila, er komt een Macan met verbrandingsmotor heeft CEO Blume bevestigd. Of ie Macan zal heten is nog,niet uitgemaakt. Komt op basis van de Audi A5/Q5
Een Porsche met een platform in de basis voor voorwiel aandrijving, wie had het durven denken…
Ze klungelen daar nog harder dan Ferrari bij hun pit stops.
De 718 opvolger zal hetzelfde lot beschoren zijn al is daar binnen de groep niet direct een platform voor, misschien de RS3 of zo?
26 sep 2025 13:44
Gaat echt goed, de groene transistie. Europa heeft een reductie in CO2 uitstoot bereikt van 37% afgelopen 10 jaar maar wereldwijd is er een toename van 54%. De gevolgen:
https://thenewswheel.com/porsche-ditche ... -billions/en
https://www.bloomberg.com/news/articles ... 00-workers
26 sep 2025 14:23
redriver schreef:Het is niet alleen de autoindustrie in D die klappen krijgt. EU wet en regelgeving maken D en daarmee ook NL industrie kapot. Geruststellende gedachte is dat we daarmee de planeet redden van de ondergang

Het is niet (alleen) de wetgeving die hier voor zorgt, maar vooral oneerlijke concurrentie vanuit m.n. China. Daar wordt de industrie dusdanig gesubsidieerd om zo goedkoop mogelijk aan de rest van wereld te kunnen leveren, zodat Europese, Japanse en Amerikaanse fabrieken failliet gaan, zodat de hele wereld afhankelijk wordt van China. Om nog maar te zwijgen over de inzet van (moderne) slavernij door China om de producten te fabriceren. Europa (en de VS) proberen dat juist door middel van wetgeving en andere instrumenten te voorkomen, maar we zijn al te afhankelijk van China geworden (de hele toeleveringsketen voor onze productie hangs samen met die van China).
Kortom: China has us by the balls, and is now starting to squeeze....
En wij (Europeanen en Amerikanen) trappen daar met open ogen in, want lekker goedkoop uit China en Europa/VS is veel te duur, dus dat kopen we niet meer... Trump gaat er vervolgens met gestrekt been in helpt al zijn bondgenoten over de zeik. Zonder ook maar een seconde na te denken over de gevolgen van zijn acties.
Maar het is zo lekker makkelijk om de schuld bij de overheid en/of Europa te leggen, en niet bij jezelf (de consument die kiest met de portemonnee en niet met het verstand).
29 sep 2025 9:20
Precies, support your 'local' economy. Zo heb ik net een ID.7 zakelijk in ontvangst genomen en de Megane EV ingeruild op de R5 EV. En ja daar zullen vast materialen of onderdelen van buiten de EU komen, maar het gros toch echt binnen de EU (sowieso het fabricage proces - de ID.7 net over de grens bij Groningen en de R5 in Noord Frankrijk).
Zijn het technisch de beste EV's voor het geld? nee maar ze voldoen prima.
01 okt 2025 16:29
Duitsland en Frankrijk, ooit het hart van Europese industrie, staan op de rand van een ramp. De Duitse auto-industrie kondigt het verlies van 100.000 banen aan, gedreven door groene dwang en overregulering. Frankrijk ziet zijn staal-, chemie- en autoproductie massaal verdwijnen naar Azië.
Ondertussen is het Verenigd Koninkrijk volgens recente krantenkoppen effectief failliet. Decennia van torenhoge sociale uitgaven, oplopende schulden en het verdrijven van industrie hebben het land uitgehold.
Het drama beperkt zich niet tot grote industrieën. De middenstand sterft, langzaam maar zeker. Winkeliers, ambachtslieden en kleine ondernemers zien hun klanten verdwijnen door torenhoge belastingen, energiekosten die elk ondernemersplan vermorzelen en een consument die steeds minder kan besteden. Wat ooit de ruggengraat van lokale economieën vormde, verandert in spooksteden en stadjes vol gesloten deuren en lege etalages.
Europa probeert het gat te vullen met migratie, maar dit is een noodgreep die de problemen alleen verergert. Onderwijs, zorg en infrastructuur raken overbelast, terwijl de oorspronkelijke kennis en vakmanschap verdwijnen. Binnen enkele decennia dreigt het continent een derdewereldland op eigen bodem te worden. De bevolking groeit, maar de economische motoren zijn verdwenen, productie verhuist naar goedkopere landen, en Europa blijft achter als afhankelijk importcontinent. Sociale spanningen en culturele botsingen leiden tot pollars, polarisatie en spanningen, terwijl de politiek wegkijkt.
Het huidige beleid – obsessieve milieuregels, bureaucratische dwang en het negeren van industriële belangen – is geen visie, maar zelfverkozen armoede. Zonder onmiddellijke koerswijziging richting industrie, energiezekerheid en een realistisch migratiebeleid zal de middenstand verdwijnen, zal productie permanent verdwijnen en zal Europa zichzelf reduceren tot een continent van afhankelijkheid, leeglopende steden en economische achteruitgang. Het is niet te laat, maar het venster voor actie sluit snel.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.