Switch to full style
Deel hier je (links naar) streams, plaatjes, bestanden, games of andere interessante media.
Plaats een reactie

Flying Porsche

02 apr 2006 21:18

Tekst en uitleg overbodig:

http://www.me.udel.edu/meeg467/Videos/F ... rsche.mpeg

02 apr 2006 21:21

Summer-Salto van Mercedes :shock: :shock:

http://www.me.udel.edu/meeg467/Videos/F ... rcedes.mpg

02 apr 2006 21:46

:| hoe kan dit?

02 apr 2006 21:58

R.M.Boosten schreef::| hoe kan dit?


D'r komt iets lucht onder de auto, wat het zuigeffect van de bodem verbreekt (soort vacuum zeg maar...), gevolg is... :wink:

02 apr 2006 22:01

Ben geen specialist, maar zal een poging wagen.

Zo'n racewagen wordt als het ware aan de grond gezogen door het grondeffect ( bereikt door speciale aerodynamische onderkant v.d auto)

Zoals je heel goed ziet in het eerste filmpje zijn er 2 factoren die dit grondeffect verstoren in dit geval :

1. Zeer kort rijden achter de voorganger ( bij hoge snelheid)
2. Een hobbeltje in de weg waardoor de auto voor even "los"komt.

Gevolg : zuigkracht onder de auto weg, windvlaagje er nog bij, en hij komt los.

02 apr 2006 22:16

:shock: Kan dit ook bij een (straat) porsche gebeuren op topsnelheid (250+) :?: :(

02 apr 2006 22:21

brengt inspiraties zo'n topic !

Dit is de bekendste :

Mooney met porsche motor :

Afbeelding

Maar dit is wel heel bijzonder ( en foeilelijk): Autogiro met porsche motor:

Afbeelding

Self-built Autogyro made by Konrad Möck member of "Luftsportverein Rossfeld". Powered by a Porsche engine. Now to be seen in the Aviation Museum Villingen/Schwenningen.

foto's komen van HIER

02 apr 2006 22:52

Een vliegtuig vliegt omdat de snelheid aan de bovenzijde van de vleugel hoger is dan de onderzijde door zijn speciale ontwerp. Volgens de wet van Bernoulli krijg je dan aan de bovenzijde een onderdruk, die dus lager is dan de onderzijde van de vleugel waardoor een vliegtuig stijgt.

Handig voor een vliegtuig maar niet voor bv. een formule I wagen. Daar maakt men gebruik van het omgekeerde principe. De spoilers en onderzijde van een dergelijk wagen zijn zodanig ontworpen dat juist de onderzijde van deze spoilers en wagen een hoge luchtsnelheid en er dus een vacuum gecreerd wordt en de bovenzijde van de spoilers een lagere luchtsnelheid hebben en dus een hogere luchtdruk creeren waardoor de wagen tegen de grond wordt gezogen / gedrukt.
M.a.w. de spoilers zijn een omgekeerde vliegtuigvleugel.
Daarnaast zie je aan de onderzijde van een F-I wagen Venturi-kanalen (zie je heel goed bij een Ferrari 430 en Enzo) die voor een snelle luchtgeleiding en stroming zorgen.

Daarnaast is de afstand tussen bodem van de wagen en de baan zeer belangrijk. Is deze te klein dan vindt er te weinig luchtstroming plaats waardoor het vacuum opgeheven wordt en een opwaartse kracht gecreeerd wordt: een lift.
Dat is wat mij in de filmpjes opviel: ze vlogen nadat ze een hobbel genomen hebben. Waarschijnlijk was op dat moment de afstand van de bodem tot de baan te klein waardoor er te weinig snelle luchtstroming onder de wagen was, de vacuum wegviel, vervolgens loskomt en de wagen gelanceerd werd. Of dat de wagen door de hobbel loskomt waardoor de aerodynamica verstoord wordt met als gevolg dat het contact met de baan verloren gaat, etc. Er zijn meer scenario's te bedenken.

De hamvraag nu is of dat ook mogelijk is met onze Porsche bij 250 +?
Laatst bijgewerkt door ECT op 02 apr 2006 23:29, in totaal 3 keer bewerkt.

02 apr 2006 22:56

ruud964 schreef::shock: Kan dit ook bij een (straat) porsche gebeuren op topsnelheid (250+) :?: :(


Denk dat je daar bij 250 nog lang niet bang voor hoef te zijn...

02 apr 2006 23:00

ruud964 schreef::shock: Kan dit ook bij een (straat) porsche gebeuren op topsnelheid (250+) :?: :(



nou zo helemaal de lucht in denk ik niet maar een porsche word toch ook wel iest lichter aan de voorkant met 250+,

ik ken iemand die had een bmw 2002 getuned en bij ik dacht 230 en ook een neerwaards circuit kwamen de voor wielen ook los :?



robert

04 apr 2006 1:37

Ik denk dat het vooral komt omdat de auto over een heuvel heen rijd, en de weg net weer naar beneden gaat, maar de auto daar nog even over moet nadenken, vanwege massatraagheid...
Ik heb deze video al eens eerder gezien maar dan van een kijkhoek verderop op de baan, en daarop kon je duidelijk zien dat de auto over een heuvel heenrijd.

En ja, kritische aerodynamica van de auto helpt hier natuurlijk ook bij. Downforce op de voorkant is inderdaad niet al te groot, doordat deze auto dus direct achter de voorganger zit.
Als er dan aan de achterkant WEL grote downforce is krijg je ook nog een moment werking die de voorkant naar boven duwt. Doordat de achtervleugel vrij hoog zit krijgt nog wel "verse wind" die nog wel downforce genereerd.

Deze factoren verklaren volgens mij hoe dit kan gebeuren.
En nee dit zal je niet snel gebeuren met je straat Porsche. Tenzij je ook een grote achtervleugel hebt, En net zo hard rijd als je net over een heuvel heenrijd....

04 apr 2006 3:14

Probeer maar eens 200+ in een OpelGT te rijden.................
Plaats een reactie