Een vliegtuig vliegt omdat de snelheid aan de bovenzijde van de vleugel hoger is dan de onderzijde door zijn speciale ontwerp. Volgens de wet van Bernoulli krijg je dan aan de bovenzijde een onderdruk, die dus lager is dan de onderzijde van de vleugel waardoor een vliegtuig stijgt.
Handig voor een vliegtuig maar niet voor bv. een formule I wagen. Daar maakt men gebruik van het omgekeerde principe. De spoilers en onderzijde van een dergelijk wagen zijn zodanig ontworpen dat juist de onderzijde van deze spoilers en wagen een hoge luchtsnelheid en er dus een vacuum gecreerd wordt en de bovenzijde van de spoilers een lagere luchtsnelheid hebben en dus een hogere luchtdruk creeren waardoor de wagen tegen de grond wordt gezogen / gedrukt.
M.a.w. de spoilers zijn een omgekeerde vliegtuigvleugel.
Daarnaast zie je aan de onderzijde van een F-I wagen Venturi-kanalen (zie je heel goed bij een Ferrari 430 en Enzo) die voor een snelle luchtgeleiding en stroming zorgen.
Daarnaast is de afstand tussen bodem van de wagen en de baan zeer belangrijk. Is deze te klein dan vindt er te weinig luchtstroming plaats waardoor het vacuum opgeheven wordt en een opwaartse kracht gecreeerd wordt: een lift.
Dat is wat mij in de filmpjes opviel: ze vlogen nadat ze een hobbel genomen hebben. Waarschijnlijk was op dat moment de afstand van de bodem tot de baan te klein waardoor er te weinig snelle luchtstroming onder de wagen was, de vacuum wegviel, vervolgens loskomt en de wagen gelanceerd werd. Of dat de wagen door de hobbel loskomt waardoor de aerodynamica verstoord wordt met als gevolg dat het contact met de baan verloren gaat, etc. Er zijn meer scenario's te bedenken.
De hamvraag nu is of dat ook mogelijk is met onze Porsche bij 250 +?
Laatst bijgewerkt door ECT op 02 apr 2006 23:29, in totaal 3 keer bewerkt.