Re: Formule 1, seizoen 2009!
Zondag 13 september 2009
Grandprix van Italië
CIrcuit: Autodromo Nazionala di Monza
Lengte circuit: 5,793 km
Race-afstand: 306,720 km
Aantal ronden: 53
Vorige winnaars:
2008: Sebastian Vettel (Toro Rosso)
2007: Fernando Alonso (McLaren)
2006: Michael Schumacher (Ferrari)
2005: Juan Pablo Montoya (McLaren)
2004: Rubens Barrichello (Ferrari)
11-09 10:00 - 11:30 1e vrije training
11-09 14:00 - 15:30 2e vrije training
12-09 11:00 - 12:00 3e vrije training
12-09 14:00 - 14:20 Kwalificatie Q1
12-09 14:27 - 14:42 Kwalificatie Q2
12-09 14:50 - 15:00 Kwalificatie Q3
13-09 14:00 - 16:00 Race
Circuit
Monza heeft na de opening in 1922 vele gedaanten gekend. Tussen 1934 en 1939 werd nogal geëxperimenteerd met haakse bochten en chicanes, voornamelijk om Alfa Romeo een kans te geven tegen Mercedes en Auto-Union. Na de oorlog kreeg het circuit in principe de huidige, bijna zes kilometer lange vorm (met tussen 1955 en 1961 tijdelijk de beruchte kombaan, die er nog steeds staat). In 1971 werd er - zonder chicanes - de snelste Formule 1-race aller tijden verreden: 242 kilometer per uur gemiddeld! Daarna verschenen in 1972 en 1976 de drie chicanes, die we nu nog kennen. Daardoor werden de vervaarlijke slipstream-gevechten uit het verleden voorgoed onmogelijk gemaakt. Het rechte stuk bij start/finish is de enige overlapping met het vroegere kombaan-traject.
Het ‘Autodromo Nazionale di Monza’ is, naar goede Italiaanse traditie, gemaakt voor snelle jongens met veel paardenkrachten. Het circuit bestaat weliswaar uit enerzijds lange rechte stukken en snelle vloeiende bochten en anderzijds uit korte chicanes, maar in het algemeen is pure snelheid er gewoon belangrijker dan wegligging. Voor de race op Monza worden de auto dan ook afgesteld in ‘very-low downforce trim’. De Curva Grande, de Curva di Lesmo en de Parabolica zijn uitdagende bochten, waarin de rijvaardigheid en de moed van de coureurs stevig op de proef worden gesteld. Ondanks pogingen om de hoge snelheden te matigen is Monza nog steeds het hogesnelheidscircuit bij uitstek.
Monza in detail
Kwaliteit asfalt: gelijkmatig
Gripniveau: gemiddeld
Bandenslijtage: laag
Remslijtage: zeer hoog
Topsnelheid race: 351 km/h
Percentage ronde volgas: 70
Langste baangedeelte volgas: 1.320 m (16 seconden)
Aantal linkerbochten: 4
Aantal rechterbochten: 7
Eerste Grand Prix op circuit: 1950 (winnaar Nino Farina, Alfa Romeo)
Eerste polepositie op circuit: Juan Manuel Fangio, Alfa Romeo
De Grand Prix van Italië is de laatste race van het seizoen die in Europa wordt gehouden. Na Monza vertrekt het Formule 1-circus eerst naar Azië, om daarna via Brazilië in Abu Dhabi het seizoen te beëindigen. Op het hogesnelheidscircuit van Monza krijgen enkele coureurs en teams de kans om een grote stempel te drukken op het kampioenschap.
In principe is Jenson Button nog steeds één van de grootste kanshebbers voor de wereldtitel. De Brit lijkt echter last te hebben van een flinke dip, want vanaf de Grand Prix van Groot-Brittannië heeft Button niet meer naar behoren gepresteerd. Terwijl zijn teamgenoot Rubens Barrichello de punten bij elkaar bleef sprokkelen en zelfs de Europese Grand Prix op zijn naam schreef, en andere teams zoals Red Bull en McLaren een inhaalslag maakten, bleef Button hopeloos achter.
Button zelf ontkent dat hij lijdt onder stress. Het circuit van Monza is de ideale plek voor hem om te laten zien dat hij nog steeds kan winnen. De BGP 001 is goed genoeg om in Italië aanspraak te kunnen maken op de overwinning en het circuit de locatie bij uitstek voor rijders om het verschil te maken. Als Button hier kan winnen, of tenminste op het podium kan eindigen, doet hij weer mee.
Red Bull ligt echter op de loer. Het team presteert goed op hogesnelheidscircuits en Sebastian Vettel heeft met zijn overwinning in 2008 (toen nog voor Toro Rosso) bewezen zich prima thuis te voelen op Monza. Hij en zijn teamgenoot Mark Webber hebben nog wat terrein goed te maken op Brawn GP en in Italië zou in ieder geval één van de twee rijders een grote stap kunnen zetten in het kampioenschap.
Maar misschien wordt Force India wel de grote spelbreker in deze strijd. Het Indiase team doet sinds de Belgische Grand Prix ineens helemaal mee en de renstal van Vijay Mallya is gemotiveerd om weer een podium te pakken. Inmiddels is Giancarlo Fisichella naar Ferrari vertrokken en is Vitantonio Liuzzi aangesteld als zijn vervanger. De Italiaan heeft al twee jaar niet meer geracet in de Formule 1 en is vast en zeker gebrand op een goede prestatie voor zijn thuispubliek.
In dat opzicht zal ook Ferrari goed willen presteren. Het publiek in Monza is traditioneel bijna zonder uitzondering gevuld met Ferrari-fans die na de zege van Kimi Räikkönen in Spa hopen op een herhaling. Misschien dat Fisichella voor eigen publiek wel weer een spectaculaire prestatie kan leveren, net als dat hij dat in België voor Force India deed.
De Grand Prix van Italië heeft alles in zich om een interessante race te worden. De baan is aantrekkelijk, de historische sfeer is altijd aanwezig en er zijn meer dan genoeg teams die het er voor over hebben om in Monza alles uit de kast te halen.
1 J. Button 72
2 R. Barrichello 56
3 S. Vettel 53
4 M. Webber 53
5 K. Raikkonen 34
6 N. Rosberg 30
7 L. Hamilton 27
8 J. Trulli 23
9 F. Massa 22
10 H. Kovalainen 17
11 T. Glock 16
12 F. Alonso 16
13 N. Heidfeld 10
14 G. Fisichella 8
15 R. Kubica 8
16 S. Buemi 3
17 S. Bourdais 2
18 A. Sutil 0
19 K. Nakajima 0
20 N. Piquet 0
21 L. Badoer 0
22 J. Alguersuari 0
23 R. Grosjean 0
1 Ferrari
2 Toyota
3 Williams
4 BMW Sauber
5 Force India F1 Team
6 Renault
7 McLaren
8 Brawn GP
9 Scuderia Toro Rosso
10 Red Bull Racing