Auteur |
Bericht |
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: VARA Kassa - Dure premium benzine niet zuiniger of schon
Voor de 964 wel 996 staat in de handleiding RON98 Wat er van de verhalen voor de witte pomp precies waar is weet ik niet. Zoals ik ooit in het verleden al eens hier heb gepost heb ik zelf meegemaakt dat een grote vrachtwagen benzine bij de witte pomp aan het aftanken was waarna hij een kilometer verder bij de merkpomp via precies dezelfde koppeling van de tankauto daar de tank laat vollopen. Volgens mij kopen de witte pompen gewoon goedkoop bij verschillende merken in.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
22 nov 2010 12:55 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Zondermeer 'moeten' van 98 geldt voor de oudere motoren zonder pingelsensor - voor de 993? ..
Moeten om betere prestaties te krijgen: ja voor 993 en nieuwer. Maar moet niet: 95 zonder probleem mogelijk; met hoger verbruik en lagere prestatie volgens Porsche, die voor de 997 verder niets adviseert.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
Laatst bijgewerkt door Paul II op 22 nov 2010 14:02, in totaal 1 keer bewerkt.
|
22 nov 2010 13:57 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Niet gehinderd door enige kennis in deze let ik vooral op prijs i.c.m. het octaangetal, wat in het geval van mijn 3.2 wel degelijk RON 98 dient te zijn. Het enige additief wat belangrijk is voor mijn P, is loodvervanger. En die moet ik er zelf ingooien De rest van de additieven zullen best wat doen, maar ik ervaar tijdens rijden geen merkbaar verschil tussen BP Ultimate 98 en Tango 98 (behalve de prijs dan...). Op V-Power 100 loopt mijn Dino overigens als een kogel!
_________________________________________ Wim
|
22 nov 2010 14:00 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
een 3.2 met een euromotor, 930/20, moet 98. loodvervanger hoeft niet.
_________________________________________ oud is beter
|
22 nov 2010 14:12 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
En een Carrera 3.0 is tevreden met RON 95, dus dat is lekker makkelijk! Tank meestal bij de total bij ons om de hoek, vanwege goede prijs en het aardige personeel achter de balie.
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
22 nov 2010 14:46 |
|
|
MR.GUZZI.
911 3.2 "89 coupe, 3.2 Cabrio "87 + 964 Jubilee "93 !Friesland
|
Een 3.2 met kat.(lagere compressie) Ron 95, en 3.2 zonder kat. (hogere compressie) Ron 98., en een loodvervanger is al 30/35 jaar niet meer nodig.
_________________________________________ live, is what you made of it ! ! !
|
22 nov 2010 15:04 |
|
|
M a r c
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII
...nu kappersauto
|
Zeer zeker niet uit de lucht gegrepen..... Heb ik van een tankwagenchauffeur.....
_________________________________________ www.europeantuning.nl voor Volvo & Porsche, FABSPEED MOTORSPORT dealer www.mh-schietsport.nl voor sportschutters
|
22 nov 2010 15:31 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
|
Heb géén kat, dan ook géén loodvervanger Wolf?
|
22 nov 2010 15:49 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
nein. kleppies hard genoeg.
|
22 nov 2010 15:59 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
|
Danke! ...al die jaren voor nix dat spul erbij gejoept...
|
22 nov 2010 16:06 |
|
|
Franz
ex 964, nu Cayenne
+ Audi B9 Competition QuattroNoord-Brabant
|
Maar ik kan me ook best wel voorstellen dat het een keer zal voorkomen maar dit is niet de normale gang van zaken natuurlijk. Het zou toch wat zijn als iedere witte pomp op deze manier afhankelijk zou zijn van z'n brandstof.
_________________________________________ Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.
|
22 nov 2010 17:02 |
|
|
porsche964
964 Targa, 911T hotrod ('70)
EX: 3.2 Coupe
|
Brandstof moet aan een bepaalde kwaliteitseis voldoen (een NEN norm) als de witte pompen dat structureel zouden doen, dan denk ik dat ze binnen de korste keren een claim aan hun broek hebben van mensen die structureel bij ze tanken en problemen krijgen met hun auto. Die test bij de Vara laat in ieder geval zien dat deze Witte pomp vergelijkbaar spul verkoopt als de grote jongens. Dus zou best een keer kunnen, maar denk ik niet structureel. Overigens wie zal het zeggen dat ook de De shells wel eens een keer het onderste uit de tank aan ons voorschotelen.
|
22 nov 2010 17:12 |
|
|
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
Correctie Jeroen, Volgens het blauwe boekje kunnen wij het doen met RON 91
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
22 nov 2010 17:16 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Waarschijnlijk hebben die oudjes van jullie zo weinig compressie over dat je er ook diesel in kan gooien
|
22 nov 2010 17:29 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
ja die bedoel ik.
|
22 nov 2010 18:12 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
De stelling was "een Porsche moet" en dus onjuist. Voor degene die zich geen coureur wanen levert RON98 tanken blijkbaar geen voordeel op (in een 964).
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
22 nov 2010 20:34 |
|
|
M a r c
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII
...nu kappersauto
|
Het onderste uit de tank is gewoon goede benzine, maar de grote merkstations willen niet dat de tankwagen langskomt met maar 300 liter, die willen ineens 3000 tot 4000 liter. Aan het einde van een dag zit er altijd nog 200 à 300 liter in een tankwagen. Wel leuk dat ik uit eerste hand weet dat het zo gebeurt en dat andere beweren dat dit niet zo is omdat ze "denken" dat het niet zo is...
_________________________________________ www.europeantuning.nl voor Volvo & Porsche, FABSPEED MOTORSPORT dealer www.mh-schietsport.nl voor sportschutters
|
22 nov 2010 20:51 |
|
|
Franz
ex 964, nu Cayenne
|
Die chauffeur moest achteraf vast gedacht hebben dat ie jou van alles wijs kon maken.
_________________________________________ Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.
|
22 nov 2010 22:14 |
|
|
felix bahama 912
Porscheloos...Almkerk
|
Heb begrepen dat Gulf Challenger ook nog een echte 98 is, niet bij elke Gulf pomp verkrijgbaar...
Mijn opgevoerde oude, nieuwe motor kan goed op loodvrij draaien maar draait echt merkbaar minder op 95.
Tank (bijna) altijd 98, dat wordt een hobby op zich!!
_________________________________________ OLD PORSCHES NEVER DIE, THEY JUST GET BETTER...AND WHEN PERFECT...SELL IT.
|
23 nov 2010 11:35 |
|
|
Franz
ex 964, nu Cayenne
|
Gulf Challenger is zelfs RON 100.
|
23 nov 2010 12:22 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Oo, ik dacht dat je voor diesel juist veel compressie nodig had...
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
25 nov 2010 18:42 |
|
|
JOJO
987 Boxster S 3.4Gelderland
|
Hallo,
Ik heb deze discusie gevolgd. Enige tijd geleden was ik in de USA en kon daar vrijwel geen tankstation vinden met een bezine van meer dan 91RON. Meestal was het hoogste 89RON. Daar rijden ook de nodige Porsche's rond. Zijn die aangepast? en worden de ingevoerde wagens dan in Europe weer gewijzigd? Mogelijk doen wij hier NL wat moeilijk of vergis ik mij.
|
26 nov 2010 21:13 |
|
|
turbocruiser
964 C2 1992Amstelveen
|
Toch nog even on-topic;
De test die de VARA en ADAC uitvoerden betrof een vergelijking tussen 3 RON 95 benzines, te weten, BP Ultimate, Total Excellium, en Shell Fuel-save. Deze opgepimpte RON 95-sapjes zijn door de benzinebonzen bedacht toen de meeste RON98 benzines van de markt verdwenen.
Dat er in den lande soms nog een verdwaald RON 98 stickertje op een pomp zit heeft meer te maken met luiheid van de tankhouders dan met een voorbedachte marketing-strategie.
_________________________________________ "Il mattino ha l' oro in bocca"
|
26 nov 2010 21:47 |
|
|
M a r c
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII
...nu kappersauto
|
BP Ultimate is er toch als 95 en als 98 Ron.....?
|
26 nov 2010 21:50 |
|
|
M a r c
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII
...nu kappersauto
|
Amerikaanse P's zijn op lager octaan afgesteld. Door daarin hoger octaan te gooien win je bijna niks. Een EU Porsche die voor 98 gemaakt is zal vermogen verliezen als je lager octaan tankt.
|
26 nov 2010 21:56 |
|
|