Re: Teken deze petitie tegen de milieuzone in Rotterdam
Ik heb er geen moeite mee, als iemand een andere mening heeft, is alleen maar goed voor de algehele discussie.
Zowel voor- als tegenstanders kunnen vooroordelen hebben en die kunnen dan mooi doorgrond worden.
Ik heb eens op het gemak de door Franz geplaatste linken doorgenomen en zelf nog wat verder gezocht.
Over het Leipzig onderzoek, zijn alleen nog maar mededelingen gedaan, maar er is helaas nog geen rapport gepubliceerd.
Wat betreft het effect van de Duitse milieuzones en de onze, is er naar mijn mening een wezenlijk verschil.
Bij de Duitse werken ze met groene, gele en rode milieustickers.
In veel steden mag je met zowel een groene als een gele sticker binnen een zone rijden, bij enkelen met alleen de groene.
De milieuzone in Rotterdam zou inhouden, dat er alleen groene stickers mogen rijden en de zone in Utrecht treft alleen diesels met een groene sticker.
Volgens
dit document voldoen slechts 65% van de Duitse diesels aan de eisen voor een groene sticker, om 98% van de benzinewagens.
In Utrecht trof de diesel maatregel, slechts 2% van het Utrechtse wagenpark.
Dat verschil valt eigenlijk vrij simpel uit te leggen; het rijden van een Diesel is veel goedkoper in Duitsland als in Nederland, dus er wordt hier veel minder gebruik gemaakt van een diesel wanneer het een privéwagen betreft. Zakelijk wagens zijn veelal veel jonger en voldoen in de meeste gevallen dan ook aan de eisen van zo'n groene sticker.
De effecten van gelijkwaardige zones in Nederland, zullen dus heel anders zijn als in Duitsland.
In Duitsland worden er netto, veel meer vervuilende diesels in zo'n zone geweerd als in Nederland.
Dus logischerwijs gezien, zal de vermindering van fijnstof en ultrafijnstof, hier vele malen kleiner zijn.
Je moet je dus afvragen of zo'n maatregel hier wel afdoende werkt en of er niet andere maatregelen nodig zijn.
Zoals in het andere topic geopperd, geloof ik zelf meer in het verkleinen van de bevolkingsdichtheid in een grote stad.
Het blijven volproppen en uitbreiden van een grote stad, werkt alleen maar tegengesteld op de luchtkwaliteit.
Naar nu blijkt is dat roetfilter ook alleen maar een wassen neus en met emissie eisen wordt gerommeld, waardoor je nog steeds geen zekerheid hebt van een schonere uitstoot.