Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 20 nov 2024 1:28

Antwoord op onderwerp  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Autosportfotografie 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Fotograaf
Medemblik
Bericht Autosportfotografie
Omdat in het draadje van NPC: Slalom 28 Mei 2006 Het verhaal erg richting autosportfotografie ging leek het mij handiger daar een los draadje van te maken.

Wat tips om goede autosport foto's te maken:

Snelheid

Als je autosport fotografeert wil je graag dat er snelheid in de foto zit. Je wilt graag dat de wielen op de foto rond draaien en dat de achtergrond beweegt. Wat je NIET moet doen is de camera in sportstand zetten.

Het eerste waar je mee kan stoeien is de sluitertijd. Begin met een sluitertijd van 1/180e of 1/250e, dan draaien de wielen een paar keer rond terwijl de sluiter open staat. Hoe langer je sluitertijd is, hoe meer snelheid in de foto komt. Na wat oefening kan de sluitertijd nog langer tot soms wel 1/50e. Bijkomend effect van een lange sluitertijd is dat je onderwerp niet scherp in beeld komt. De sluiter staat langer open en is meer vatbaar voor trillingen, dus onscherpe foto’s. Zeker als je een zware lens en camera hebt. In dit het geval kan je overwegen een mono-pod statief (statief met één poot) aan te schaffen. Met een langere sluitertijd worden je foto's ook langer belicht. Waardoor je in de belichting misschien wel wat stapjes donkerder moet gaan zitten.

Iets dat heel logisch lijkt maar het moeilijkste van snelheid fotografie is, is het meebewegen met je onderwerp. Men noemt dit ook wel panning. Probeer altijd goed met je onderwerp mee te bewegen. Dit kan je alleen leren door veel te oefenen.

Afbeelding

Probeer als je in de auto zit niet naar de camera te kijken. :wink:

05 jun 2006 10:55
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Westervoort
Bericht 
Mooi, dan heb ik een vraagje ; wat je hebt met die digitale camera's (heb zelfs niets bijzonders , Minolta Dymage met 8 x optische zoom, ben ook geen fotograaf hoor...) is dat, wanneer je een bewegende auto kiekt , bv op een slalomdag, je merkt dat je in het begin vaak slechts de kont van de auto hebt ; hij reageert gewoon langzamer dan een kleinbeeld.
Kun je met zo'n kant en klare camera óók meebewegen en foto's maken?

Mss een domme vraag, maar ik ben een leek he... :wink:

05 jun 2006 11:53
Profiel
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Jurgen schreef:
Kun je met zo'n kant en klare camera óók meebewegen en foto's maken?

Natuurlijk kan dat, waarom zou het niet kunnen :?: :lol:

Bij digicam's zit inderdaad altijd een hinderlijke vertraging bij het maken van foto's :evil: . Minimale vertraging was daarom ook de belangrijkste eis bij het kiezen van mijn camera destijds.

05 jun 2006 12:02
Profiel
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
Digitale spiegelreflex kopen... probleem opgelost.

05 jun 2006 12:06
Profiel
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Wel een rugzak of "aanhangwagen" bedingen bij aanschaf dan. ;)

05 jun 2006 12:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Fotograaf
Medemblik
Bericht 
Domme vragen bestaan niet heb ik ooit gehoord.

Ik heb 5 jaar lang met een Canon G3 geschoten, wat ook een compact camera is. Daarom herken ik je probleem wel.

Wat je moet doen is mee blijven bewegen met de auto tot de foto is gemaakt. Op een gegeven moment leer je de snelheid van je camera kennen en weet je dat als je vlak voor de bocht afklikt hij in de bocht de foto maakt.

Kwestie van veel oefenen en nogmaals, blijf de auto volgen met je camera. Niet bang zijn voor bewogen foto's, want dat is juist de bedoeling. Zolang je camera de auto volgt, dan blijft die scherp.

Wat je ook kan proberen is de camera scherp stellen op een plek in de bocht door de sluiterknop half ingedrukt te houden. De knop half ingedrukt houden en dan de auto volgen tot de plek waar je scherp stelde. En dan door drukken.

Eigenlijk is het maken van dit soort foto's met een compact nog veel moeilijker dan met een D-SLR

Schroom niet om eens langs de snelweg te gaan staan om daar te oefenen met panning foto's. Schiet een kaartje vol en kijk wat goed ging.

Deze heb ik ook gemaakt met een compact:

Afbeelding

05 jun 2006 12:14
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
KIA/ex-924 driver
DEN(k) HELDER
Bericht 
Ik heb van de week mijn Canon EOS 350D binnen gekregen, met extra accu, tas en 1GB kaartje..Maar zonder de lens..Beetje jammer weer want ben er nog niet aan toe de stad in te gaan om er één te kopen. Want als er iets is waar ik absoluut GEEN verstand van heb, dan zijn het al die moeilijke termen die ze gebruiken bij de lenzen...

Misschien dat iemand mij daar wat tips in kan geven welke lens geschikt is voor opnames van dichtbij, Macro dus, en ver af en met snelheid om b.v een Porsche te fotograferen met topsnelheid? Het moeten wel lenzen zijn die een beetje goed in de prijs vallen, dus zeg maar tussen de 200 en de 400 euro. Ik weet dat je ze ook vele malen duurder hebt, maar weer niet of ik daar wel mijn geld voor zou moeten opofferen... :?

05 jun 2006 13:02
Profiel Facebook 
Westervoort
Bericht 
Wauw , mooie foto.

Ik ga het zeker proberen, bedankt.

05 jun 2006 13:02
Profiel
Westervoort
Bericht 
FROST schreef:
Ik weet dat je ze ook vele malen duurder hebt, maar weer niet of ik daar wel mijn geld voor zou moeten opofferen... :?

Dat weet ik wel...op deze manier komt die P er nooit... :twisted:

05 jun 2006 13:05
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
FROST schreef:
... en het is een dure hobbie... :!:

.... net als Porsche

Zie net dat ik sinds Juli vorig jaar al 16000 Km met de 911 heb gereden :?

05 jun 2006 13:56
Profiel WWW Facebook 
911 3.2 | MJ 1989
Omgeving Posbank
Bericht 
Hoi Frost

niet dat ik er bijster veel verstand van heb
maar ik zou de mediamarkt in lopen
en een 70-300 lens kopen ik weet even het merk
niet maar zit op de 180 euro
Is niet macro, maar ik denk dat je niet op een paar centimeter wilt zitten van een porsche op top snelheid.

wil je snel aan het schieten koop de standaard lens via marktplaats
zijn vaak een prikkie

05 jun 2006 16:35
Profiel
PorscheForum Junkie
Zuid Limburg
Bericht 
Ik wil ook eens gaan proberen, maargoed... eerst eens de stilstaande auto's! ;)

05 jun 2006 16:41
Profiel Facebook 
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
Staat altijd op de lens, of 'tie ook geschikt is voor macro.

05 jun 2006 17:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Fotograaf
Medemblik
Bericht 
Als je een goede lens zoekt voor MAcro en autosportfotografie kan ik intussen de Sigma AF 70-300/f4.0-5.6 DG APO Macro aanraden.

Samen met de normale kit lens van de 350D heb je dan een leuke set. De Sigma lens is niet al te duur (€225,-) en ik zou zeker kiezen voor de APO variant en niet de iets goedkopere zonder. Met de APO lens hebben ze een speciale coating aan de binnenkant gedaan die rare reflecties weg haalt. De lens heeft ook een speciale Macro stand waarmee je met 200-300mm de poten van een mier nog scherp kan krijgen. Knopje om en je maakt foto's van een Porsche op snelheid op het circuit. Het kan er allemaal mee.

Verder wat de getallen betreft die er vaak achter staan. Die hebben de maken met de laagste en de hoogste diafragma waarden. Hoe lager het getal, hoe licht gevoeliger de lens en meestal hoe leger de knip als je bij de kassa komt.

Wil je er iets meer geld aan uit geven kan je voor een Canon lens gaan met USM (dan kan de camera veel sneller instellen) en IS (Image Stabilizer) die kan de bewegingen weg filteren die je maakt als je ver gaat inzoomen.

Laatst bijgewerkt door Kamiklaasie op 05 jun 2006 23:56, in totaal 1 keer bewerkt.

05 jun 2006 22:25
Profiel WWW Facebook 
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
En daar sta ik dan met mijn fotootjes :oops: :wink:

Afbeelding

Laatste update 22/10/2013

05 jun 2006 23:15
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Fotograaf
Medemblik
Bericht 
Deze is toch ook prima.

De compressie zorgt er jammer genoeg voor dat de foto niet echt lekker in beeld komt. Het lijkt er op dat je hem met een hoge ISO waarde hebt geschoten? Jammer genoeg zit de Exif informatie niet meer in de foto.

05 jun 2006 23:31
Profiel WWW Facebook 
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Ik ben ook nog maar een beginnertje die maar een jaartje bezig is.
Voorbeelden als jij en Rufie stimuleren me om veel te leren en te oefenen :wink:

05 jun 2006 23:43
Profiel WWW Facebook 
911 3.2 | MJ 1989
Omgeving Posbank
Bericht 
hey Kamiklaasie

leuk draadje met leuke tips,
ben je ook nog aanwezig op zandvoort in juli
wil ik wel een workshop boeken, volgens mij
hebben jurgen en 911 lover ook al interesse :wink:

06 jun 2006 19:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Fotograaf
Medemblik
Bericht 
Ik ben er in ieder geval op vrijdag, de zaterdag is denk ik niet haalbaar. Zondag denk ik er ook wel te zijn.

Ik wil de vrijdag of eventueel de zondag wel even vrij maken om wat uitleg te geven. Neem je camera mee zou ik zeggen en dan spreken we daar iets af. Lijkt me gezellig.

Laatst bijgewerkt door Kamiklaasie op 06 jun 2006 19:50, in totaal 1 keer bewerkt.

06 jun 2006 19:28
Profiel WWW Facebook 
911 3.2 | MJ 1989
Omgeving Posbank
Bericht 
helaas dan moeten wij werken
we zijn er zondag

06 jun 2006 19:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Fotograaf
Medemblik
Bericht 
Zondag kan dan een alternatief zijn. Als er meer mensen zijn die zondag graag willen, dan is dat ook geen probleem.

06 jun 2006 19:49
Profiel WWW Facebook 
Hasselt/België
Bericht 
Ik ben met mijn zoon op tijd terug van ons verlof dus we komen zeker langs en ja , fotootjes zullen er zeker getrokken worden :wink:

06 jun 2006 20:07
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Zuid Limburg
Bericht 
911-lover schreef:
Ik ben met mijn zoon op tijd terug van ons verlof

:thumleft: ;)

06 jun 2006 20:50
Profiel Facebook 
911 3.2 | MJ 1989
Omgeving Posbank
Bericht 
Citaat:
fotootjes zullen er zeker getrokken worden

de belgische taal, zoveel mooier dan ons platte nederlands met te veel engelse termen

06 jun 2006 21:22
Profiel
vianen
Bericht 
DeniS2 schreef:
hey Kamiklaasie

leuk draadje met leuke tips,
ben je ook nog aanwezig op zandvoort in juli
wil ik wel een workshop boeken, volgens mij
hebben jurgen en 911 lover ook al interesse :wink:

Ja ik ken er nog een :lol: