Citaat: Jürgen Ostermann komt met de trein aan in Wolfsburg en is erg verbaasd: "Mag ik daar echt in rijden?", vraagt de uit Wolfratshhausen (Bayern) afkomstige chemie-ingenieur. Een instemmend knikje volgt. "Op de openbare weg?" nogmaals instemmend knikken. Jürgen greinst en zegt zacht: "In de auto van Ferdinand Porsche – dat is niet te geloven...."
De Kever-fan, zelf eigenaar van een model uit 1963, wilde graag een keer in z'n leven rijden in een zogenaamde Bril-kever, in de volksnaam de titel voor het eerste type kever (typ 1) dat tot 1953 gebouwd werd en een twee-delig achterraam had, dit omdat een eendelig raam in die tijd nog niet gemaakt kon worden.
Als verrassing voor z'n 17e trouwdag had Ostermanns' echtgenote Sandra deze nostalgie-rit met het "AUTO BILD und Michelin erfüllen Wünsche" team stiekum voor haar man geregeld. Men had ook al een passende auto geregeld, maar dit exemplaar was niet op tijd terug van een klassieker-rallye. En dan? Alles afzeggen? Verschuiven? De organisatoren en eigenaren van het museum haalden toen maar hun oudste kever tevoorschijn.
"Deze speciale kever is in 1938 gebouwd, en diende als bedrijfsauto voor Ferdinand Porsche", zegt de experte. "Nadat deze kever in de oorlog uit het oog verloren is, werd hij later door iemand uit berlijn prive aangeboden en is ie teruggehaald. De auto heeft daarna nog lang als wrak in de fabriekskatakombe gestaan, tot het in 1986 voor het eerst gerestaureerd werd."
Na een moment van initiele twijfel bekijkt Jürgen deze automobiele rariteit van wat dichter bij, en verbaasd zich over de smalle diagonaal-banden, onderzoekt de ruitenwisser en merkt op "Het rubber is ingescheurd, dat heeft die van mij thuis ook..."
En dan, om zes minuten over drie is het zo ver, komt Ostermanns droom uit – hij rijdt zijn eerste meters in een oer-kever. Geeft gas, koppelt, geeft nog wat gas en ... rrrrrrrrrscht – de ongesynchroniseerde versnellingsbak meld zich overduidelijk. "Alle begin is moeilijk", vergoeilijkt Kolle, "zelfs onze monteurs hebben vaak problemen met tussengas. De truuk is, dat je alleen met je handpalm schakelt. Alles meer aan kracht beschadigd de techniek."
Maar Jürgen leert snel en heeft z'n handen al snel overal: aan het dunne driespaaks stuurwiel, aan de stangetjes voor de richtingaanwijzer. Van versnelling wisselen gaat inmiddels beter, zelfs bij het moeilijkere terugschakelen. "U doet het uitstekend", looft Kolle zijn leerling. Uiteindelijk waagt Ostermann zich met de kever zelfs in het drukke verkeer van Wolfsburger voordat ie de auto veilig terugbrengt naar het museum. "En daar blijft ie nu ook", zegt Kolle, "deze auto is een museumstuk, die we er normaalgesproken nog niet voor oldtimer-tentoonstellingen uit halen. Op een uitzondering na: de grote AUTO BILD-Keverparade bij de Rallye "2000 Kilometer durch Deutschland" – en dat was 4 jaar geleden...
|