Over de toekomstplannen van Bugatti is al veel gezegd. Nu is er weer een verhaal dat Bugatti een raceauto gaat bouwen voor straat gebruik. Het vermogen ligt dik boven de duizend pk, want dat is het handelsmerk van de Elzasser autofabrikant.
Het is inmiddels publiek geheim dat het volgende kunstje wat we van Bugatti te zien krijgen een targa-versie van de Veyron is. Daarvan worden enkele tientallen exemplaren gemaakt, bovenop de driehonderd coupés. Maar wat gebeurt er met Bugatti als de Veyron aan het einde van zijn Latijn is? Eerst zou er een ‘kleiner’ model komen dat in de klasse van de Lamborghini Gallardo en Ferrari F430 zou vallen. Nooit meer iets van gehoord. Toen kwam het idee dat Bugatti exclusieve carrosserieën zou gaan bouwen op het chassis met de indrukwekkende 1.001 pk sterke W16; unieke auto’s voor de rijksten der aarde. Ook niets meer over vernomen.
De autopers in Duitsland maakt nu melding van ‘Projekt Lydia’. Daarachter gaat een raceauto schuil die ook is geschikt voor straatgebruik. Op het moment zouden in Molsheim tekeningen klaarliggen voor een 1.175 pk sterke en meer dan 400 km/h snelle straatracer. Hij oogt nog het meeste als een overdekte Le Mans racer, zoals Audi daarmee over het circuit gaat. Bugatti hoopt er in 6:40 minuten mee een rondje Nürburgring te kunnen rijden. Da’s best ambitieus. Donkervoort rondde het circuit met een speciaal geprepareerd model in 7:14 minuten en een Pagani Zonda F Clubsport kan het in 7:28 minuten. Die Bugatti wordt dus serieus snel.
Volgens de Duitsers wilde Bugatti het Project Lydia al in 2009 op de markt brengen. Maar het Grote Uitstellen, zoals dat ook bij de presentatie van de Veyron het geval was, lijkt weer begonnen. Nu is staat 2010 namelijk al op de kalender. Van de straatracer worden naar verluidt zeventig stuks gebouwd en de prijs zal in Nederland zo rond de drie miljoen euro liggen. Daarmee is het meteen veruit de duurste auto op de markt.
Tja ... een project met deze naam ...
