Paul van Splunteren schreef: "Een buitengewoon spannend moment, anders kan ik het niet omschrijven. Na alle spionage foto’s, filmpjes en computeranimaties is het moment bijna daar. Het gezelschap, een grote delegatie dealerbazen uit de hele wereld, wordt opgewarmd met een paar krachtige presentaties die de markt, concurrentie en mogelijkheden van de Panamera schetsen. Vooral tijdens het verhaal van designchef Mauer kun je een speld horen vallen. Hij legt uit dat het Porsche DNA in alle aspecten in de Panamera is terug te vinden. Een Porsche heeft geen gril maar luchtinlaten, de voorschermen zijn net iets hoger dan de motorkap en de naar voren smaller wordende motorkap. Maar ook aan de achterzijde is het onmiskenbaar Porsche met gewelfde achterschermen en een verjongende daklijn.
Als de Panamera uiteindelijk het toneel oprijdt kan niemand meer op de stoel blijven zitten. Drie stuks worden er naar binnen gereden in verschillende kleuren. Een goudkleurige Turbo, een donkerblauwe Panamera 4S en een zwarte Panamera S. Indrukwekkend. Onmiskenbaar Porsche. De achterzijde veel subtieler en fraaier vormgegeven dan op welke spionagefoto of computeranimatie tot nu toe te zien is geweest. De Panamera is met een lengte van net onder de 5 meter groot maar niet enorm. Hij is breder en lager dan de meeste concurrenten. De grootste uitdaging volgens de mannen van Porsche was het te sluiten huwelijk tussen comfort en sportiviteit. De ruimte en het comfort van een limousine, de sportieve rijeigenschappen van een Porsche. Porsche spreekt over een ware 4-zits Grand Tourismo of een Sports Limousine. Het comfort moet de strijd aan kunnen met de beste limousines, qua rij eigenschappen en dynamiek belooft de top van Porsche ons iets ongelooflijks. Volgens enkele mannen die er mee gereden hebben stuurt de Panamera als een echte sportwagen.
Het interieur is bijzonder vernieuwend maar herkenbaar Porsche. De brede en hoog beginnende middenconsole roept direct associaties op met de Carrera GT. Alle belangrijke bedieningsorganen in handbereik; geen ingewikkelde software oplossingen, gewoon knopjes voor wezenlijke functies. Tussen de regels door maak ik er uit op dat dit de lijn is voor toekomstige Porsche modellen. De ruimte, dat is ook iets wat opvallend is. De aantrekkelijke en vooral lange modellen die voorkomen dat 600 man in- en uitstappen, hebben ruim plaats in de twee stoelen achter. De combi/coupe-achtige vorm van de carrosserie geeft de benodigde hoofdruimte en ruim voldoende bagageruimte.
Discover the 4th Dimension, zo heeft Porsche de introductiecampagne van de Panamera genoemd. Een nieuwe modellijn naast de 911, Boxster, Cayman en Cayenne. Nog een jaartje geduld en dan hebben we de Panamera in de showroom. In het voorjaar van 2009 is de auto ongetwijfeld in levende lijve te zien. Nog nooit ben ik zo overtuigd geweest van het succes van een nieuwe Porsche. Maar je moet het met eigen ogen zien…..
Met sportieve groet,
Paul van Splunteren"
|