Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 6:35



Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Nieuwe Porsche met 4 cilinders? 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
ex 996 4S Cabrio; ex 996 4S; ex 930 (2x); ex 3.0 cabrio
Bericht Nieuwe Porsche met 4 cilinders?
Gelezen op autoblog:

"Een Porsche met een 4-cilinder motor? Ja, als het echt moet wel. Porsche heeft aangegeven dat wanneer het merk door strenge CO2 regels gedwongen wordt om het verbruik en de uitstoot in te perken, de her-introductie van 4-cilinder motoren absoluut een valide optie is.

De huidige 6-cilinder motoren zijn zo ontworpen dat deze relatief gemakkelijk kunnen worden ge-downsized naar een 2,4 liter 4-pitter, aldus Thomas Krickelberg bij Porsche verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de motoren.

Zover is het allemaal nog niet, maar Porsche ziet het vooral als een troef achter de hand, in de strijd tegen de CO2 uitstoot. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat bestaande Porsche modellen zullen worden uitgerust met een 4-cilinder motor. Meer voor de hand ligt dat dit leiden tot een nieuw en lichter model om in ieder geval de prestaties te kunnen garanderen die men minimaal van een Porsche verwacht.

Vier cilindermotoren zijn Porsche niet vreemd, maar dan moeten we wel een sprong terug in de tijd maken. Denk aan modellen als de 924, 944, 968 en de hier afgebeelde 912. Al deze modellen worden aangedreven door een vierpitter. (via :drive.com)"
_________________________________________
Vrijheid zonder wijsheid is losbandigheid


11 sep 2008 13:22
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Omgeving Leuven
Bericht 
Nood breekt wet zoals toendertijd zeker ? :roll:
_________________________________________
R, S, ST, RS, RSR


11 sep 2008 13:40
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 2,2 t TargA en Coupe 1971, EX 944 targa II 1985, boxster in opbouw
Bericht 
altijd gedacht dat een motor met 6 cilinders met het zelfde vermogen een hoger rendement heeft dan een 4 cilinder met het zelfde vermogen.

hoger rendement is dus een lagere emissie, of sla ik de plank nu volkomen mis
:roll:
_________________________________________
http://www.HVK-hogere-veiligheidskundige.nl


11 sep 2008 13:47
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0 nu: fiets, ov
Utrecht
Bericht 
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rendement_(energie)
_________________________________________
Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...


11 sep 2008 13:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 SC ombouw 964 carrera 2
Zuid-limburg
Bericht 
Wat een onzin om een merk hiertoe te dwingen.

Het geluid van een 4 cilinder kan natuurlijk nooit tegen een 6je op.

Als de auto dan toch aan bepaalde emissie-eisen moet voldoen, waarom geen kjn met hybride. Kom je die accu's wel in kwijt en kun je toch zescilinders blijven rijden. :D
_________________________________________
Huidig wagenpark:

peugeot 307
Opel Corsa
Hobby auto
Porsche 911 SC
Ford Mustang 5.0 V8


11 sep 2008 15:03
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Omgeving Leuven
Bericht 
Stoekie,
die cayenne met hybride komt er :wink:
_________________________________________
R, S, ST, RS, RSR


11 sep 2008 15:28
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
Cayenne
Bericht 
924 schreef:
Stoekie,
die cayenne met hybride komt er :wink:



en ook de Panamera hybride


11 sep 2008 15:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 SC ombouw 964 carrera 2
Zuid-limburg
Bericht 
Ja natuurlijk komt ie er, was mijn idee.


:oops: :oops:
_________________________________________
Huidig wagenpark:

peugeot 307
Opel Corsa
Hobby auto
Porsche 911 SC
Ford Mustang 5.0 V8


11 sep 2008 16:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht 
Terug naar de roots. Licht en 4 cilinder boxer.


De kever :twisted: :wink:
_________________________________________
Tjolk.


11 sep 2008 18:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
2x944 na 1x 944 S2
Zwiep
Bericht 
john's Porsches schreef:
altijd gedacht dat een motor met 6 cilinders met het zelfde vermogen een hoger rendement heeft dan een 4 cilinder met het zelfde vermogen.

hoger rendement is dus een lagere emissie, of sla ik de plank nu volkomen mis
:roll:


Uit mijn hoofd had de bmw 320 viercillinder betere prestaties als de bmw 320 zescillinder.
(te lui om het op te zoeken ;) )

Lijkt me dat een 4 cillinder lichter te bouwen is als een 6 cillinder. interne weerstand zal iets lager zijn, minder krukas en drijfstang lagers minder klepveren die ingedrukt moeten worden enz. enz.
Roterende massa zal lager zijn als er zonder balansassen gewerkt kan worden.
De zuigers zijn per stuk iets zwaarder maar er zitten er wel 2 minder in. (wat dit betekent voor de hoeveelheid energie die nodig is om de zuigers te laten versnellen zou ik niet weten, ben de formules daarvoor vergeten.

Een zes cillinder heeft vooral als voordeel dat deze mooier loopt omdat de zuiger posities beter verdeeld zitten.

Iemand aanvullingen en/of correcties?
_________________________________________
FAST CARS
FAST BIKES
FAST FOOD


11 sep 2008 18:42
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Zuid Limburg
Bericht 
Krijgen we dan ook een Bugatti Veyron 4 in lijn i.p.v. een W16? :lol:
_________________________________________
Mijn exen: Carrera 2 '90 | Carrera 3.2 '84 | 993 4S '96| 996.2 GT3 '03 | 986 S '01 | 996.1 '99 | 986 '97 |


11 sep 2008 19:09
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
ex 996 4S Cabrio; ex 996 4S; ex 930 (2x); ex 3.0 cabrio
Bericht 
V4, 1400 HP :scratch:
_________________________________________
Vrijheid zonder wijsheid is losbandigheid


11 sep 2008 19:10
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 cabrio
Haarlem PF # 2694
Bericht 
Als je een S2000 met 2,0l lijn4 en 240pk'tjes beschouwt, is een Boxster 2,4l met 4cylinder boxermotor en zo'n 240-260pk helemaal niet zo gek hoor als "instappertje" :wink:
_________________________________________
Relax! Het is maar blik............


11 sep 2008 19:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht 
Geblazen boxer 4 cilinder is natuurlijk ook een optie.

Zie wat VW doet met de dubbel geblazen 1.4.
_________________________________________
Tjolk.


11 sep 2008 20:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht 
Ze kunnen het doen, maar als ze het nou maar eens niet over het milieu hebben zou het toch allemaal een stukje leuker zijn :D
_________________________________________
Schilder nodig? -> http://www.destudentschilders.nl


11 sep 2008 20:26
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0 nu: fiets, ov
Utrecht
Bericht 
...alleen maakt Saab geen motoren meer, zijn allemaal Opel-blokken. :roll:
_________________________________________
Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...


11 sep 2008 21:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
Grote probleem is toch dat mijn C3.0 200PK heeft bij 1100 kg en dat een 997 1450 kg. Dus 35% meer. Van de 125 PK meer gooien ze er dus al 44 weg om het hogere gewicht te bewegen. Als Porsche wat wil (en ze zullen wel moeten!!) dan zouden ze moeten beginnen met veel lichtere auto's. Als ze nu weer een auto van 1100 kg zouden kunnen maken dan zouden ze met (1100/1450) x 325 =250 PK aankunnen. Met 95 Pk per liter is dat een 2,6 liter motor (nog afgezien van het feit dat het vermogen per liter van een kleinere motor per liter hoger is). Dus ik zie het er wel van komen!!! De 912 komt terug!
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


11 sep 2008 21:10
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 cabrio
Haarlem PF # 2694
Bericht 
Wat je vergeet is luchtweerstand Maarten :idea: Een 997 met 200pk zal op de 0-100 langzamer zijn dan jouw c3.0 maar daarboven gaat'ie je toch echt voorbij hoor door een véél gunstigere CW-waarde :wink:
_________________________________________
Relax! Het is maar blik............


11 sep 2008 22:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
Absoluut. Is een een kort door de bocht berekening maar wat toch wel blijft staan is de gewichtstoename. Alle efficiency winst in automotoren is opgeslokt door hogere gewichten. Daarom hebben auto's toch steeds grotere motoren. En dat gaat m.i. de komende jaren veranderen. BMW verkoopt nu veel auto's omdat zijn veel A/B/C-labels in het assortiment hebben. Schonere auto's verkopen gewoon beter. Dus moeten andere fabrikanten wel.
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


11 sep 2008 22:17
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
KIA/ex-924 driver
DEN(k) HELDER
Bericht 
Tijd voor Porsche een S4 op de markt te brengen (opvolger 944S2 en 968) of een nieuwe 914, 924 misschien :lol: :twisted:
_________________________________________
DENK HELDER


11 sep 2008 22:35
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Omgeving Leuven
Bericht 
Tom80 schreef:
...alleen maakt Saab geen motoren meer, zijn allemaal Opel-blokken. :roll:

Gelukkig heb ik er nog eentje met een echte saab blok :mrgreen: (hoop ik toch)
_________________________________________
R, S, ST, RS, RSR


12 sep 2008 0:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1:43
IJmuiden
Bericht 
maarten-944 schreef:
Iemand aanvullingen en/of correcties?


Ha, die Maarten-944;

Goed verhaal; het andere voordeel van de zescilinder is dat hij meer kleppen en poortvolume heeft om een motor van dezelfde inhoud te laten ademen. Als vuistregel zal die zespitter dus meer vermogen bij hogere toeren leveren dan een min of meer gelijkwaardige vierpitter, die op zijn beurt weer meer koppel in het midden- en lagetoerengebied ontwikkelt.
_________________________________________
Luft natürlich; weil es weder kocht oder friert!


12 sep 2008 1:19
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.2 cabrio 1987 marineblauw
Nijmegen
Bericht 
Los van de voor- en nadelen vind ik, dat een 911 gewoon een 6 cylinder boxer behoort te hebben; punt. Voor de overige modellen zou een pittige en hoogtoerige 4 cylinder zeker een optie zijn.
Wellicht, maar daar heb ik te weinig kennis van, zou de inhoud per cylinder wel lager kunnen (ofwel downsizing met behoud van aantal cylinders), zeg een 2,4L 6 cylinder... Maar ongetwijfeld is dat niet heel eenvoudig haalbaar.


12 sep 2008 7:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 SC
Alkmaar
Bericht 
Tja, een 6 cil. is natuurlijk het mooist, maar alst echt niet anders kan,........wat is er mis met een 4 cil. boxer zoals van Subaru ? Veel koppel, klinkt goed (mijn mening) etc........
_________________________________________
Verwen uzelf, rijdt negen-elf


12 sep 2008 20:45
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 914, nu Ferrari 208 GTB
Haacht
Bericht 
staat vandaag een artikel in de krant, over de Subaru boxermotor :

2.0 liter motor, 147 pk, 340 Nm, verbruik: 6.3 liter/100 km




ach ja, 't is een diesel :!:
_________________________________________
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.


13 sep 2008 10:34
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.