Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 0:03

Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 
Porsche Museum - bezoekersverslag + foto's - 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
996 Carrera '02 - M3 3.0 '94
Zevenbergen
Bericht Porsche Museum - bezoekersverslag + foto's -
Bezoek Porsche Museum

Als Porsche-gek heb je natuurlijk Porsche in je hoofd, in je hart en in je bloed en wanneer Porsche dan een nieuw
museum opent, dan wil je natuurlijk maar één ding. Zo snel mogelijk dit nieuwe museum bezoeken. Dat is dus
wat ik gedaan heb, een bezoek brengen aan het schitterende geheel nieuwe Porsche Museum aan de
Porscheplatz 1 in Stuttgart.

Vanaf de schitterende (vrijwel restrictievrije) Autobahn A8 kom je op Stuttgart aangereden, in de verte de stad al
zien liggend draai je de A8 af de A81 op om even later afslag Stuttgart-Zuffenhausen te nemen. Zuffenhausen, een
naam die bij iedere Porsche-adept in het geheugen zal staan. Dat is natuurlijk de wijk in Stuttgart waar al vele
jaren de raspaardjes van dit prachtige Duitse merk worden gebouwd. Nu nog steeds rollen hier de 911, Cayman
en Boxster van de band. Vanaf de afslag is het gemakkelijk, volg de grote borden met daarop het bekende
Porsche-beeldmerk en je komt vanzelf uit bij het geweldige architectonische hoogstandje dat Roman Delugan van
het Oostenrijkse bureau Delugan Meissl heeft ontworpen, pal tegenover het hoofdkantoor van Porsche en
natuurlijk gelegen aan de Porscheplatz.

Afbeelding

Parkeren doe je direct onder het museum (tot 6 uren staan voor slechts 2 euro) en via de lift bereik je de foyer.
Direct waan je je in de toekomst door de enorme lichte hal waarin je je begeeft. Strak, wit en hypermodern, zo is
het museum zeker te omschrijven. Loop naar de kassa en na betaling van 8 euro per volwassene neem je de
(lange)roltrap naar boven en start de toer door de tijd die Porsche heet.

Boven aangekomen begint de toer met de historie van Ferdinand Porsche, waar is hij groot in geworden en hoe is
hij bij de automobielindustrie terecht gekomen. Via de vele high tech TV schermen (geen muis, maar de monitor is
zelf de cursor door het scherm naar links/rechts/voor en achter te schuiven) en via de bij de kassa uitgereikte
koptelefoons met informatie kom je alles te weten over het hoe en wat van alle onderdelen in het museum. Vooral
de koptelefoon waarbij pas een verhaal wordt afgedraaid als je het overeenkomstige nummer bij iedere auto op je
machientje intypt is een erg fijne manier om alle ins and outs te leren.

Afbeelding

Afbeelding

Vanaf de Kever en de eerste echte Porsche tot aan de nieuwste 997 modellen, alles is aanwezig in het museum.
Dwaal rond tussen de racers van weleer, de schitterende 718 Spyder en de in wit en fluoriserend oranje
uitgevoerde 908/02 Spyder, maar ook de eerste straatauto’s zoals de 356 “Nr 1.” Roadster en de zeldzame
speciaal voor de Amerikaanse markt ontwikkelde 356 America Roadster. Ruik de benzine dampen die opstijgen
uit de 936/77 Spyder en geniet van de lijnen van de eerste 911’jes en de prototypes daarvan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Iets dat niemand over mag slaan is de centrale plek waar een 6-tal schitterende 917’s staan uitgestald. Velen
zullen het met mij eens zijn dat dit misschien wel de gaafste Porsche-racer ooit is. Een video toont de individuele
verschillen, maar wat is er mooier om zelf te kijken en ontdekken wat deze verschillen zijn. Minuten lang kijken naar
de schitterende 917 Kurzheck in Gulf-kleuren of je vergapen aan de turbocharged 3 liter motor van de 917/30 Can-
Am die geheel in delen staat uitgestald en uit de 12 cilinder ruim 1.200pk perst. Je waant je echt terug in de
jaren ’70 wanneer je je staat te vergapen aan deze schitterende bolides.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Natuurlijk is er ook aandacht besteed aan de meer moderne Porsche’s. Vergeet niet de unieke 959 en
diens ‘Paris-Dakar’ broertje, de 993 ‘Polizei’ en de 996 GT1. Elders in het museum is de Le-Mans racer te zien,
maar oog in oog met zijn geestelijke opvolger de Carrera GT is ook de ‘StrassenVersion’ van de GT1 te
aanschouwen. Speciale aandacht gaat er uit naar de Turbo’s. Naast elkaar op een schitterend draaiend plateau is
de gehele serie te aanschouwen, de 930, de 964, 993, 996 en de nieuwste 997 Turbo.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aan het einde van de tour staan dan de huidige modellen uitgestald die je weer terugbrengen naar de huidige tijd.
De nieuwste 997 Mk II Carrera Cabrio en Coupé samen met de Cayman S in Porsche Design uitvoering en de
Cayenne GTS. Deze rij met auto’s betekenen de einde van de reis door de tijd die Porsche heet. Van de eerste
straatwagens en de illustere racers van weleer naar de moderne modellen, alles is aanwezig in het museum. De
roltrap naar beneden neemt je mee naar de koffieruimte waar je nog even kunt terugdenken aan alles wat je hebt
gezien en wat indruk heeft gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onder het genot van een heerlijke kop koffie en een fraaie blik op de werkplaats waar de auto’s worden
klaargemaakt voor het museum en waar een aantal pareltjes staan te wachten op hun plekje boven, neem je
afscheid van het museum. Maar niet voorgoed. Als liefhebber kom je hier zeker weer. Niet alleen omdat je niet
zonder die modellen kan, maar ook omdat Porsche heeft laten weten een doorlopende collectie tentoon te stellen.
Kom je weer, dan zullen er dus andere auto’s staan. Zo zal iedere Porsche-liefhebber hier ooit zijn favoriete model
zien staan en kan hij even kijken, ruiken en bovenal genieten van deze ware kunstwerken.

De gehele fotogallery met een kleine 100 foto's is hier te vinden - GALLERY -

Mark Nauta

27 apr 2009 20:37
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Super Junkie
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Bericht Re: Porsche Museum - bezoekersverslag + foto's -
Ziet er goed uit. Misschien dat ik dit jaar nog een kijkje ga nemen. :lol:

27 apr 2009 21:51
Profiel
718 Cayman S
Loosdrecht
Mark, echt genieten :!: Wat een super-mooie reportage :!: :!: Ik ben nog steeds aan het kwijlen....

27 apr 2009 22:07
Profiel
Moderator
PF #57
K*t, goeie foto's man! :thumleft: Ik moet er echt heen, jammer dat ik begin juni niet mee kan. En totmbo meenemen gaat echt niet gebeuren, dan ben ik dat museum in 10 minuten door... :twisted:

27 apr 2009 22:10
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Kijk nou 'ns .... ze hebben daar zelfs 'n SPYKER...

Afbeelding

:mrgreen:

27 apr 2009 22:11
Profiel WWW Facebook 
987 Boxster S 3.4 Tiptronic & Harley - Davidson FXDLS Low Rider S
Lemmer (PF #48)
En dan moet je eens goed kijken naar het profiel van die banden :!: :!: :!:

27 apr 2009 22:13
Profiel Twitter 
ex 996 4S Cabrio; ex 996 4S; ex 930 (2x); ex 3.0 cabrio
Komt me bekend voor.....

Afbeelding

Mooie impressie, Mark :thumleft:

27 apr 2009 22:26
Profiel
PorscheForum Rakker
'91 964 Carrera 4/Marine blauw op de stoep voor het P museum
De Bilt
Zooooooooo heeeeee wat een super foto rapportage! Mijn complimenten. Kun je echt goed, foto's maken. Moet je wat mee doen :mrgreen:

Ben ook geweest en heb genoten. Wil nog even kwijt dat als je er een weekendje van maakt er fantastische stuurmanswegen op je liggen te wachten in de Eifel. Heerlijke brede egaalvlakke 100 km/u wegen waar je regelmatig flink tempo kan maken (160+ geen uitzondering) en dus heerlijk kan sturen. Tegenliggers zijn zo vriendelijk je te wijzen op strategisch geplaatste flitscamera's van de lokale hermandad in de dorpjes: vriendelijk volk die Eiffelduiters 8) .

Route :arrow: Via Maastricht naar Aachen en vanaf daar binnendoor afzakken naar de Moesel. Je rijdt dan net onder Ring door. Rij door het Moeseldal over de Hunsruck naar Kaiserslautern. Daar pak je via de A65 de A8 richting Stuttgart. Kun je nog even lekker 'Rasen'. Volgende dag museum en dan in de middag met tempo 250+ via de Autobahn weer naar huis :drive:

Genieten :!:

Groet,

Stefan

Laatst bijgewerkt door Stefan 964C4 op 27 apr 2009 22:59, in totaal 1 keer bewerkt.

27 apr 2009 22:33
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Wat een prachtige rapportage Mark. Echt klasse, maar dat je wel aardige plaatjes kon maken was al bekend 8)

Olaf schreef:
Kijk nou 'ns .... ze hebben daar zelfs 'n SPYKER...

Ja heb medelijden met die arme Ferrie die deze Panamerica voor zijn 80e verjaardag kreeg. :mrgreen:

27 apr 2009 22:44
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
ex 997 4S, ex 993 Targa, ex 964 Targa
Amstelveen
Leuk verslag met mooie foto's Mark, thanks :thumleft:

27 apr 2009 22:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Zevenbergen
Thanks voor de reacties so far heren!!

@ Stefan. Je hebt helemaal gelijk. Dat is dus ook exact wat ik gedaan heb. Ik was heerlijk een lang weekend met mijn meisje naar de Eiffel geweest in m'n M3. Heerlijk wezen rijden in de omgeving daar, echt schitterend. Nu kom ik er geregeld voor de Ring natuurlijk, maar een weekendje op deze manier het gehele gebied verkennen is echt geniaal. 1 dag natuurlijk uitgetrokken voor een dagje Stuttgart incl. musuem.

@ Marcel. Ja, dat is hem hè ;). Stond wel echt een pracht exemplaartje daar hoor!!!

@ Erick. Dat profiel op de banden van die Panamericana is echt geweldig inderdaad! (http://marknauta.nl/extra/porsche/porsc ... 07copy.jpg) Dat was trouwens vroeger toen ik nog een kleine man was, mijn favoriete prototype. Gaaf om die nu eens in het echt te mogen hebben aanschouwen!!

27 apr 2009 22:53
PorscheForum Junkie
Ex. 911 Carrera 3.2 Moosgrün metallic, nu Alpine A110 Legende Iriswit
Regio 077
Prachtige foto's Mark :thumleft:

Kan niet wachten tot dat we zelf naar het museum gaan begin juni :D

27 apr 2009 23:38
Profiel
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Mooi, ik hoop van de zomer te gaan! Hoe zit het met het bezoeken van de fabriek? Zijn daar wachtlijsten voor of kun je daar ook gewoon in?

28 apr 2009 0:09
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.0 SC & 911 2.4E Targa & Boxster 3.2S
MS964 schreef:
de fabriek? Zijn daar wachtlijsten voor of kun je daar ook gewoon in?

Nee daar kun je zeker niet gewoon in, wat wel kan: afspraak maken. (via mail en/of bellen)

28 apr 2009 1:00
Profiel
___________________ ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ ησ ѕυвѕтιтυтє ___________________
een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
vette shit markstert 8)

next time gaat ik mee met machine geweer schiet ik iedereen uit beeld die vd de lens loopt :shock: :mrgreen: :wink:

ze springen daar steeds vd camera he die gekken :mrgreen:

_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:

28 apr 2009 1:03
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
ex-993 C2, 2.4T
Leidschendam
Mooi verhaal, schitterende foto's :res:

Wij waren daar op zaterdag, vrij druk, rennende kinderen en moeders die niet erg geinteresseerd waren :shock:

Leuk is om ook nog even de weg over te steken en bij de dealer naar binnen te stappen, staat nog leuke tweedehands GT :drive:

28 apr 2009 8:02
Profiel Facebook  Twitter 
Timeless
Helemaal TOP :!:

28 apr 2009 9:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Zevenbergen
strak schreef:
Mooi verhaal, schitterende foto's :res:

Wij waren daar op zaterdag, vrij druk, rennende kinderen en moeders die niet erg geinteresseerd waren :shock:

Leuk is om ook nog even de weg over te steken en bij de dealer naar binnen te stappen, staat nog leuke tweedehands GT :drive:

Wij waren er dus op zondag. Toen vond ik het nog mee vallen qua drukte hoor.
Wat betreft die dealer, helemaal waar. Mooi om ook even te kijken. Stonden 2 Carrera GT's daar binnen inderdaad.

@ Mike. Viel me niet tegen hoe druk het was hoor. Zoveel mensen lopen er gelukkig niet door de lens langs.

28 apr 2009 10:44
PorscheForum Junkie
ex944 1986 ex911 sc 1983 ex996 1998 ex 996turbo 2001 nu panamera turbo S 2011
Er mogen dus foto's gemaakt worden in het museum . :ba:

28 apr 2009 18:58
Profiel Facebook 
Nissan 370Z roadster Ex-BWM Z4 3.0 Ex-350Z 313pk grijs Ex-350z in 't zwart (kort) Ex-944, 1984 Ex-968 targa ex-944 S2 Cabrio
Krimpen aan den IJssel
Wat een mooie foto's. Toch maar snel heen dat museum. (foto's hoef ik al niet meer t emaken ;))

28 apr 2009 19:14
Profiel
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
Mooi hoor. :res: Heb er veel zin in om er begin juni zelf heen te gaan. 8)

28 apr 2009 20:07
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
ex944 1986 ex911 sc 1983 ex996 1998 ex 996turbo 2001 nu panamera turbo S 2011
+1

28 apr 2009 20:35
Profiel Facebook 
996 3.6 - 2002
Gent - België
Leuk detail bij Panamericana is dat het dak er af gaat door een paar ritsen open te doen.

Blijf op de hoogte van alles wat me bezighoudt :
http://www.RUFIE.be

29 apr 2009 0:22
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
ex 996 Carrera 4
Oost-Vlaanderen, België
Mooi verslag! Krijg nu nog méér zin in het bezoek van dit weekend! :ba:

A desire presupposes the possibility of action to achieve it; action presupposes a goal which is worth achieving :!: :D

05 jun 2009 13:55
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 25 berichten ]