Citaat: Kunstschilder Marcel Bastiaans heeft sinds kort een pianolakzwarte Porsche 911 Targa 4S Mk II van 2009. ‘Ik heb heel lang getwijfeld. Ik heb heel lang BMW gereden. Ik dacht: wat víndt men van een kunstschilder met een Porsche.’ Wie: Marcel Bastiaans (53), kunstschilder. Bedrijf: ‘Mijn carrière als kunstschilder raakte in een stroomversnelling sinds ik in 2006 volledig voor het schilderen koos. Ik werkte zes jaar één dag in de week als hoogleraar Automotive design aan de Universiteit van Aken. Ik vond dat heel leuk. Het betaalde ook heel erg goed. Maar ik vond toch het schilderen het allerleukste om te doen. En je hebt alleen succes als je dát doet wat je het liefste doet. Ik ben laatst op Art Innsbruck tot Best of Show verkozen, als meest vernieuwende kunstenaar. Ik had een hele goede expositie in Florence en krijg in 2012 een solo-expositie in het paleis van de Medici in Florence. Ik ga in april naar New York. Mijn stijl omschrijf ik zelf als emotioneel realisme. Het is een combinatie van figuratief en abstract. Ja, Mondriaan en al die Hollandse grootmeesters hebben me zeker beïnvloed. Binnenkort wordt werk van mij in glas-in-lood omgezet. Het tekenen is mij met de paplepel toegediend. Op de middelbare school schilderde ik al voor Autovisie toekomstvisies van alle automerken. Ik had altijd al tekenopdrachten. Op de academie reed ik al in een auto terwijl de leerkrachten op de fiets kwamen.’ Auto: ‘Ik heb een Porsche 911 Targa 4S, van 2009. Een Mk II. Hij is pianolakzwart, géén metallic dus. Ik heb altijd al een Porsche 911 gewild. Op de basisschool al. Alleen: ze werden steeds duurder.’ Waarde: ‘Ik heb hem net. Ik hád een tweedehandse Porsche 911 Carrera, sinds 2006. Die heb ik hierop ingeruild. Bij Porsche Centrum Eindhoven, dat zit hier in Oirschot. De baas, Paul van Splunteren, is een oude relatie van mij. Auto’s kopen is vaak een kwestie van gunnen, net als bij schilderijen. Voor die Carrera heb ik veel teruggekregen. Ze schrijven toch heel weinig af. Ik ben ook heel zuinig op mijn auto’s. En ik geef er een persoonlijke touch aan, met andere uitlaten, aangepaste spatborden, dorpels helemaal van carbon. Ik ken veel leveranciers in de autowereld, die iets op maat kunnen maken.’ Accessoires: ‘Er zitten zwarte Fuchs-velgen op, van de 997 Speedster. Ik heb de doorzichtige folie voor de steenslagbescherming laten vervangen door matzwarte folie. Toen ik vroeg of ik rode in plaats van gele remklauwen kon krijgen vielen ze bij Porsche haast flauw.’ Andere vervoersmiddelen: ‘Voor dagelijks verkeer gebruiken mijn vrouw en ik een Mini. Die is lichtblauw, Cooper S-lichtblauw. En ik heb een Ducati S2R 1000 waarvan ik het achterste stuk frame heb afgezaagd. Het is nu een codatronca, een afgehakte kont. Hij is in de VS eens uitgeroepen tot Bike of the Moment Worldwide.’ Kilometers: ‘7000 of 8000 zakelijk per jaar. Ik rij niet meer zo veel als vroeger toen ik mijn schilderijen overal langs ging brengen. Mensen vinden het nu veel leuker om naar mijn atelier te komen. Ik werk in een oud Franciscanessenklooster in Oirschot. Ik fiets 2 minuten naar mijn werk’ Indruk op anderen: ‘Mensen vinden de auto ge-wel-dig. Ik heb heel lang getwijfeld. Ik heb zeven BMW’s gehad, niet tegelijkertijd hoor. Ik ben als sinds 1991 een trouwe klant van BMW Renova in Tilburg. Ik dacht: wat víndt men van een kúnstschilder met een Porsche. Toen zei iemand: wat denk jij dat ze vinden van die BMW Z4 Coupé dan.’ Uitstraling bedrijf: ‘Ik geloof in welvaart en overvloed en vreugde en blijheid. En daar past die auto bij. Als mensen mij uit die Porsche zien stappen dan zitten mijn mondhoeken in mijn oren. Mijn vreugde en blijheid zit ook in mijn verf. De auto bevestigt waarin ik geloof. Succes komt voort uit optimisme.’ Status: ‘Ik zou als patser kunnen overkomen. Maar ik hou van mooie dingen. Dat pást bij mij. Voor veel mensen is dit een donkere tijd, maar je ziet ook dat veel mensen nu juist mooie en goede dingen kopen. Betere wijn, het horloge waar ze van dromen, of een schilderij.’ Onderhoud: ‘Bij Porsche Centrum Eindhoven.’ Droomauto: ‘Een Morgan 3 Wheeler, daar heb ik een keer mee geracet op Silverstone. En ik wilde bijna een Aston Martin V8 Roadster kopen, ook tweedehands. Maar mijn ultieme droomauto is de Morgan Aeromax uit 2008. Met die als een vlinder openklappende achterruitjes.’ |